Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Speedparts 1,5 laddtrycksmätare visar för lite

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    917

    Speedparts 1,5 laddtrycksmätare visar för lite

    Nån som har haft liknande problem som jag har?
    Provade rycka w slangen och bilen slog i laddspärren enligt mätaren på 1,3 bar.
    Den borde ju gå mätaren ut?

    Till och med min gamla biltema 3 bars mätare visade ju mera rätt.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 042

    Re: Speedparts 1,5 laddtrycksmätare visar för lite

    Citat Ursprungligen postat av VonPluring
    Nån som har haft liknande problem som jag har?
    Provade rycka w slangen och bilen slog i laddspärren enligt mätaren på 1,3 bar.
    Den borde ju gå mätaren ut?

    Till och med min gamla biltema 3 bars mätare visade ju mera rätt.
    Har testat flera olika mätare med samma problem. Vissa visar för lita, andra för mycket.
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    337
    har du kollat så att du inte har fått nån brytning på slangen?
    detta kan medföra att den missvisar lite.
    Andreas Jansson
    Skoda octavia rs1 -04

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 541
    Själv kör jag med en gammal tryckmätare som blev över från föräldrarnas CTC-panna från 1981 när de gick över till fjärrvärme för ett tiotal år sedan. Den är graderad till 5 bar. Den visar faktiskt väldigt korrekta värden, tro det eller ej. Har för mig att den har en rödmarkering som börjar vid 3 bar, hehe, jag har inte varit upp på det röda än, så det är med andra ord ingen fara att jag överladdar
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    705
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Själv kör jag med en gammal tryckmätare som blev över från föräldrarnas CTC-panna från 1981 när de gick över till fjärrvärme för ett tiotal år sedan. Den är graderad till 5 bar. Den visar faktiskt väldigt korrekta värden, tro det eller ej. Har för mig att den har en rödmarkering som börjar vid 3 bar, hehe, jag har inte varit upp på det röda än, så det är med andra ord ingen fara att jag överladdar
    HAHA du har så det räcker iaf
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 718
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Den visar faktiskt väldigt korrekta värden, tro det eller ej.
    Jag tror dig men mot vad kalibrerar du den?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 541
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Den visar faktiskt väldigt korrekta värden, tro det eller ej.
    Jag tror dig men mot vad kalibrerar du den?
    Mot kaffebryggaren

    Nä, skämt åsido så kanske "väldigt korrekta" i sanning är lite för lätt antaget. Jag har haft den på olika bilar både original och trimmade, och den visar alltid ungefär vad den ska. Om man tar t ex 9000 Aero orig. så går den upp på ca 1,1 bar som mest, för att sjunka långsamt till 1,0 bar och ligga där upp till en bit över 4.000 rpm och sedan börja sjunka till ca 0,7 bar vid 5.500 rpm. Och grundladd på olika opillade bilar brukar den visa mellan ca 0,40 och 0,43 bar. Så den är nog åtminstone inte helt ute och cyklar samt är konsekvent. Ja just det, om man går in i laddspärren så brukar den visa ca 1,5 bar - det i sig blir ju lite mindre tillförlitligt eftersom laddet då stegras snabbt, men det är snabb respons/reaktion på nålen.

    Så nej, det är väl inget NASA kommer bjuda högt på om jag lägger den på e-bay, men verkar ju vara minst lika bra som många ändamålsenliga mätare - trots det långa mätområdet (dock tydlig och lättavläst ändå). Nackdelar då? Ja, den är asful och utan belysning...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    488
    kolla spänningen ut från mapsensorn.

    Vet inte utspänningen på Saabs sensor men vissa är linjära 0-5v
    D--et brukar finnas ett diagram för trycket +voltantalet så ser du vilken av mätarna som visar rätt sen.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 718
    Citat Ursprungligen postat av TurboVulc
    kolla spänningen ut från mapsensorn.

    Vet inte utspänningen på Saabs sensor men vissa är linjära 0-5v
    D--et brukar finnas ett diagram för trycket +voltantalet så ser du vilken av mätarna som visar rätt sen.
    Om två mätutrustningar visar olika hur vet man då vilken som visar rätt?
    (Antar att du menar att MAP-sensorn gäller oavett hur mycket fel den mäter?)
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 196
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av TurboVulc
    kolla spänningen ut från mapsensorn.

    Vet inte utspänningen på Saabs sensor men vissa är linjära 0-5v
    D--et brukar finnas ett diagram för trycket +voltantalet så ser du vilken av mätarna som visar rätt sen.
    Om två mätutrustningar visar olika hur vet man då vilken som visar rätt?
    (Antar att du menar att MAP-sensorn gäller oavett hur mycket fel den mäter?)
    Kan jämföras med Tech2

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    488
    Om två mätutrustningar visar olika hur vet man då vilken som visar rätt?
    (Antar att du menar att MAP-sensorn gäller oavett hur mycket fel den mäter?)
    har du rätt tabell specad för din mapsensor visar den väldigt rätt.

    tabell av typen nedan lämpligen från tillverkaren.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 718
    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av TurboVulc
    kolla spänningen ut från mapsensorn.

    Vet inte utspänningen på Saabs sensor men vissa är linjära 0-5v
    D--et brukar finnas ett diagram för trycket +voltantalet så ser du vilken av mätarna som visar rätt sen.
    Om två mätutrustningar visar olika hur vet man då vilken som visar rätt?
    (Antar att du menar att MAP-sensorn gäller oavett hur mycket fel den mäter?)
    Kan jämföras med Tech2

    Mvh
    Ja, Det du ser i Tech2 är väl just signalen från MAP-sensorn men det säger ändå ingenting om vilken tolerans denna har för felvisning.

    Frågan var snarare retorisk då även jag gissar att MAP-sensorn är mer noggrann än en billig, okalibrerad tryckmätare.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Höganäs.....
    Inlägg
    12
    Medlem#
    4310

    Laddtryck, mappsensor, Tech2

    Ok, om man nu inte har tillgång till en tech2:a vilket program ska man då använda för att kunna utläsa detta?
    Är det någon som har programvara till tech2:an?
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

Liknande ämnen

  1. laddtrycksmätare visar knasigt?
    Av -=Matte=- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-04-27, 20:02
  2. Speedparts laddtrycksmätare nålen står lite fel
    Av Fear43 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-03-14, 00:55
  3. Speedparts laddtrycksmätare
    Av _WmB_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-01-23, 03:54
  4. Varför visar min laddtrycksmätare fel med reducering inkoppl
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-24, 22:56
  5. Varför visar en laddtrycksmätare undertryck ?
    Av salkin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-20, 19:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •