Nån som har haft liknande problem som jag har?
Provade rycka w slangen och bilen slog i laddspärren enligt mätaren på 1,3 bar.
Den borde ju gå mätaren ut?
Till och med min gamla biltema 3 bars mätare visade ju mera rätt.
Nån som har haft liknande problem som jag har?
Provade rycka w slangen och bilen slog i laddspärren enligt mätaren på 1,3 bar.
Den borde ju gå mätaren ut?
Till och med min gamla biltema 3 bars mätare visade ju mera rätt.
Har testat flera olika mätare med samma problem. Vissa visar för lita, andra för mycket.Ursprungligen postat av VonPluring
Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience
har du kollat så att du inte har fått nån brytning på slangen?
detta kan medföra att den missvisar lite.
Andreas Jansson
Skoda octavia rs1 -04
Själv kör jag med en gammal tryckmätare som blev över från föräldrarnas CTC-panna från 1981 när de gick över till fjärrvärme för ett tiotal år sedan. Den är graderad till 5 bar. Den visar faktiskt väldigt korrekta värden, tro det eller ej. Har för mig att den har en rödmarkering som börjar vid 3 bar, hehe, jag har inte varit upp på det röda än, så det är med andra ord ingen fara att jag överladdar
Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.
HAHA du har så det räcker iafUrsprungligen postat av Tomtefar
Jag tror dig men mot vad kalibrerar du den?Ursprungligen postat av Tomtefar
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Mot kaffebryggarenUrsprungligen postat av LM
Nä, skämt åsido så kanske "väldigt korrekta" i sanning är lite för lätt antaget. Jag har haft den på olika bilar både original och trimmade, och den visar alltid ungefär vad den ska. Om man tar t ex 9000 Aero orig. så går den upp på ca 1,1 bar som mest, för att sjunka långsamt till 1,0 bar och ligga där upp till en bit över 4.000 rpm och sedan börja sjunka till ca 0,7 bar vid 5.500 rpm. Och grundladd på olika opillade bilar brukar den visa mellan ca 0,40 och 0,43 bar. Så den är nog åtminstone inte helt ute och cyklar samt är konsekvent. Ja just det, om man går in i laddspärren så brukar den visa ca 1,5 bar - det i sig blir ju lite mindre tillförlitligt eftersom laddet då stegras snabbt, men det är snabb respons/reaktion på nålen.
Så nej, det är väl inget NASA kommer bjuda högt på om jag lägger den på e-bay, men verkar ju vara minst lika bra som många ändamålsenliga mätare - trots det långa mätområdet (dock tydlig och lättavläst ändå). Nackdelar då? Ja, den är asful och utan belysning...
Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.
kolla spänningen ut från mapsensorn.
Vet inte utspänningen på Saabs sensor men vissa är linjära 0-5v
D--et brukar finnas ett diagram för trycket +voltantalet så ser du vilken av mätarna som visar rätt sen.
Om två mätutrustningar visar olika hur vet man då vilken som visar rätt?Ursprungligen postat av TurboVulc
(Antar att du menar att MAP-sensorn gäller oavett hur mycket fel den mäter?)
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Kan jämföras med Tech2Ursprungligen postat av LM
Mvh
Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776
har du rätt tabell specad för din mapsensor visar den väldigt rätt.Om två mätutrustningar visar olika hur vet man då vilken som visar rätt?
(Antar att du menar att MAP-sensorn gäller oavett hur mycket fel den mäter?)
tabell av typen nedan lämpligen från tillverkaren.
Ja, Det du ser i Tech2 är väl just signalen från MAP-sensorn men det säger ändå ingenting om vilken tolerans denna har för felvisning.Ursprungligen postat av Aero++
Frågan var snarare retorisk då även jag gissar att MAP-sensorn är mer noggrann än en billig, okalibrerad tryckmätare.
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Ok, om man nu inte har tillgång till en tech2:a vilket program ska man då använda för att kunna utläsa detta?
Är det någon som har programvara till tech2:an?
You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!