Sidan 29 av 40 FörstaFörsta ... 19272829303139 ... SistaSista
Resultat 561 till 580 av 789

Ämne: Saab 99 Turbo16 -84

  1. #561
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 985
    Medlem#
    5849
    Vem eller vilka skulle det vara?
    Har gått mig helt förbi...

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  2. #562
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 098
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Finns/fanns folk på STCS fb gruppen som bygger dessa för 2000-3000kr
    Hade varit riktigt intressant att få reda på vem och om de vill bygga en härva

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Vem eller vilka skulle det vara?
    Har gått mig helt förbi...
    Nu har ju inte jag hängt på forumet på måååånga år så jag har ingen aning...men får fråga runt lite
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  3. #563
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 098
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av Schwartz Visa inlägg
    Det fyrkantiga kontaktstycket med canh & canl hänger löst ~10-15cm från boxen

    Diagnosen går via k-lina tror jag, den kabeln är med i det stora kontaktstycket som ansluter mot bilen.
    Här kommer lite bilder på kabelhärvan jag rev ur bilen, kabeln till magnetventilen är inte med på bilden men klippte ur den så nära kabel-stammen på vänster sida innan den går in bakom instrumenteringen.







    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  4. #564
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 674
    Medlem#
    7660
    Kanon, det är inte många kablar som behöver kopplas in för att bilen ska hoppa igång
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  5. #565
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 098
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av Schwartz Visa inlägg
    Kanon, det är inte många kablar som behöver kopplas in för att bilen ska hoppa igång
    Lite som när jag konverterade till separat DI, inte mycket att koppla alls för att det skulle fungera.

    Men en fundering är ju detta med hastighetsmätarsignal...hur man löser det?
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  6. #566
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Enklaste lösningen av hstighetssignal är 900 89+ hastighetsmätare och ta från den. Annars går det generera en signal på diverse sätt. Ska vara fyrkantsvåg, sinuskurva verkar inte riktigt gillas.

  7. #567
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 098
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Enklaste lösningen av hstighetssignal är 900 89+ hastighetsmätare och ta från den. Annars går det generera en signal på diverse sätt. Ska vara fyrkantsvåg, sinuskurva verkar inte riktigt gillas.
    Jo, men passar ju inte på en 99a att ha 900ans hastighetsmätare...någon gång har jag hört att det skall gå att använda en ABS-givare och krans att ta signal från en sådan och då lämpligtvis från ett bakhjul...om jag hört/läst rätt.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  8. #568
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 985
    Medlem#
    5849
    Tror Jesper fick till det med 900:ans innanmäte fast behöll 99:ans tavla i sin för ett antal år sedan?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  9. #569
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 674
    Medlem#
    7660
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Tror Jesper fick till det med 900:ans innanmäte fast behöll 99:ans tavla i sin för ett antal år sedan?
    Stämmer, jag satte 99ans mätartavla på 900ans mätare, skruvarna till mätartavlan passar men fick borra ett nytt hål till trippmätarspaken.

    Sen behöver urtaget för mätarställningen göras större om man vill att alla siffrorna ska synas (iallafall om man tar en gammal mätartavla, de senare kanske har rätt antal).

    2 användare gillar detta inlägg


    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  10. #570
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 098
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av Schwartz Visa inlägg
    Stämmer, jag satte 99ans mätartavla på 900ans mätare, skruvarna till mätartavlan passar men fick borra ett nytt hål till trippmätarspaken.

    Sen behöver urtaget för mätarställningen göras större om man vill att alla siffrorna ska synas (iallafall om man tar en gammal mätartavla, de senare kanske har rätt antal).
    Intressant, detta låter som en bra lösning. Tack för tipset!
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  11. #571
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 098
    Medlem#
    2661
    Får göra en uppdatering i tråden så ni inte glömmer bort mig eller min bil
    Har inte hänt jättemycket heller, lite el-jobb och felsökning varför stereon bara spela på en kanal. Sen är det lite huvudbry varför dimljuset bak inte fungerar, men det löser vi det med till slut.
    Vände på bilen så fronten står inåt i garaget igen så det blir lättare att pyssla med fronten.
    Sen kom det som inte fick komma i vägen...en rethosta drog på mig en lördag kväll i slutet på november och självklart ombedd att göra ett Covid-19 test som gjordes på eftermiddagen, onsdagen den 2 dec.
    Sent på fredag kväll kom då svaret som ingen vill ha...Covid-19 positiv...total isolering och kanske inte särskilt sjuk men ovissheten gjorde kanske att man mådde sämre än man borde.
    Så här sitter jag nu, fortfarande sjukskriven men är symtoms-fri och skall vänta ut tiden för att kunna komma ut på "gatan" igen. Om allt går bra så börjar jag jobba på måndag igen(14dec).
    Nu är det ju en del julstök som skall fixas då min särbo och grabbarna kommer och firar här hos mig då jag måste hålla mig innanför 40-skyltarna då jag är deltidsbrandman och har beredskap över jul.
    Men sen blir det att leta sig ut i garaget igen och ta tag i en del saker inför vårens besiktning

    11 användare gillar detta inlägg


    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  12. #572
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    193
    Hej Johan!

    Har ju följt dig och bilen med glädje sedan 2004 eller så, så jag glömmer inte

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #573
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 098
    Medlem#
    2661
    Dags för en uppdatering igen, det har tyvärr varit ganska lugnt i garaget pga det där viruset som härjar i världen. Har inte alls haft ork att vara i garaget efter man jobbat, men förhoppningsvis blir det bättre och bättre.
    Fått hem de nya huvlåsen som jag beställde i mars förra året, men det kom ju då en pandemi i vägen som bråkar en del så att säga. De är provmonterade och tyvärr linjerade dem inte mot hålen i huven som jag hade till de gamla huvlåsen. Beslut togs att jag skippar Saab 90-huven till förmån för original-huven som skall släpas in från förrådet när väl snön smält bort lite mer.
    Jag plockade av ventilkåpan idag för den skall få på sig färg istället för att vara polerad, känner att polerat är lite "ute" nu och med färg på är det lite mindre underhåll.
    Passade på att plocka bort pluggen som jag satte i hålet där fördelaren satt förr, den jag hade är från 9000-tiden då DI-tändkassetten kom i slutet på 80-talet. Nu blev det den modernare gummipluggen som är betydligt smäckrare. Missade ju förstås att ta en bild på den gamla pluggen, borde finnas i albumet under motorbygge någonstans.







    5 användare gillar detta inlägg


    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  14. #574
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Snygga huvlås! vad skilljer 99 och 90 huven för en som är för lat för att googla?

    Gummipluggen är smäckrare men dom läcker ju i regel alltid med, hoppas den håller för dig!

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #575
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 983
    Medlem#
    3471
    Prydlig installation, ser bra ut. Har du ngn "röd-saab-tät-klet" på pluggen eller satte du dit den som den är? För de är ju smått kända att bli lite inkontinenta med tiden. :P

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  16. #576
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 098
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Snygga huvlås! vad skilljer 99 och 90 huven för en som är för lat för att googla?

    Gummipluggen är smäckrare men dom läcker ju i regel alltid med, hoppas den håller för dig!
    Ja, de är riktigt smidiga dessa modeller. Köpte en för liten modell först men nu hitta jag en större modell som är bättre för tex. motorhuvar.
    Saab 90 huven har urtag för huvemblemet och det hade aldrig 99orna, det är den enda skillnaden.

    Jag hoppas den håller sig tät, no big deal att stryka på lite tätningsmedel ifall det börjar läcka.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Prydlig installation, ser bra ut. Har du ngn "röd-saab-tät-klet" på pluggen eller satte du dit den som den är? För de är ju smått kända att bli lite inkontinenta med tiden. :P
    Nej, jag tog endast lite motorolja på. Skulle den börja läcka är det inte dyrt att köpa ny och i så fall kleta på lite tätningsmedel samtidigt. Tror att så länge gummit är någorlunda mjukt så tätar den och de blir ju torra med tiden så börjar det att läcka.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  17. #577
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 098
    Medlem#
    6234
    Hoppas att orken kommer tillbaka så vi kan få se denna vackra skapelser på vägen igen.

    Skickat från rymden

    2 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  18. #578
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 098
    Medlem#
    2661
    Den var ju klar för besiktning förra året men de hjul jag monterade fram höll ju inte luften och vågade inte rulla neråt Uddevalla för en besiktning. När skattepengarna kommer blir det fyra nya däck så sen är det besiktning som gäller.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Vfr den 2021-02-24 klockan 10:59. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  19. #579
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 098
    Medlem#
    6234
    Aha oki.

    Skickat från rymden
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  20. #580
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 098
    Medlem#
    2661
    En uppdatering efter dagens pass i garaget, tog semester på sportlovet för att greja med bilen men drog på mig en rejäl manlig förkylning som varade i 2,5vecka...troligtvis har jag lite nedsatt immunförsvar efter jag var sjuk i Covid-19.
    Men idag var vi ut och grejja en del, börja matta ner ventilkåpan inför lackning. Tanken var väl att få på färg också men kom ju på att jag glömt köpa grundfärg...passa även på att köpa klarlack också i samma fabrikat så det inte blir några tråkiga överraskningar.
    Sen gjorde jag klart elen i kupén och skruvade dit panelerna under instrumenteringen samt så kom mittkonsollen på plats. Plockade in original motorhuven som skall modifieras för att passa, måste kapa bort lite så den går fritt för og900 expansionskärlet samt borra hål för huvlåsen.
    Snart dags att beställa nya däck och sedan skall det bli att boka besiktning i Uddevalla

    7 användare gillar detta inlägg


    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •