Sidan 25 av 40 FörstaFörsta ... 15232425262735 ... SistaSista
Resultat 481 till 500 av 789

Ämne: Saab 99 Turbo16 -84

  1. #481
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Fint arbete, man märker det blir trångt och måste vara effektiv med att utnyttja det som finns. Ser bra ut. Skönt att du kan svetsa själv annars blir det ett jäkla pyssel om allt skulle behöva lämnas bort. Eller jag har iaf fattat det som att du svetsar själv.

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  2. #482
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 082
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Fint arbete, man märker det blir trångt och måste vara effektiv med att utnyttja det som finns. Ser bra ut. Skönt att du kan svetsa själv annars blir det ett jäkla pyssel om allt skulle behöva lämnas bort. Eller jag har iaf fattat det som att du svetsar själv.
    Tackar, trångt är bara förnamnet när man vill få plats med mer än vad det finns utrymme till...aluminiumsvetsning måste jag lämna iväg, det fixar jag inte än så länge. Köpte mig en AC/DC 2-fas TIG för många år sedan och den står kvar på arbetsbänken nästan oanvänd, trodde att jag inte hade ström i garaget som skulle räcka till men så läste grabben på att det kommer räcka. Så nu är den testad på vanlig plåt, men den slutade tända och nu står vi med en i princip splitter ny svets som inte fungerar....men har farsans gamla MIG som jag svetsar lite med bara när det behövs. Har kontaktat företaget jag köpte TIGen ifrån men har inte fått något svar ännu om vad det kan vara för fel på den.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  3. #483
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    99an designades på -60 talet motorutrymmet skulle rymma en smal fyrcylindrig motor med två ventiler per cylinder. På -70 talet stoppades det i en turbo motor , då var det fullt under huven. Att sedan stoppa i en 16 ventils motor och en IC,
    då misstänker jag att det börjar bli trångt på riktigt.
    Sonens fordons intresse, är det 99an han vill åt eller är det garage platsen?
    Kul bygge.
    Göran i Björnarbo

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #484
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 082
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av Ghosta Visa inlägg
    99an designades på -60 talet motorutrymmet skulle rymma en smal fyrcylindrig motor med två ventiler per cylinder. På -70 talet stoppades det i en turbo motor , då var det fullt under huven. Att sedan stoppa i en 16 ventils motor och en IC,
    då misstänker jag att det börjar bli trångt på riktigt.
    Sonens fordons intresse, är det 99an han vill åt eller är det garage platsen?
    Kul bygge.
    Göran i Björnarbo
    Jadu, han är nog intresserad att få övningsköra med 99an...men även hjälpa till så den kommer ut på gatan igen...han har ingen egen bil än och plats för moppen har han redan...
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  5. #485
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    I mittfall så får jag skaffa ett nytt mekutrymme.
    Jag bugar för din förmåga att stuva i motorutrymmet. På 99an.
    Göran i Björnarbo

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #486
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 082
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av Ghosta Visa inlägg
    I mittfall så får jag skaffa ett nytt mekutrymme.
    Jag bugar för din förmåga att stuva i motorutrymmet. På 99an.
    Göran i Björnarbo
    Jag har en önskan om att bygga nytt garage, detta garage som jag har nu var från början en redskapsbod som sedan utökades till en carport. Efter det blev det garage och ytterligare en utbyggnad bredvid så det nu ser ut som ett dubbelgarage men utbyggnaden var en liten radio- och tv-butik med en liten tillhörande verkstad bakom. Så visst har jag hyfsat med utrymme, dock eftersom det är byggt i omgångar så är det olika golvnivåer och endast en liten dörr i utbyggnaden. Så drömmen är ju att riva allt, gjuta en ny platta och bygga ett bra garage med höjd till taket så man kan ha en bil-lyft samt en liten svets- och slip-verkstad.
    Men som vanligt hänger det ju på pengar...

    Tack, kul med utmaningar
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  7. #487
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 082
    Medlem#
    2661
    Var ut i garaget idag med och greja, gjorde färdigt fästet till expansionskärlet som jag grundade och la på lite svart färg på trots att det inte kommer synas. Sen monterade jag slangen som går mellan vattenpumpen och expansionskärlet, lite knöligt men till slut satt den på plats. Även den smala slangen mellan kylaren och expansionskärlet kapades och monterades. Nästa gång vi drar ut i garaget skall fästet skruvas fast samt kärlet skruvas dit och kopplas in i systemet med slangarna, köpte ett begagnad kärl som jag kommer använda till en början då jag skall skölja ur systemet några gånger innan det blir ett nytt kärl och ny glykol. Sen blev det lite vakuumslang kopplat inne kupén som skall till 2st olika tryckgivare, den ena är till DI-systemet och den andra är till APC-systemet. Sen klurade vi lite på detta med extra-mätarna, för många år sedan köpte jag laddtryck, oljetemp och oljetryck från Speedparts ur deras stegmotor-serie och det finns inte några prylar för att sätta fast dem i en mätarhållare...får se hur vi löser det.
    kapade till en aluminiumplåt som skall användas som fäste till magnetventilen, måste ordna med skruv bara då jag inte hade så mycket M4-skruv och muttrar hemma. Inga bilder som var värt att lägga ut idag.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  8. #488
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 082
    Medlem#
    2661
    Vi kämpar på i garaget med diverse smågrejer, sånt som tar lång tid att få ordning på och som inte syns. Nåja, fäste till expansionskärl är monterat likaså expansionskärl och slangar till dito. Vi har haft en del bekymmer med extramätarna hur och vart vi skall montera dem och vi har kommit fram att det får bli en tillfällig lösning just nu, jag köpte ett fäste för att sätta i din-uttag där stereon skall sitta i mittkonsollen, men kvaliteten var riktigt usel så den fäster inte ens. Skall den snvändas måste jag modifiera och kommer ändå inte bli bra så man blir nöjd så det får framtiden visa hur vi gör. Självklart kommer det lite bilder!











    4 användare gillar detta inlägg


    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  9. #489
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Snyggt jobbat! Det är detaljerna som gör det.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #490
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 082
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Snyggt jobbat! Det är detaljerna som gör det.
    Tackar
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  11. #491
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 082
    Medlem#
    2661
    Sådärja, ytterligare några timmar gjorda på eftermiddagen, morgonen och förmiddagen tillbringades på jobbet och jobba övertid. Mycke nu inför semestern så allt annat blir lidande...
    Men vi monterade magnetventilen och dess adapterfäste, vi kopplade in lite extra-mätare och testade dem. Sen försökte vi köra bränslepumpen och pumpa ur gammal bensin men fick inte ur något...pumpen gick i varje fall fint trots att det stått still i över 10år. Troligtvis är det väldigt lite bensin i tanken så vi var iväg till grannkommunen och tankade upp 15liter BF98 som skall hällas på i det närmaste. Vi har även fyllt upp kylsystemet med vatten till en början för att skölja bort gammal glykol osv. innan vi fyller i ny glykol och vatten. Lite bilder på magnetventil med adapterfäste får det ändå bli.





    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Johan-99T16 den 2020-07-04 klockan 23:40.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  12. #492
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Det är inte gott om plats. Men det är snyggt som attans!

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #493
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 082
    Medlem#
    2661
    Började dagen 5.25 med att kliva ur sängen för att bege sig mot jobbet, sista dagen före semestern. Vi skulle köra färdigt och sen städa, vi fick gå hem efter 10 om vi hade städat klart. Klockan 11 stämplade jag ut...härligt!
    Detta blev då dagen D, då det skulle ske...test om den skulle starta. Vi fyllde i ca 15-16 liter BF98 i tanken och knuffade ut bilen ur garaget. Bilen hade inte sett solljus på nästan 12år... Nåja, körde runt lite på starten utan att bränslepumpen startade för att pumpa runt lite olja(litet stöldskydd ). Sen var det dags, på med pumpen och körde på starten...gick runt några varv och tände till lite...så fick vi fortsätta ett 10-tal gånger innan den hoppa igång på riktigt...vilken känsla...motorn är igång....klassiskt rassel ifrån lyftarna men det gav med sig ju längre motorn gick. Till slut hörde man bara spridarna som tickar ganska högt, hade motorn igång länge så den fick bli genomvarm så vi kunde lufta kylsystemet. Oljereturen från turbon var tät och inget läckage från kylsystemet... . Nu är det "bara" att plocka dit lysen och grill, huvlåsen och lägga dit huven. Fick se att jag måste lossa en slangklämma och vrida den lite så det inte blir skav på en slang. Lite plock i inredningen med mittkonsol osv. sen är det dags att tvätta av allt damm på bilen. Skall även byta bromsvätska, lika bra att göra det så är det friskt. Ska köra den varm några mer gånger och sen tömma kylsystemet och montera det nya expansionskärlet och sen fylla på med ny glykol och vatten. Snart dags att boka tid för besiktning...

    Några bilder från dagen:







    Hade några videos från uppstarten men då måste jag skaffa en sida på typ Youtube eller Vimeo men det orkar jag inte med nu.

    10 användare gillar detta inlägg


    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  14. #494
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Vad kul grattis till uppstarten!

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  15. #495
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 082
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Vad kul grattis till uppstarten!
    Tackar
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  16. #496
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    193
    Hej!

    Grymt jobbat, följer med glädje

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #497
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 082
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av MathiasB Visa inlägg
    Hej!

    Grymt jobbat, följer med glädje
    Tackar
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  18. #498
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Najs! hoppas allt går bra på första provkörningen sen med

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  19. #499
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Mycket snyggt och jag vet hur jävla lång tid det där tar! Dvs att "snygga" till och bygga fästen, tänka ut hur och var man skall dra slangar etc för bästa funktion/utseende osv. Tror inte det finns ett tak på hur mycket tid man kan lägga på det

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #500
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 082
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Mycket snyggt och jag vet hur jävla lång tid det där tar! Dvs att "snygga" till och bygga fästen, tänka ut hur och var man skall dra slangar etc för bästa funktion/utseende osv. Tror inte det finns ett tak på hur mycket tid man kan lägga på det
    Jo, det tar tid...vet redan nu att det skall göras om de undre fästena till intercoolern...så får se hur mina nuvarande fästen fungerar....man kommer på nya idéer hela tiden och förbättrade versioner av fästen här och där...

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Najs! hoppas allt går bra på första provkörningen sen med
    Ja, skall bli intressant. Skall bli uselt väder imorrn tisdag här så då får det bli några timmar i garaget igen
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •