Sidan 24 av 40 FörstaFörsta ... 14222324252634 ... SistaSista
Resultat 461 till 480 av 789

Ämne: Saab 99 Turbo16 -84

  1. #461
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 082
    Medlem#
    2661
    En lördag i garaget, pysslat tryckrör på spjällhus-sidan samt by-pass ventil. Nu iväg till svetsaren med rören. Plockade bort kyl och intercooler för att kapa bort mer plåt samt slipa bort materiel på elfläkt samt grill. Måste skaffa grundfärg så jag kan måla på lite innan återmontering av kyl och intercooler. Måste påbörja fäste till expansionskärlet också.





    5 användare gillar detta inlägg



  2. #462
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Riktigt snyggt, bra jobbat!
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #463
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Snyggt
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  4. #464
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    193
    Hej!

    Mycket bra!

    Mvh

    Mathias

  5. #465
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 082
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av MathiasB Visa inlägg
    Hej!

    Mycket bra!

    Mvh

    Mathias
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Snyggt
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Riktigt snyggt, bra jobbat!
    Tackar

  6. #466
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 082
    Medlem#
    2661
    Jobbade övertid igår lördag mellan 6-14, så det blev lite pengar in istället för pengar ut men tyvärr mindre tid i garaget, fick lite gjort ändå. Lite nya slangar monterades samt lite grundfärg på de plåt-rena ytorna.





    1 användare gillar detta inlägg

    gbg


  7. #467
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 082
    Medlem#
    2661
    Dåligt med uppdateringar, men det har inte hänt så mycket pga att vi inte får ordning på svetsandet av oljereturen från turbon. Har i varje fall varit till svetsaren och hämtat tryckrören samt bränslepåfyllningstratten som är färdigsvetsade. Ett nytt Optima införskaffades också idag. Har målat på lite vit färg på de områden som va grundade i motorutrymmet i varje fall. Får vi bara ordning på oljereturen så den kan monteras så blir det montering av vätskekyl och intercooler. Fick anskaffa 16 och 22mm alurör för 2st nya t-kors som skall användas uppe vid värmepaketet, blir en specialare bara för att 99ans värmekran inte har någon överströmning när man inte har någon värme på. Kan bli så att det inte blir någon super-värme i kupén men bilen skall ju ändå bara användas på sommaren. T-korsen lämnades hos svetsaren samtidigt som jag hämtade tryckrören.

  8. #468
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 082
    Medlem#
    2661
    Lite bilder gör ju ingen ledsen, här på tryckrör samt t-rören samt att vi monterat batteriet. Vi pysslade lite med kabeldragning till termokontakten som skall sitta i övre kylarslangen istället för kylaren då tryckröret tog lite för stor plats, det är ju som sagt lite trångt i 99ans motorutrymme på längden. Sen kapade vi silikon-slangar till värmepaketet av befintliga do88 slangar till og900, finns ju inget som färdigt till sådana här bilar så man får göra det bästa av situationen. Blir hyfsat snyggt ändå till slut, ingen bild än då det fick bli en ny beställning av lite småplock från do88.
    Blir en bild på tratten i bagageutrymmet för Sparco tanklocket, fick bli en massa svets då allt var ett pussel av delar som skulle sammanfogas till förhoppningsvis en bra funktion. En av slangarna blev lite för kort, tur att jag hade 16mm bränsle-slang liggandes samt 16mm alurör som jag kunde skarva med(ej med på bilden).
    Det är lite kemisk metall på plats där svetsaren inte kom åt att svetsa, så det fick bli den lösningen som jag inte tänkte på när jag gjorde iordning alla delar som skulle sammanfogas.
    Nästa steg blir att göra klart oljereturen, nya kontaktrör till svetsen beställda och skall komma idag så förhoppningsvis svetsa färdigt oljereturen i helgen.





    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Johan-99T16 den 2020-05-22 klockan 12:21.

  9. #469
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    193
    Hej!

    Bra jobbat, en riktig kanonbil du/ni bygger!

    Mvh

    Mathias

  10. #470
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 082
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av MathiasB Visa inlägg
    Hej!

    Bra jobbat, en riktig kanonbil du/ni bygger!

    Mvh

    Mathias
    Tackar! Jag hoppas att det blir det...till slut...eller vänta nu...den kommer som vanligt aldrig bli klar...man kommer hela tiden på nya saker...men skall försöka ha den körbar mellan alla ombyggnationer...

    2 användare gillar detta inlägg


    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  11. #471
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 082
    Medlem#
    2661
    Varit i garaget idag och efter en lång väntan fått hem kontaktrör till mig-svetsen så kunde vi svetsa färdigt oljereturen, sen på med lite värmebeständig färg. Detta är en tillfällig lösning för att kunna köra denna sommar, nästa vinter blir det lite andra bättre grejer med AN-koppling m.m.
    Vi bråkade dit kylarslangen som sitter mellan kylet och vattenpumpen, den skall självklart putsas till samt kapas och skarvas på lämplig plats då den är lite för lång i 99an.





    2 användare gillar detta inlägg


    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  12. #472
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 082
    Medlem#
    2661
    Ytterligare en lördag eftermiddag i garaget, oljereturen är på plats. Monterade tryckslangen som sitter på turbon, kom på efter jag monterat intercoolern att den skulle dit så fick plocka bort intercoolern för att komma åt att dra fast slangklämman. Sen på med intercooler, frontplåt och sedan vätske-kyl. Sen kapade jag kylarslangen mellan kyl och pump för en 99a är ju lite kortare i motorutrymmet mot en og900, sen kopplade ihop det med ett skarvrör från do88. Även returslangen från vätskekylningen på turbon blev ihopkopplad.
    Ännu är det lite pyssel kvar innan provstart, fäste till og900 expansionskärlet skall fixas. Insugsrör men lmm och luftfilter skall dit, tryckrören, magnetventilen samt lite vakuumslang inne i kupén skall monteras. Men det kommer det med





















    3 användare gillar detta inlägg


    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  13. #473
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 675
    Medlem#
    7660
    Fint jobb! Helt rätt att få in ICn innanför grillen, mycket snyggare än när den hänger nere under stötfångaren som den brukar göra på 99or med T16

    1 användare gillar detta inlägg


    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  14. #474
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 082
    Medlem#
    2661
    Ja, har haft en Viggen IC under stötfångaren en gång i tiden men planerna har hela tiden varit att få plats framför kylet. Valde en IC som inte var för tjock(65mm) för att det skulle gå överhuvudtaget. Vinkelharry har fått jobbat lite men det kommer knappt att synas när grill och lyktsarjer är på plats.
    Finns massor av planer men just nu är det fokus på att få igång den och besiktiga så man kan ha en rullande provbänk...

    1 användare gillar detta inlägg


    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  15. #475
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Snygg installation helt klart.

    2 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  16. #476
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 082
    Medlem#
    2661
    Efter ytterligare en lördag förmiddag på jobbet med övertid(bra betalt då det var röd dag kunde jag inte säga nej) så drog grabben och jag ut i garaget och pyssla lite några timmar. Vi bytte bromsvätska i kopplingen medans det var hyfsat lätt att nå nippeln på slavcylindern, jag monterade även dit 2st av slangarna som skall till magnetventilen från wastegate och kompressorhuset som skulle blivit besvärliga att få dit när sug- och tryck-rör kommer på plats. Sen plockade vi dit sugröret med luftmassemätaren samt luftfilter. Slangarna och rör till värmepaketet kom på plats, lite special då 99an inte har någon överströmningsventil när värmekranen är stängd. Kan förstås bli lite dålig värme men det är ju en sommarbil. Nästa steg blir tryckrör, avlastningsventil, slang till vevhusventilation samt magnetventilen inkl. slangar. Sen är det lite vakuum-slang i kupén också. Fäste till expansionskärlet skall också byggas.





    2 användare gillar detta inlägg


    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  17. #477
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 082
    Medlem#
    2661
    Ytterligare några timmar i garaget och äntligen känns det som om provstarten närmar sig. Idag kopplade jag in vevhusventilationens slang på sugröret, monterade silikonslangar och tryckrör på båda sidor om intercoolern samt avlastningsventilen. Påbörjade också att göra ett fäste till expansionskärlet.
    Även övre kylarslang inkl. rör med uttag för termokontakt monterades. Och självklart några bilder, allt blir så mycket roligare att få se några bilder på framstegen. Tryckrören skall poleras i framtiden, men just nu är det prio att få igång bilen.















    1 användare gillar detta inlägg


    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  18. #478
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Jag läste i tråden för flera rå sen och har inte läst sen dess, så det var ju en del att läsa nu.

    Kul läsning, preics lagom nivå på bygget, ungefär den nivån jag själv hade velat lägga mej på

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  19. #479
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 082
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Jag läste i tråden för flera rå sen och har inte läst sen dess, så det var ju en del att läsa nu.

    Kul läsning, preics lagom nivå på bygget, ungefär den nivån jag själv hade velat lägga mej på
    Ja, bilen har stått i garaget i över 10år och samlat damm. Nu när grabben börjat intressera sig av fordon m.m så sparka han på mig att nu får vi ha ut bilen på gatan, att det sen blir mer jobb och idéer innan den är körbar är smällar man får ta...
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  20. #480
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    193
    Hej Johan!

    Det blir ett underbart ormbo det där

    1 användare gillar detta inlägg



Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •