Sidan 4 av 40 FörstaFörsta ... 2345614 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 795

Ämne: Saab 99 Turbo16 -84

  1. #61
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Vatten fyllt och batteriet monterat och första startförsöket gjort...men inte ett liv. Har gått igenom DI-systemets el och hittar inga fel, skall kolla lite mer i veckan som kommer. Men kommer även att prova byta Tändkasetten, får låna en här på byn för att testa om det är den som e kass. När jag byggde ihop motorn tyckte jag att jag varit duktig att få "undan" kablar osv, men när jag idag skulle ha isär kontakterna till kasetten så satt de rätt jävligt till men skam den som ger sig. Så nu när en annan kasett kommer på plats blir det en enklare kabelinstallation, dock hyfsat dold ändå.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  2. #62
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Härligt, idag startade pärlan. Efter allt felsökande av DI-systemet så provade jag en helt annan linje, i med en annan LH-box och vips så började grejerna tända. Ut och flyttade på min 9000 så jag kunde knuffa ut 99an, och så startade jag upp den och lät den gå ett tag, fick fylla i lite vatten när den luftade systemet. Men eftersom LH-boxen jag monterade har ett bränslechip anpassat för röda spridare så går den lite fett, därav att den kändes inte så pigg på att varva. Men efter kylsystemet var luftat och en koll på oljenivån som var ok så provade jag att varva lite mer och över 3k så svarade den grymt snabbt. Så nu blir det att försöka få ordning på bilen inför besiktning, och efter det blir det intercoolerbygge.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  3. #63
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    Gött att det fungerar nu, men borde den inte gå magert med STD spridare och bränslechip för 431:orna?

    Skynda på så bilen är klar till helgen nu!

    Mvh Jonathan
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  4. #64
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av jonka
    Gött att det fungerar nu, men borde den inte gå magert med STD spridare och bränslechip för 431:orna?

    Skynda på så bilen är klar till helgen nu!

    Mvh Jonathan
    Du det var en bra fråga, chippet ska ju se till att spridarna hållet öppet längre om jag fattar det rätt, då borde ju även orginal spridarna ge lite mer än med std chip. Får ta och ta ur ett stift och titta efter en provtur.

    Men att få till bilen till Kullen går ej, finns inte tillräckligt med tid tyvärr.
    Men ska försöka ta mig dit på söndagen om vädret är bra, men det får bli med min 9000!
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  5. #65
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    Originalspridarna ger en viss mängd soppa vid ett visst tryck och öppettid. De större spridarna ger en större mängd soppa vid samma öppningstid och tryck. Chippet måste därför kompenseras genom att minska öppningstiden för de större spridarna så att inte bilen går fett. Har du då chip för de större spridarna ihop med STD spridare borde ju bilen gå magert, eller hur?

    Nåväl, det spelar väl ingen större roll eftersom du inte ska ha std-spridare ändå.


    Jobba på och lycka till så ses vi kanske på Kullen då.



    Mvh Jonathan
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  6. #66
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av jonka
    Originalspridarna ger en viss mängd soppa vid ett visst tryck och öppettid. De större spridarna ger en större mängd soppa vid samma öppningstid och tryck. Chippet måste därför kompenseras genom att minska öppningstiden för de större spridarna så att inte bilen går fett. Har du då chip för de större spridarna ihop med STD spridare borde ju bilen gå magert, eller hur?
    Mvh Jonathan
    Så är det nog, har inte tänkt på det viset. Men jag provar att stoppa i std chip istället och provar.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  7. #67
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Nu har jag åter startat bilen med std chip i LH-styrenheten och motorn gick som en klocka, svarade ordentligt på gas. Var ute och åkte en kort sväng på byn och märkte när jag kom hem att en drivknutsdamask hoppat av på höger fram, in i garaget och fixade fast den med en annan klämma. Fick då se att en av bromsoksbultarna tagit i lite i bromsskivan, ur med en i taget och slipade bort lite materiel. Gjorde det på bägge sidor för säkerhets skull. Har även ställt på bilen från nästa fredag samt fått besiktningstid den 17/7 kl 9:00. Så nu blir det att se till att den är klar inför besiktning, skall ju jobba 2 veckor förmiddag så det får bli några eftermiddagar i garaget.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  8. #68
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerås, Sverige
    Inlägg
    308
    Citat Ursprungligen postat av Johan-99T16
    Nu har jag åter startat bilen med std chip i LH-styrenheten och motorn gick som en klocka, svarade ordentligt på gas. Var ute och åkte en kort sväng på byn och märkte när jag kom hem att en drivknutsdamask hoppat av på höger fram, in i garaget och fixade fast den med en annan klämma. Fick då se att en av bromsoksbultarna tagit i lite i bromsskivan, ur med en i taget och slipade bort lite materiel. Gjorde det på bägge sidor för säkerhets skull. Har även ställt på bilen från nästa fredag samt fått besiktningstid den 17/7 kl 9:00. Så nu blir det att se till att den är klar inför besiktning, skall ju jobba 2 veckor förmiddag så det får bli några eftermiddagar i garaget.

    Verkar ju bra! Ser ut att du kan komma på 99 träffen....

  9. #69
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Min sambo och son åker på en liten försemester utan mig(har brandjour denna vecka) på torsdag den 13/7, jag blir ensam hemma tills på söndag. Då blir det nästan 100% garagemeck för att få bilen färdig inför besiktningen.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  10. #70
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Såja, bilen e besiktigad idag och godkänd, dock med en 1a då efter den resan mellan hemmet och bilprovningen börjat läcka olja någonstans i bakkant på motorn. Hoppas det inte är packboxen på vevaxeln eller gaveln som läcker....Det blir undersökning redan idag tisdag! Annars så hade vi lite problem med att komma över vissa höghöjdshinder i hallen, men med lite plankor så kom även min 99a ur hallen...

    Nu blir det leta oljeläckage samt fortsätta med ic-bygge!
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  11. #71
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 119
    Det är troligen o-ringen till oljepumpen.

    Skönt den gick igenom!

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  12. #72
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    Äntligen!
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  13. #73
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Som Dennis skrev att det skulle vara o-ringen vid oljepumpen är det inte, utan oljan kommer ifrån oljefilterhuset...huset är kanske dåligt tätat eller spräckt. Demontering imorgon, återkommer med info!
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  14. #74
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Så, oljefilterhållaren togs bort och återmonterades efter rengöring med ny packning samt ett tunnt lager silicone. Efter provstart och en kortare provtur så läcker det inte något ännu, skönt att slippa oroa sig över det problemet....
    Imorrn blir det ut på en inkörningstur via Surahammar och Västerås, Saab99Klubben har sin årliga träff på lördag.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  15. #75
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    298
    Citat Ursprungligen postat av Johan-99T16
    Så, oljefilterhållaren togs bort och återmonterades efter rengöring med ny packning samt ett tunnt lager silicone. Efter provstart och en kortare provtur så läcker det inte något ännu, skönt att slippa oroa sig över det problemet....
    Imorrn blir det ut på en inkörningstur via Surahammar och Västerås, Saab99Klubben har sin årliga träff på lördag.
    Kul att du fått snurr på bilen!
    Vi syns på lördag.

    /Krister K
    /Krister K

  16. #76
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av Krister K
    Kul att du fått snurr på bilen!
    Vi syns på lördag.

    /Krister K
    Ja, det är skoj att få ut den och köra lite, det var ju några år sedan sist.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  17. #77
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Efter nu en resa på ca 90 mil så fungerar bilen bra, motorn känns bättre och bättre. Det ända som jag funderade över men kom på själv vad som orsakade alla små svarta prickar över hela bakänden på bilen var att jag har en bränslestyrenhet ifrån en i-bil och spridarna är de beiga turbospridarna. Alltså så får den lite för mycket bränsle, men den går bra och ryker inget vad jag kan se. Mätte upp förbrukningen till 1,06 liter/milen, dock bör man ju tänka på att det är under inkörning och den kommer att minska när inkörningen är färdig samt det blir rätt spridare & chip när intercoolern är på plats. Kör ju just nu som en LTT utan ic och 0,5bar i glt så den är ju inte pigg direkt.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  18. #78
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Måste skriva lite, men det har inte hänt något med bilen förutom att den körs lite då och då. Jagar drivaxlar ifrån en Saab 90 86½-87 då dessa skall passa med de nyare inre och yttre knutarna. Har problem med oljud vid vänstersväng och troligtvis är att axeln vid vänster inre knut bottnar.
    Väntar på att få intercoolern svetsad och tryckrören byggda.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  19. #79
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Såja, liten uppdatering i varje fall. Köpte mig en bilstereo och monterade, och eftersom jag hade en Sony MP3 spelare på 1GB så ville jag ha en Sony med aux ingång på framsidan. Köpte en Sony som hade det och spelar nu MP3 låtar ifrån min MP3 spelare istället för ifrån cd-skiva. Mycket smidigt!
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  20. #80
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Dåligt med uppdateringar här men har ställt av bilen inför vinterns mekande. Men har inte fått tummen ur ännu att börja, troligtvis blir det att släpa ut bilen för en tvätt idag. Fick papper ifrån mitt försäkringsbolag att jag hade 800kr rabatt på ett självriskkonto, ringde och frågade om jag fick använda de pengarna för att byta framruta trots att bilen nu är avställd. Det fick jag om bara "skadan" skett under tiden bilen var påställd...självklart sa jag, man kör ju inte med bilar som e avställda....
    Så jag drog i väg till våran lokala glasmästare och beställde ny ruta, kostar mig i runda slängar 200kr. Efter det blir det att sätta igång med intercoolermontering(köpte en ic istället för att vänta på svetsning som tydligen aldrig vill bli av) och nytt avgassystem. Plus en del annat småplock förstås!
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •