Uselt väder, några timmar i garaget?
Göran i Björnarbo
Uselt väder, några timmar i garaget?
Göran i Björnarbo
Johan Carlsson#2661
Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
Tech2 med Candi finnes
Först gången jag läste fick jag för mig att det var ett problem med att det var uselt väder.
Men.
När jag läste en gång till börjar jag tro att uselt väder inte inte är något problem i ett fall som detta.
Samt att jag ser framemot dina uppdateringar i tråden.
Göran i Björnarbo
Blev som sagt någon timme i garaget, är just nu lite justerad i ryggen så är ännu mer osmidig mot normalt när man skall pyssla under instrumenteringen men det löste sig. Skruvade fast framlysena idag som jag glömt bort att modifiera efter den nya intercoolern inkl slangar och rör, men efter Dremeln fick kapa och slipa lite så sitter de på plats. Nästa steg blir att få till mittkonsollen så den går att montera. Studerade mina framdäck och konstaterade att det behövs en ny uppsättning innan jag besiktigar...experimenterade lite med toe-in/toe-out ett tag med nya däck vilken inte var så lyckat...får se vad däck-verkstaden kan ordna för däck åt mig.
Johan Carlsson#2661
Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
Tech2 med Candi finnes
Grabben blev sugen att tvätta bilen och eftersom hans just nu största intresse efter Formel 1 är bilvård så var det lika bra att han får tvätta och putsa. Tyvärr har jag ingen bild på efter han tvättat bilen men det kommer med tiden. Lägger upp en bild på när framlysena är monterade.
Sen när när vi la på huven så dök det upp ett bekymmer, expansionskärlet tar i huven...så fästet till kärlet får moddas lite så det inte kärlet tar i huven.
Senast redigerat av Johan-99T16 den 2020-07-19 klockan 23:54.
Johan Carlsson#2661
Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
Tech2 med Candi finnes
Idag var vi ut i garaget för att försöka se till att expansionskärlet får plats under huven, borrade upp hålen till fästet så det gick att justera lite men det hjälpte inte mycket. Det är svårt att se vad det var som tog i men efter lite mixtrande med lampor så man såg bättre när huven nästan var stängd så kunde vi konstatera att det är förstärkningen i huven som tog i. Av med huven och fram med vinkelharry, bort med lite plåt sen på med huven igen och nu gick det galant att stänga Nu är det bara att fortsätta försöka med det sista med mittkonsollen samt extramätarna och sen plocka dit stötfångare, grill och huvlåsen sen kan man nog våga ställa på bilen och boka besiktningstid. Var ner till däckhandlaren idag också och kolla lite priser på 205/40-17...får se vad det blir för fabrikat, Kumho, Hankook eller Michelin...vill inte ha några Linglong, plingplong eller liknande lågpris-däck för det ser så B ut...Har kört alla tre fabrikaten på min 9-3-08 och Kumho och Hankook höll bara 2 säsonger, bästa däcken jag kört på är de som sitter på nu nämligen Michelin. Blev som en ny bil. Visst är de dyrare men jag tror jag får igen det när det gäller livslängd.
Senast redigerat av Johan-99T16 den 2020-08-10 klockan 13:31.
Johan Carlsson#2661
Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
Tech2 med Candi finnes
Fan vad kul med besiktning, det är ju en milstolpe
Satte kumho fram på silversaben senast och blev positivt överraskad, iofs från låga förväntningar hankook gillar jag däremot inte alls. Dessa är ju dock ett steg under "giganterna" så jag antar att michelin är en bit dyrare där. ..på Aeron kör jag däremot good year eagle F1 assymetric, låter löjligt men det blev som en annan bil jämfört med de högkvalitativa däck jag haft innan (bytte från bridgestone potenza senast)
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Jo, jag blev överraskad över Kumho på min 9-3. Men de slets fortare än vad jag trodde...nu skall ju däcken vara på 99an och det kommer inte bli så många mil per sommar, kanske upp till max 500mil om det ens blir så långt. Skiljer ca 1600kr mellan Kumho och Michelin på 4st däck inkl. montering och balansering.
Johan Carlsson#2661
Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
Tech2 med Candi finnes
Kan det bli så att med ett däck som är 400 kr billigare men slits fortare blir dyrare per mil?
På ett helt annat område ( lastmaskin) kan jag konstatera att det lägsta priset per timme vart med det dyraste däcket.
Vad däcket har kostat vet man när man byter det.
Göran i Björnarbo
Ska du pendla med bilen eller burksköra ?
då blir ju slitaget och förbrukningen viktigt. jag trodde du skulle mer entusiastköra och då spelar greppet mer roll än allt annat.
Körde hankook på min förra 900, 215/40-17.
helt OK i torrt och bra mkt sämre i blött. Om du vill ha ner effekten i blöta så är hankook nog fel val. Kanske kumho med.
Ska du bara vardagsköra duger dom säkert men det är annan sak med "mycket" effekt och förhållandevis smala däck.
på nya bilen gör jag good year sport nått i 205/50-17 där fram. va rätt bra pris på dom. inte hunnit testa så mycket i blött dock.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Blir ju knappast någon pendling med bilen utan mer entusiast-köra några hundratal mil om året, kanske någon banträff om det passar i kalendern. Greppet är ju det viktigaste, ljudnivån skiter jag fullständigt i då bilen redan för väsen så det räcker till ändå... Men kan man få ner förbrukningen en aning med bättre däck så är ju det positivt, särskilt om man skall åka lite längre sträckor. Har inte beställt däck än men måste göra det snart, men det lutar åt Michelin. Har bara positiva erfarenheter av det fabrikatet, körde MC i många år och det slutade oftast med Michelin då de gav mest för pengarna i det långa loppet.
Johan Carlsson#2661
Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
Tech2 med Candi finnes
Michelin är alltid i topp med bildäck. Till MC är Metzler oftast det bästa valet. Har bara provat Michelin på MC en gång och hade förmodligen otur. Extremt spårkänsligt framdäck. Chansar inte på Michelin på MC en gång till efter den dåliga upplevelsen. Har aldrig varit missnöjd med Metzler på MC.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
På MC är min erfarenhet att ett däck som fungerar kanon på en hoj kan bli konstigt (spårkänsligt tex, eller vobbla) på en annan, på bilar har jag aldrig upplevt riktigt så stora skillnade med samma däck på olika bilar.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Inte hänt så mycket det sista då annat kommit i vägen(läs måla huset inkl. garage m.m), men grabben har ju blivit väldigt intresserad av tvättning, putsning och polering. Så polermaskin, olika trissor och olika polermedel införskaffades så fick han fria händer att polera 99an.
Har inte beställt några däck än då pengarna gick till andra saker, hittade ett par plåtfälgar med godkända däck så en besiktning skall nog gå att genomföra utan nya däck.
Johan Carlsson#2661
Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
Tech2 med Candi finnes
Hej!
Får man "gratis" polering så är det bara att se till så det finns grejer
- - - Uppdaterad - - -
Blir kul att se före och efterbilder!
Mvh Mathias
Ja, lite polering är aldrig fel. Nu är ju detta hans första bil han polerar men det ser bra ut än så länge. Han har övat lite på min (matt)röda ng900 som står hemma på tomten med väldigt gott resultat.
Dessvärre tog vi inte några före bilder men ser i lysrörsljuset i garaget att det blir en rejäl skillnad.
Johan Carlsson#2661
Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
Tech2 med Candi finnes
Just nu går det trögt, semestern är slut och har börjat jobba. Men ambitionen är att besiktiga i höst i varje fall! I lördags var vi i garaget ett tag och fick ihop mittkonsollen samt kopplade in bla. stereon m.m. samt monterade in mittkonsollen samt lite plast som sitter under instrumentbrädan. Vi passade på att byta bromsvätska, nu är det bara kopplingen kvar som skall tryckas bakvägen då vi tror det är lite luft kvar där(fyllde inte upp bromsvätskebehållaren efter sista framhjulet för att ha utrymme för vätskan som kommer bakvägen). Monterade besiktningshjul fram, 15" plåtfälgar med godkända däck.
Johan Carlsson#2661
Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
Tech2 med Candi finnes
n'r jag luftar kopplingen har jag ett lock till behållaren till ett däck med ca 1-2 bar i, trycker igenom vätska alltså, sen en genomskinlig slang på nippeln som går upp lite och sen ner i en hållare, som ett litet vattenlås ungefär, dessutom ser man ju bubblorna.
har inte haft problem sen jag började på det viset, men det kan vara ett helvete annars.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Har en sådant lock inkl. slang, men får inte locket tätt. Antingen läcker det eller så hoppar locket av lufttrycket, testat att dra åt olika mycket men det går inte att få det att fungera. Trycka bakvägen har jag gjort en hel del gånger med gott resultat så då får det bli så denna gång också.
Johan Carlsson#2661
Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
Tech2 med Candi finnes
Jag har samma erfarenhet av det locket. Trist, då det skulle underlätta mycket annars.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!