Jag köpte ju en "färdig" 99T16, men ville göra något eget också. Så då bestämde jag mig för att bygga "ny" motor med annan intercooler.
Så blocket är ett B202 från 85 med viktjusterade, lättade och polerade standard vevstakar. Kolvarna är glasblästrade, viktjusterade och polerade på kolvtoppen samt oljeevakueringshålen i oljeringsspåret är uppborrade. Toppen är en lätt putsad 2,3i topp med kamaxlar ifrån B202 86-88a. Insuget är ett og900 2,1. Röda spridare med Ragnar chip, JR Öppet luftfilter, 60mm polerade alutryckrör, vattenkylaren är tillbakaflyttad max så en dubbel 9000 ic som är nedkapad på höjden får plats. Standard by-passventil. DI-tändning från 9000CDT-88a. Modifierad APC. Turbon är en TD04HL-19t med #7 raka avgashus. 3" batteriböj samt 3" avgas hela vägen med 1st. ljuddämpare. Växellådan är för tillfället en 4 vxl standardlåda från 79 med #7 primär och 91:ans inre drivklockor och drivaxlar ifrån en Saab 90-87.
Bromsar fram är de stora 9000 oken med EBC skivor och Greenstuff belägg, bak är det std med hålborrade skivor. Stålomspunna slangar runt om. Sänkta RallyElit fjädrar med DeCarbon gasdämpare fram och Sachs Sporting bak. Krängningshämmare fram och bak. 7x17" MasItaly Manager med Dunlop SP SportMaxx 205/40-17 däck.
Inredningen är 900T16-86 i mörkgrått och Honda CRX framstolar.
OMP alupedaler och Popeye´s växelspaksknopp, Luisi ratt.