Snygga lösningar! Kul att motorn är tillbaka i bilen, det ser helt plötsligt mycket mer färdigt ut!
Vad är det för T5-härva du väntar på?
Snygga lösningar! Kul att motorn är tillbaka i bilen, det ser helt plötsligt mycket mer färdigt ut!
Vad är det för T5-härva du väntar på?
'69 Earlybay
'74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
'91 900 Turbo, ’11 9-3 Aero SC TTiD
@schwrtzwrks - Garaget
Snyggt jobbat Johan!
Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Jag har beställt en custom härva ifrån Jordan på MCS i USA, med mina specifikationer. Visst, den blir dyr men då får jag den som jag vill ha den och snygg också som är viktigt![]()
Johan Carlsson#2661
Saab 99 Turbo16
Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
Tech2 med Candi finnes
Snygt gummi till växellänkaget.
jag köpte ett nytt från proparts eller vad dom heter nuförtiden, samma hårdhet som smör i solsken...
kör du genomgående bult?
Stumt länkage ger fantastisk känsla, det där kanske blir en perfekt kompromiss för att få liiite komfort..
min nya idé är att köpa 2 vibrationsdämpare av denna modell och modifiera.
![]()
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Schysst med custom-härva, det kommer att se riktigt bra ut. Det ligger en del jobb bakom att göra en sån
Hamnar ECUn i kupén? Gömd tomgångsmotor eller på originalplats?![]()
'69 Earlybay
'74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
'91 900 Turbo, ’11 9-3 Aero SC TTiD
@schwrtzwrks - Garaget
Kul uppdatering och snyggt arbete gjort.![]()
Jag har det gamla original gummit kvar ifall min bussning inte fungerar tillfredställande. Ja, det är genomgående bultar men då jag kör med låsmuttrar kan jag dra åt eller släppa på dem ifall jag vill ändra lite på "styvheten".
Det där kan nog fungera bra, kul med lite experiment
ECUn hamnar i kupén under handskfacket. Har ju spjällhus från 9000 med T5.5 så den kommer sitta mellan startmotorn och insugningsröret. Kommer bli tight men vad gör man inte för att få en cleant utseende![]()
Johan Carlsson#2661
Saab 99 Turbo16
Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
Tech2 med Candi finnes
Funkar kalas med 9000 spjäll och tomgångsmotorn under, jag har det på Herman![]()
Jag fick idén från @M.Broberg att använda 9000 spjäll och tomgångsmotorn under, så då visste jag att det får plats. Gott att få feedback från fler att det fungerar bra![]()
Johan Carlsson#2661
Saab 99 Turbo16
Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
Tech2 med Candi finnes
Dags igen för en uppdatering, fick med mig lillgrabben ut i garaget så jag kunde pyssla lite idag. Tidigare gjorde jag om anslutningarna till 9-5ans oljekylare så de fick AN-kopplingar, sen lite färg på dem. Brukar ju dokumentera med mycket bilder men missa totalt att fotografera efter svetsning.
Har monterat oljekylaren samt byggt AN-slangar, ser riktigt bra ut men skall göra om fästena så de sitter fast i karossen och inte bara sitter i slangarna för att hålla ihop dem snyggt.
Nästa steg är att få dit kopplingen till växel-stången och justera den så det fungerar att få i alla växlar.
Några bilder måste vi ju ha också!
![]()
Johan Carlsson#2661
Saab 99 Turbo16
Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
Tech2 med Candi finnes
Alltid gött med An-kopplingar![]()
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Snyggt och prydligt det gillas.![]()
Ja det är trevligt när det blir snyggt, målet med bilen är att det skall vara en potent körbar utställningsbil. Dock så är det en lång väg kvar innan det är klart. Men samtidigt kul att hela tiden ha något att göra med bilen, små och större uppgraderingar. Detta med Trionic uppgraderingen tog längre tid än väntat pga av fler och fler idéer som dök upp i min skalle som jag ville göra medan motorn var ur.
Johan Carlsson#2661
Saab 99 Turbo16
Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
Tech2 med Candi finnes
Efter ett par bra dagar i garaget måste jag ju uppdatera min tråd.
Har monterat dit växelstångens "knut" och sen plockat av sidokåpan på växellådan för att kunna justera in 3 och 4an så fingret går lätt i skift-gafflarna. Sen justera jalusiet i spakstället för 1 och 2an så de också hamnar rätt i lådan. Med detta jalusi och växelspak kommer det bli en fröjd att växla jämfört med det sladdriga gamla grejerna jag hade.
Sen moddades staget mellan grenrör och växellåda för oljereturens AN10 slang, fick blir svart färg på den. På turbon monterade jag en AN10 returanslutning samt monterade den på grenröret. Byggde en slang och monterade, får se om downpipen går fritt mot slangen, annars måste jag korta och tighta in den mer.
Nya AN4 slangar till kylning och olja tillverkades och monterades, dock inte oljeslangen i blocket då jag beställt fel storlek på banjokopplingen. Även tempgivaren till Trionic5.5 monterades på framsidan toppen då jag har isolerplatta mellan topp och insug.
En ny kortare kabel mellan generator och startmotor byggdes och monterades och sen fick det bli lite uppsnyggning av en del av elsystemet i motorutrymmet.
Jaja, nog med text nu...bilder vill ni se så här kommer dem.
Blev inga intressanta bilder på injusteringen av växelspaken, finns några bilder på min Instagram ihop med en kort filmsnutt.
99TUPPSALA, FASSAN, flaset, GlennB, Mr_Lööf, Mr_SunBear, Sven, Tegaturbo, Timpa
Johan Carlsson#2661
Saab 99 Turbo16
Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
Tech2 med Candi finnes
Hej!
Riktigt snyggt och stilrent!
Mvh
Mathias
Tackar![]()
Johan Carlsson#2661
Saab 99 Turbo16
Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
Tech2 med Candi finnes
Snyggt och prydligt, luktar dyrt.![]()
TackJovisst kostar det, men har ändå haft planering med inköpen så beställer då företagen har rea. Typ Black Friday m.m. Sen har jag sålt delar som jag hade på bilen och saker jag hade på hyllan som jag med säkerhet vet att jag inte behöver.
Johan Carlsson#2661
Saab 99 Turbo16
Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
Tech2 med Candi finnes
Alltid lättare om man tar det stegvis som du gör det också, det kanske inte blir billigt ändå men man märker ju inte av kostnaderna lika mycket![]()
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Tanken när jag bestämde mig för att konvertera till Trionic 5.5 var att inte göra så här mycket som jag gör särskilt detta med AN-slangar hit och dit, utan det växte fram när jag började sälja av delar.
Johan Carlsson#2661
Saab 99 Turbo16
Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
Tech2 med Candi finnes