Det fyrkantiga kontaktstycket med canh & canl hänger löst ~10-15cm från boxen
Diagnosen går via k-lina tror jag, den kabeln är med i det stora kontaktstycket som ansluter mot bilen.
Det fyrkantiga kontaktstycket med canh & canl hänger löst ~10-15cm från boxen
Diagnosen går via k-lina tror jag, den kabeln är med i det stora kontaktstycket som ansluter mot bilen.
Johan Carlsson#2661
Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
Tech2 med Candi finnes
Hittade en bild på forumet när kablaget är utlagt på marken.
den inringade i tjockt är det, liten fyrkantig nära boxens kontakt. den tunna inringningen är H33-4, den stora inne i bilen vi pratade om tidigare.
en matchande hona/adapter så man kan koppla på en canusb krävs. det finns info om den (inklusive saabs art nr på honan och stiften) i T5 dokumentationen från T5suite.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Har ju funderingar att köpa en färdig kabelhärva och bara plocka dit, ja hyfsat i varje fall då det inte finns som passar 99an utan till olika årsmodeller av og900. Dock kostar det en del pengar($500+frakt) så jag vet inte än....men utseendet är viktigt för min del...smakar det så kostar det.
https://www.modernclassicsaab.com/pr...n-wire-harness
Johan Carlsson#2661
Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
Tech2 med Candi finnes
5 759,97 kr med moms och tull + postnords avgift + frakt
ganska jävla svindyr kabelhärva det. Det är inte Så komplicerat eller dyrt att göra det själv.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Köper du nya stift så kan du ju återanvända kontakthusen, då behövs bara en tång ..ja och kabel att bygga med då.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Mycket pengar för härvan, men det beror på hur man värderar sin egen tid också. Det går snabbt ett antal timmar att studera vad som behöver göras samt eventuell felsökning.
Själv siktar jag på att modifiera själv till min og900, men då lider jag också av ett svårt fall av kan-själv-sjukan!
Tid är svårt att skaffa mer av men förståelse och kunskap går att förvärva genom bland annat internet. Tex forum, youtube osv.
och att testa sig fram.
men tid är alltid en viktig faktor, har man då möjlighet att prioritera typ 6500 till en kabelhärva så kan man ju välja det alternativet.
Jag skulle säga att bygga en själv med alla verktyg, kabel i olika färger och stift borde landa på runt 1000-1500 kronor om man inte gör allt rätt direkt, beroende på vilka verktyg man köper.
Ett smart alternativ är att skaffa minst 2 klikadana kabelhärvor. Då kan man ta kablar i samma färger och förlänga/skarva med. Sparar massa pengar på kablar som ska vara i 20 olika färger mot att det blir en skarv på kabeln (löda + krympslang så var det löst).
det jobbiga med att göra en kabelhärva är inte jobbet i sig, det är att ha en plan om var allt ska vara placerat innan man börjar.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Att testa sig fram blir snart dyrt det också, men jag håller helt och hållet med om tänket då jag själv är beroende av att testa och lära mig nya saker.
Jag tycker det är jättekul att göra kabelmattor, det är ren terapi, men det tar som sagt sin tid samt kräver rätt materiel och verktyg som kanske inte alla har tillgång till.
Därför blir den utlösande faktorn som alltid;
- Har jag något eget intresse i att ha gjort den själv?
- Nej.
- Jag köper hellre en för 5k+ som är rätt från början.
Sorry för OT-grenen Johan..
Bra kämpat med bilen, keep it up!
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Fast nu var ju inte den där stammen rätt ändå, den är ju till för en 900..
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Jordan fixar nog de små justeringarna man vill om man bara frågar honom
Crimp- och terminalverktyg är inte billiga om man vill göra en egen härva. Även terminaler och kablar kostar en del om man ska göra den från scratch. Men det är som ni redan varit inne på hur man värderar sin tid också.
Senast redigerat av Vfr den 2020-11-04 klockan 08:23. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före
Jo, det är en hel del deg och att det går allt att göra en härva själv om man har lust och tid som blir betydligt billigare...jaja, ingen härva är beställd och pengar finns inte för tillfället...hade tänkte beställa mer saker från samma ställe så man lär lägga upp en spar-plan om jag nu väljer att beställa en härva i framtiden.
- - - Uppdaterad - - -
Ingen fara, bara kul att höra andras åsikter om ens dårskap...
- - - Uppdaterad - - -
Det löser man enkelt...
Johan Carlsson#2661
Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
Tech2 med Candi finnes
Jeg vet inte hur stor skillnad det är, min poäng var mer att det inte är plun'n'play oavsett.
Tja, kineserna säljer krimptänger billigt numera, det är inte som förr då man var hänvisad till AMP,abiko och gänget. Kan man lista ut vilken typ av stift det är och köpa från annat håll än orio så blir nog inte det heller en jättesumma.Crimp- och terminalverktyg är inte billiga om man vill göra en egen härva. Även terminaler och kablar kostar en del om man ska göra den från scratch. Men det är som ni redan varit inne på hur man värderar sin tid också.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Jo, den kan vara plug and play, det är liksom själva vitsen med den härvan.
Det är som med alla andra verktyg, man får vad man betalar för. När det kommer till crimpverktyg är det extra tydligt, det krävs dessutom mer än en tång för att göra en härva. Räkna lite på vad ca 100 terminaler samt alla kontaktstycken som krävs kostar. Lägg sedan till många meter kabel samt strumpor och krympslang, det drar iväg. Kontakttypen heter JPT om du vill räkna på det själv.
Fast den var ju plug'n'play till en annan bil, DET var min poäng.
Sen vet jag inte hur stor skillnad det är på kabelstammarna mellan 99/900 i det fallet , men det var ju TS själv som sa att det var skillnad.
Och angående tängerna, jag har jobbat med bilel en gång i tiden, och krimpade då ofta kablar, tavlan med krimptänger var både stor och värdefull. Jag har dessutom en hel del tänger av varierande kvalitet hemma, jag påstår att dagens "kinatänger" fungerar fint om man ska bygga hemma i garaget, det klart jag föredrar en AMP eller Abiko, men jag har blandat..
Det som skulle kunna blilite dyrt är väl att om man ska ha många olika kabelfärger så lär kostnaden dra iväg då man oftast måste köpa hela rullar oavsett om man bara behöver ett par meter, men då kanske man ska leta rätt på nån firma som sysslar med bilel och köpa metervis av dom. (Där jag jobbade hade vi en vagn med en jäkla massa färger/färgkombinationer och dimensioner på kabel tillgänglig, det har man ju dessvärre sällan hemma..)
Det gäller väl egentligen även stift/hylsor, så länge det är samma kan man ju köpa större förpackning, ska man ha många olika sorter och får köpa styckvis springer det väl iväg lite.
Helt oavsett tar det ett bra tag innan man kommit upp i de där summorna.
Krympslang förresten ? vad tänkte du använda den till ?
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Även om man köper stiften i storpack kostar det några hundra ändå. Kontakterna likaså.
Krympslang brukar man använda i änden på strumporna.
Jag säger inte att man inte gör en härva billigare själv, men ska man göra en härva själv som i länken kräver det mycket tid och kunskap och priset kommer bli högre än man trodde från början.
Priset på allt blir alltid större än vad man trodde från början.
tex om man tänker köpa en härva för 500 dollar och ryker på mängder i frakt, tull ,moms och avgifter.
Man får vara jävligt skärpt om man kan komma fram till exakta priset på något innan det är klart
Det är ofta intressant att se vad människor som inte har perfekta verktyg kan uppnå innan man totalt dissar allt utom dom bästa märkerssakerna...
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Finns/fanns folk på STCS fb gruppen som bygger dessa för 2000-3000kr