Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Inköp på Kvarndammens Bilauktion

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    12

    Inköp på Kvarndammens Bilauktion

    Tjo!

    Jag tänkte iof ringa och höra med KVD i morgon, men jag vart ändå nyfiken om någon här har kännedom eller åsikter om detta;

    Jag köpte en Saab 9-3 99:a i förr-förra veckan och har redan hunnit besikta den under förra veckan. Jag fick avslag på vänster spindelled, och på saaben får man ju byta hela länkarmen som jag har förstått det.

    Nu kanske inte ingreppet är allt för jobbigt, jag bytte t.ex. länkarmen på min VW Polo för ett par år sedan på en parkeringsplats på ett kvart, och kanske det inte är mycket svårare att byta den på saaben?

    I vilket fall som helst finns det ett visst säljaransvar för fel som sannolikt fanns där innan, och efter som bilen är "2 veckor gammal" så fanns den slitna spindelleden redan där innan. Att jag skulle ha upptäckt den vid min inspektion kanske inte heller kan räknas som självklart.

    Vad gör KVD i dessa exempel? Fixar dom den? Köper dom tillbaka bilen för samma peng? Det sistnämnda e lite hårt, efter som det va ändå rätt ok pris och jag vill gärna behålla bilen
    SAAB 9-3 SE 2.0t 1999

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    bäst svar får du väl av KVD ? Det är ju omöjligt för andra att svara på hur de agerar i just ditt fall. Risken är väl att de ser det som en normal slitdel och inte ett väsentligt dolt fel.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    447
    KVD´s köptrygghet

    Dom kan vid väsentliga fel köpa tillbaka bilen.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    12
    Jo, jag antar det att det enda (och inte så lite det iof) trygghet man har är att dom kan återta köpet om det inte skulle vara så att man är helt nöjd med fel som uppstår inom 6 månader. Men som gissade, det lär ju va bättre att helt enkelt fixa det själv. Det var bara mest att jag undrade vad KVD har för brukliga rutiner vid dessa tillfällen. Jag menar, jag är ju inte direkt den första som har köpt en begagnad kärra där precis

    Det va bara mest att jag har läst angående just begagnat-köp från handlare, att det finns den där 6-månaders regeln, så man undrade ju bara vad den regeln innebär hos KVD och om tillbakaköp är det enda dom gör.
    SAAB 9-3 SE 2.0t 1999

  5. #5
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Ring och hör med dom!
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Inköp på Kvarndammens Bilauktion

    Det brukar inte vara något problem att reklamera på KVD om man har fog för sin reklamation.

    Är det mindre/billiga fel så får man ersättning (jag fick själv ersättning 1000:- per bil på de två senaste jag köpte från dem, den ena var det punktering på ett däck på och på den andra var det olika dimension på fälgarna som följde med).

    Är det större/dyrare fel och de anser att de kan sälja om bilen en gång till och på så vis "förlora mindre" så köper de tillbaks bilen. Du får ingen ersättning för kostnader du haft i samband med bilköpet, exempelvis flygbiljetter eller förlorad arbetsinkomst.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •