Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Strul med Steg1 9-3 SS Aero

  1. #1

    Strul med Steg1 9-3 SS Aero

    Hallåj, jag har en 9-3SS Aero -03.
    Jag var och chippade min bil till steg 1 för ungefär två veckor sedan.
    Den gick bra när vi provkörde där, men på väg hem så blev motor väldigt orkeslös och trött också tjöt det som när man tryckte för fullt.
    Så då var jag tillbaks idag på Bil o trim som firman heter utan för Umeå och där byttes det då en ventil som justerar laddtrycket eller nåt sånt, så bilen gick bra halvvägs, när jag kom till skellefteå och tyckte att jag skulle trycka fullt ut från en rondell på tvåan, jag hade haft fullt ladd i 1-2sek när bilen sedan bara dog, jag hörde dumpljudet och helt plötsligt gick bilen in i limp home men ingen motorlampa tändes.
    Jag körde till närmsta P-plats och stängde bilen, låste, låste upp och startade den igen, då gick den precis som vanligt igen.
    Sen gick den bra hela vägen trots att jag tryckte på en hel del med fullt ladd.
    Men väl hemma i Piteå igen så skulle jag gasa på lite, då hände precis samma sak, bilen gick in i limp home när jag hade fullt ladd, men nu tändes CE lampan.
    När killen på Bil o trim kollade med dator så visade styrboxen att det laddade ungefär 1.3bar på fullt ös.
    Är det någon som har nån idé om vad felet kan vara?
    Så roligt och framför allt billigt är det ju inte att åka till Umeå flera gånger i veckan..
    MVH Patrik
    Saab 9-3 Aero SS -03

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    363
    Nu har jag tyvärr inte lösningen på problemet. Men har du chippat den hos en seriös handlare så är det bara att lämna den där (trots resan dit). Är dom riktigt seriös (nordic seriösa) så får du låna en bil medans dom felsöker din. Detta är ju ett problem deras programvara har orsakat enligt mig så det skall vara deras problem att fixa det, inte ditt. Du bör få ersättning för dina resor fram och tillbaka.

  3. #3
    Jo, men nu idag tog det bara ca: 1.5tim att "repa" den, men resan dit är ju på 40mil, och då kan det ju dessutom bli en sväng till. Det känns ju faktiskt som att det är något som de ska kunna stå för.
    Jag tänkte att jag åker på Saab och ber dem läsa av felkoden till att börja med, det är ju faktiskt ganska bra att bilen åtminstone gett en felkod så man har något att gå på.
    Tack så mycket för svaret

    Är det någon annan som varit med om nåt liknande fenomen?
    Väldigt tacksam för svar.
    MVH patrik
    Saab 9-3 Aero SS -03

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av PaleRider
    Nu har jag tyvärr inte lösningen på problemet. Men har du chippat den hos en seriös handlare så är det bara att lämna den där (trots resan dit). Är dom riktigt seriös (nordic seriösa) så får du låna en bil medans dom felsöker din. Detta är ju ett problem deras programvara har orsakat enligt mig så det skall vara deras problem att fixa det, inte ditt. Du bör få ersättning för dina resor fram och tillbaka.
    Innan man nämner andra trimfirmor som mer seriösa ska man nog läsa igenom lite trådar. Bara senaste tiden kan du tex hitta en från Manick och problem som tenderat i ledighet från jobbet fram och resor fram och tillbaka till Peking. Men visst kan man tycka att företagen ska stå för resekostnaden fram och tillbaka. Varesig det är i Peking, Umeå eller något annat ställe. Men tyvärr skulle det troligen bli ohållbart för företagen att göra på det viset.

    Ett bra tips är ju självklart för patrik747 är självklart att starta med att läsa ut felkoderna och meddela Bil och trim resultatet för fortsatt felsökning. Även kan en laddtrycksmätare eller att på annat valfritt sätt läsa ut hur bilen laddar.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  5. #5
    Namnet säger väll det mesta Bil o trim ...
    Leta upp någon som kan SAAB så blir det hur bra som helst.
    Åker man 40mil så borde man ha kollat upp företaget.
    Eller så köper man PPC och gör det själv....

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071
    Jag har samma fenomen i min 9,3a, jag har fått ny programvara av en känd firma men det kvarstår ,så troligtvis är det mv som spökar eller luftmassetjosan.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Namnet säger väll det mesta Bil o trim ...
    Leta upp någon som kan SAAB så blir det hur bra som helst.
    Åker man 40mil så borde man ha kollat upp företaget.
    Eller så köper man PPC och gör det själv....
    I det här fallet är det knappast någon form av allmän erfarenhet om Saab som saknas då åtminstone tidigare ägare, tillika grundaren av denna firma torde höra till de mest
    erfarna saabmekanikerna i landet. Möjligen att kompetensen kring de nyare styrsystemen inte är lika gedigen.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Endel äldre -03 program är inte lämpliga grundmjukvaror att anpassa trimprogram på, skulle kunna vara ett sådant fall.

    En firma med kunskap/erfarenhet ser därför till att man har en bra grund att bygga på.
    Man lär så länge man lever.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Namnet säger väll det mesta Bil o trim ...
    Leta upp någon som kan SAAB så blir det hur bra som helst.
    Åker man 40mil så borde man ha kollat upp företaget.
    Eller så köper man PPC och gör det själv....
    I det här fallet är det knappast någon form av allmän erfarenhet om Saab som saknas då åtminstone tidigare ägare, tillika grundaren av denna firma torde höra till de mest
    erfarna saabmekanikerna i landet
    . Möjligen att kompetensen kring de nyare styrsystemen inte är lika gedigen.
    Ja men det framgick inte av inlägget tyvärr.
    Jag reagerade bara på det som stog i inlägget.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Endel äldre -03 program är inte lämpliga grundmjukvaror att anpassa trimprogram på, skulle kunna vara ett sådant fall.

    En firma med kunskap/erfarenhet ser därför till att man har en bra grund att bygga på.
    Intressant att du nämde det där, för att första svängen som jag var dit så hade han problem att få trimprogramet att "lira" med org. mjukvaran. Han sa att det var någon "konstig" version, skulle ju kunna vara nåt åt det hållet då..
    Saab 9-3 Aero SS -03

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Blue Spirit
    Jag har samma fenomen i min 9,3a, jag har fått ny programvara av en känd firma men det kvarstår ,så troligtvis är det mv som spökar eller luftmassetjosan.
    Okej, är din bil också en tidig -03:a möjligtvis? Tänkte på inlägget längre ner i tråden.
    MVH Patrik
    Saab 9-3 Aero SS -03

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Namnet säger väll det mesta Bil o trim ...
    Leta upp någon som kan SAAB så blir det hur bra som helst.
    Åker man 40mil så borde man ha kollat upp företaget.
    Eller så köper man PPC och gör det själv....
    Självklart så kollade jag ju upp företaget, har läst en hel del.. Men det garanterar ju inget ändå tyvärr.
    Som du säger så är ju PPC ett alternativ, men blir det nåt galet så står man ju som med skägget i brevlådan kanske.
    MVH Patrik
    Saab 9-3 Aero SS -03

  13. #13
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Citat Ursprungligen postat av patrik747
    Citat Ursprungligen postat av Blue Spirit
    Jag har samma fenomen i min 9,3a, jag har fått ny programvara av en känd firma men det kvarstår ,så troligtvis är det mv som spökar eller luftmassetjosan.
    Okej, är din bil också en tidig -03:a möjligtvis? Tänkte på inlägget längre ner i tråden.
    MVH Patrik
    Tror hans är tillverkad 2003-05, då vi hade extremt liknande regnr. UFM***

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Kanske läge att läsa och tillämpa konsumentköplagen? Den gäller väl även i fall som dessa? Jag blir så trött på alla de fall där man får städa upp efter klantar... som varken kan göra en fullgod trimprodukt ej heller stå för sina misstag.

    Dock, o detta skall tydligt påpekas, bilen KAN ibland vara behäftad med defekter som ger sig tillkänna vid trimmning. Typexempel är väl bränslepumpar?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Kanske läge att läsa och tillämpa konsumentköplagen? Den gäller väl även i fall som dessa? Jag blir så trött på alla de fall där man får städa upp efter klantar... som varken kan göra en fullgod trimprodukt ej heller stå för sina misstag.
    Jo, jag hade tänkt börja kika lite i det där, jag känner mig ju inte direkt nöjd.
    Man vill ju gärna ha en bil som funkar i lite mer än typ 5-10km..
    MVH Patrik
    Saab 9-3 Aero SS -03

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    654
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av patrik747
    Citat Ursprungligen postat av Blue Spirit
    Jag har samma fenomen i min 9,3a, jag har fått ny programvara av en känd firma men det kvarstår ,så troligtvis är det mv som spökar eller luftmassetjosan.
    Okej, är din bil också en tidig -03:a möjligtvis? Tänkte på inlägget längre ner i tråden.
    MVH Patrik
    Tror hans är tillverkad 2003-05, då vi hade extremt liknande regnr. UFM***
    Fast Olles bil är betydligt mer väl tvättad än din henrik. Har sett den svart/gråa ett par gånger på campus nu. :-)

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Kolla med ARN, för några(?) år sedan var det en firma som blev "dömd" att betala 10000 spänn, eller nå't i den stilen, för att de klantat sig.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071

    Re: Strul med Steg1 9-3 SS Aero

    En gammal tråd, men jag har nu bytt magnetventil och bilen går kanonfint.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Alvesta
    Inlägg
    264

    Re: Strul med Steg1 9-3 SS Aero

    kul att det löste sig iaf.
    Saab 9-5 SC 2.3t Linearsport -04
    13/04/2009 - Välkommen till världen, Elias

Liknande ämnen

  1. 9-5 aero steg1 ???
    Av Saab 9-5 -03 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-27, 23:37
  2. Steg1 9-5 Aero -06
    Av tompa27 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-24, 17:43
  3. steg1=aero???
    Av Arto i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-04, 14:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •