Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Tips till nybliven Saabägare gällande vinterdäck.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    3

    Tips till nybliven Saabägare gällande vinterdäck.

    Hej allesammans, Min första post på detta forum men har läst runt en hel del men ej blivit klokare. Jag har precis köpt mig en Saab 9-3 04 (vector) och är bedrövligt okunnig vad som gäller bilar så ha överseende med det

    Jag behöver nu köpa vinterdäck till bilen och även alufälgar. Och jag hade hoppats på att någon skulle ge mig ett tips vad man ska satsa på för dimension på däcken och vilka budgetfälgar till som rekommenderas (fälgen kan kosta mellan för 1000-1500kr/st). Sen vet jag inte heller vad som är att föredra 16" eller 17"?

    Det enda jag har klart är att däcken blir NF5 då jag har fint pris på det märket.

    Tack på förhand.

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 038
    Medlem#
    6220
    Hej & Välkommen hit.

    Antar att du har 17" idag på sommardäcken?

    Ja skulle nog rekomendera 16" till vinterdäcken och 205-55-16 till däcken.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    972
    Välkommen.

    Inte konstigt om du inte blir klokare efter att ha sökt info själv, för jag tror inte frågan blivit ställd förr.

    Personligen, så spelar det väl inte någon roll om du väljer 16" eller 17", förutom att större må vara snyggare utseendemässigt. Funderar du på att uppgradera bromsar nästa år? Då får du undersöka vilka krav de tänkta bromsarna har då vissa är så stora att det krävs en viss tum på fälgen. Mest så du slipper byta fälg till nästa år igen...

    Sen hjul, kan väl kvitta. Personligt tycke där. DEZENT V 7 finns för ca. 1100:-/st vilket är snygga. Surfa in på exempelvis http://www.hjulcenter.se/ , skriv in ditt regnummer och välj alufälg så får du en lista med bilder att välja.

    Du har 5/110 även om fälgar med 5/112 eller 5/108 funkar med 'flytande' bultar. Mest om du letar begagnat och inte vet vilka som passar.

    Lycka till.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278
    Hej

    Jag skulle vända mig till www.sdcc.se och köpa 4 st obetydligt begagnade originalfälgar av någon sort i lagom storlek.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    3
    Tack för tipsen! Det uppskattas verkligen. Känns som jag ska köra på 16" då. Jag ska spana in www.sdcc.se och se vad som finns där.

    Uppgradera bromsarna vet jag dock inte att jag skall göra. Är det nått man bör göra eller är det en smaksak?

    Mvh Peter

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    54
    Jag kör 98års tror du har samma storlek på bromsar som mej ,å jag har 195/65-15 på vinterrn å har på sommaren 235,45-17.Så vad gäller storlek på fälgen kan du nog ha vad som från 15 tum å upp under 15 kommer du nog inte.Men skulle köra 195 så dom inte är för breda så du har bra grepp.
    98års 9-5 2,0T SE Launch 192hk
    Såld 9000 CSE 2.3LTT 230 hk

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    972
    Citat Ursprungligen postat av uzze
    Tack för tipsen! Det uppskattas verkligen. Känns som jag ska köra på 16" då. Jag ska spana in www.sdcc.se och se vad som finns där.

    Uppgradera bromsarna vet jag dock inte att jag skall göra. Är det nått man bör göra eller är det en smaksak?

    Mvh Peter
    Nej, men vi vet inte efter 2 poster från dig huruvida du är intresserad av att bygga ett 700hk monster eller ej, för då vill man garanterat ha bättre stoppverkan

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av JAM
    Citat Ursprungligen postat av uzze
    Tack för tipsen! Det uppskattas verkligen. Känns som jag ska köra på 16" då. Jag ska spana in www.sdcc.se och se vad som finns där.

    Uppgradera bromsarna vet jag dock inte att jag skall göra. Är det nått man bör göra eller är det en smaksak?

    Mvh Peter
    Nej, men vi vet inte efter 2 poster från dig huruvida du är intresserad av att bygga ett 700hk monster eller ej, för då vill man garanterat ha bättre stoppverkan

    Nah jag är vill mest bara ha en bil som fungerar och är hyfsat pigg. Det enda jag byter i bilen är väl torkarblad och glödlampor när de går sönder

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492
    köp 15" med 196/65 profil. kolla rallybilarnas oerhört smala däck. Smala däck=högre tryck mot marekn=bättre fäste. Sedan är ju kanske 16" ngt snyggare men kör man i slask så anser jag det onödigt med 16".
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  10. #10
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    437
    Det finns gott om begagnande alu-originalfälgar på www.blocket.se

    //TB
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

Liknande ämnen

  1. Som nybliven stolt saabägare har jag en fråga
    Av Woody 9-3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-05-28, 23:46
  2. Nybliven saabägare, vad bör jag tänka på?
    Av kjelle27 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 17:15
  3. nybliven saabägare, chipa eller inte ? (saab 9-5 2.3t 170hk)
    Av KingDingeLing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-07-23, 10:20
  4. Nybliven saabägare - tips och råd?
    Av simon_ösd i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2004-12-01, 22:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •