Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: lh2.2 lmm (005) felsökning

lh2.2 lmm (005) felsökning

Hej
    Jag har lyft i ett lh2.2 från en -86 9000t i min BMW från -72. Bilen startar fint, men går riktigt uselt.

Med luftmassmätaren bortkopplad är motorgången OK, men den går sjukt fett - lambda 0,7.

Så fort jag kopplar in lmm, så går motorn istället så magert att den dör (går att hålla i liv med gasen, men den misständer mm).

Jag har testat två olika lmm, båda 005 (boxen är 534), men det gör ingen skillnad. Frågan är om jag lyckats få tag på två dåliga luftmassmätare, eller om det är något annat knas med motorstyrningen.

Jag skulle vilja börja med att felsöka luftmassmätaren, och har därför ett par frågor.

1) Har jag kopplat rätt?
    box pinne 6 - lmm pinne 3
    box pinne 7 - lmm pinne 5
    box pinne 8 - lmm pinne 1
    box pinne 14 - lmm pinne 6
    lmm pinne 2 - matning 12V
    lmm pinne 4 - jord

2) Kan man mäta resistans för att se om givaren är trasig? Potentiometern mellan pinnne 3 och 6 är inställd på ca 380 ohm standard.

3) Kan jag mäta upp givarens signal och avgöra om den är trasig? Har läst att spänningen (mellan pinne 3 och 5) ska vara 1,5520V vid 0-flöde. Vad ska det vara vid tomgång ungefär?
    Har tappat bort en og900T typ -81, reg nr. KRH någonting. Hör av er om ni ser den...

Har nu mätt upp signalen från luftmassmätaren.

Utan flöde genoim denna är spänningen ca 1,6V, vilket verkar rimligt med tanke på de 1,55V som nämnts tidigare.

På tomgång (flöde genom givaren) är signalen 2,6V.

Är det någon som mätt upp en lmm vid olika flöden, eller har en spec på givaren?
    Har tappat bort en og900T typ -81, reg nr. KRH någonting. Hör av er om ni ser den...

Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Du har kopplat rätt iallafall.

Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    5737
    Inga direkta svar men i detta dokumentet står de lite grann. Kan kanska hjälpa något.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

Tusen tack för svaren!

Kanonbra att få veta att inkopplingen är rätt, och dokumentet ger onekligen mycket bra info.

Jag ska fortsätta jaga en spec på luftmassmätaren, och felsöka övriga komponenter...
    Återkommer med resultat.

Liknande ämnen

1. felsökning av AC
    Av sheridan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-26, 19:55
  2. Felsökning AC...
    Av risig9000 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-29, 19:12
  3. Felsökning TCS
    Av MK i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 0