Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: För hög förbrukning 9-5 TID -06

  1. #1

    För hög förbrukning 9-5 TID -06

    Hej,

    Har nyligen fått långt till jobbet. Kör idag 85 km enkel resa varje morgon och kväll. Har därför köpt en 9-5:a TID -06. Ligger då i 110 i princip hela vägen och får en medelhastighet på 90 - 95 km/h. SID säger 5,4 L/10km medan tankningarna visar 6,5 - 6,8.

    SAAB verkstan har kollat bilen. Gjort programuppdatering och regenererat partickelfiltret men jag får ingen skillnad. Någon som har haft eller har samma problem som kan hjälpa till?

    SAAB hävdar att de inte kan göra mer eftersom det inte finns några larm från datorn!

    Bilen har gått 13 300 mil och kammremsbytet är nyligen gjort. Det är mycket störande med hög förbrukning och dessutom att SID misstämmer så mycket.

    Har ny tid hos SAAB i veckan men hoppas på några goda råd innan dess.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Mälardalen, Eskilstuna
    Inlägg
    93
    En sak är ju säkert i alla fall; att man inte ska lita på SID'n Den stämmer näst intill aldrig, speciellt inte när det gäller förbrukningen. Men varför din drar "så" pass mkt har jag inte bra svar på..

    Rätt onödigt inlägg av mig måste jag erkänna, men iaf..

    Mvh, Daniel
    what we do in life echoes into eternity..

  3. #3
    Kom just från macken 60 l i tanken och 94 mil på trippen ger 0,64 l/mil. SID tyckte att det skulle vara 0,56.

    Jag förväntar mig inte att SID ska stämma till 100% men att den ligger 1 dl fel per mil är utanför vad jag anser acceptebelt. Övriga trådar om dieselförbrukning så nämner de flesta att saabs dieslar går betydligt snålare.

    Någon som vet hur mycket tillsattsvärmaren tar eller om den kan vålla problem. Även hur ofta och hur mycket extra diesel det går vid regenereringen av partickelfiltren?

  4. #4
    Tyvär verkar jag ha ett ovanligt problem på bilen som varken SAAB eller detta forum varit med om. Verkstadsbesöket närmar sig och inga bra ideer har kommit in.

    Jag har även noterat att tillsatts värmen ofta slår in och att den värmer tills motorn fått arbetstemp och dessutom ganska mycket till. Innebär det att bilen går för kall eller att tillsattsvärmens givare inte riktigt har koll på vilka temperaturer som gäller?

    Enligt instruktionsboken ska tillsattvärmen gå igång om det är kallare än 7-8 plussgrader och att motortemperaturen är under 75 grader. Med tanke på att värmaren gått mycketr senast idag så ser det ut som att motortemperaturen inte kommer mycket över 75 grader.

    Kan det göra att bilen tar mer bränsle?
    Kan termostaten stå öppen hela tiden så att motorn är för kall?
    Är det någon som haft problem med att tillsattsvärmen går för mycket?

  5. #5
    Vi har 3 st 9-5 TID på firman varav en automat samt ytterligare två 9-3:or, även dessa TID. Dessa går uteslutande landsvägskörning och samtliga har 17 tummare med minst 3 bar i, då för lite luft kan lätt ge en halv deciliter fel. Dom är även lastade med ca 75-100 kg

    Dom snittar runt 0,65 räknat på ca 25000 mil/år för samtliga bilar, och den snålaste av dessa är faktiskt -08 automaten som ligger runt 0.63, konstigt nog!!? Samtliga visar förbrukningen ganska exakt på SID jämfört med uppmätt vid tankning, så din SID kanske behöver en kalibrering?

    Den ena (numera bortbytta) -06:an hade bla ett trasigt virvelspjäll som gjorde bilen både slö och ngt törstigare. Likaså gjorde man tidigt en omkalibrering av spjäll-läge, då mest för körbarhet. Med nytt virvelspjäll sjönk förbrukningen en hel del.. Likaså sjönk den när man har gjort en "manuell" regenerering av partikelfiltret vid service. På senare tid har väl även programvaran för regenerering av partikelfiltret ändrats!

    Ett trasigt virvelspjäll syns inte i "datorn" och det borde din verkstad veta, eller är dom bara "felkodsreparatörer"...

    Att lampan indikerar att värmaren är påslagen betyder inte att den alltid går, bara att kriterier uppfylls för att den kan starta då och då fick jag förklarat för mej idag ang min 9-3:a. Om det är samma funktion på 9-5 vet jag inte. Likaså ska väl SID ta med värmarens förbrukning i beräkningen?

    Att komma under långt under 0.6 med motorvägsfart tror jag blir svårt.. Krävs nog att man går ner till 90-95 km/h, så kanske det kan uppnås...
    SAAB 9-3 AERO TTID aut Hirsch PF -09 http://www.garaget.org/?car=111266
    fd: SAAB 9-5 AERO SC Aut M06.... http://www.garaget.org/?car=13575
    Numera avbeställd: 9-5 AERO SC 220 BP Aut -2012, Vit med 19 tums turbinhjul + det mesta..

  6. #6
    Tack Bilköparen,

    Tyvärr menar du att det mer eller mindre bara är att acceptera min förbrukning vilket jag kommer att få svårt att göra. Båda märkesverkstäderna som jag vänt mig till hävdar att utan koder kan man inte mycket göra = betyg 2 av 10 möjliga. Det är ju märkligt att de inte kollar virvelspjällen för det har de inte nämnt att de skulle göra.

    Kvällsturen till verkstaden ikväll visade även att extravärmen slog på. Bilen kom från garaget = 15 grader. Ute var det 4 grader pluss och värmaren indikerade start. Efter 5 km hade bilen nått arbetstemp. Efter ytterligare 12 km motsvarande 13 minuters körning så var fortfarande tillsattsvärmen aktiv. Eller det vill säga att förutsättningarna fortfarande var sådana att den skulle kunna köras.

    Det låter ju lite märkligt att förutsättningarna finns men att den inte går fortfarande när bilen nått arbetstemp. I SID displayen har jag hittils varje gång kunnat gå in och slå av extavärmen manuellt. Så Bilköparen menar att indikering på instrumentpanelen och läge ON i SID bara är indikeringar. När vet man att extravärmen då verkligen går?

    Imorgon faller i alla fall domen. Blir det 2000 SEK i verkstadskostnad och ingen skillnad så blir inte bilen långvarig i min ägo.

  7. #7
    Är inte säker på om mjukvaruhanteringen av värmaren är samma på 9-5 och 9-3. Idag var det 8 grader ute och SID indikerade att värmaren var påslagen trots att jag hade stängt av den manuellt efter timerstart. Den indikerade "påslagen" i ca 10 mil, och jag stannade en gång för att lyssna om den gick och det gjorde den inte just då. Fläkten kan även gå men inte själva brännaren...

    Är bara tredje dagen jag kör Saab-diesel så jag slog en signal till min verkstad där jag fick läget förklarat....

    Saab anger 0.56 i landvägsförbrukning och 0.68 blandat (0,9 stad), så man kan tycka att din bil kanske drar lite mycket, men dom angivna siffrorna brukar vara svåra att uppnå då körcykeln är riktig snålkörning enligt mätnormen 1999/100 EC.

    Vad har du för storlek och märke på däck /tryck? 17-tummare kan lätt göra 5% på förbrukningen och dom drar utan problem mer soppa än vinterdäcken.. Har du kollat hjulvinklar då det kan påverka förbrukning om dom står tokigt.. (Bör synas på slitage..)
    SAAB 9-3 AERO TTID aut Hirsch PF -09 http://www.garaget.org/?car=111266
    fd: SAAB 9-5 AERO SC Aut M06.... http://www.garaget.org/?car=13575
    Numera avbeställd: 9-5 AERO SC 220 BP Aut -2012, Vit med 19 tums turbinhjul + det mesta..

  8. #8
    Ytterligare ett besök på verkstaden är gjort. De har inte hittat eller kunnat göra några förändringar eftersom det inte finns några larm eller felkoder. Min verkstad säger däremot att dieselvärmaren inte är med i SID-förbrukningen och kan då påverka. Men de kaninte förklara varför den indikerar att den är påslagen så långa stunder. De säger att den fungerar perfekt enligt de testrutiner som finns. Hur dessa rutiner ser ut vet jag inte.

    Jag har ingen timerfunktion på min värmare utan den startar enbart under de förutsättningar som den är programerad för. Jag kan slå av den manuellt genom SID-menyerna och det tänker jag verkligen göra närmaste tiden.

    Jag har 16 tummare på sommardäcken och har 3 bar i dem. Har hittils kollat trycket vid varje tankning. Hjulinställningen är inte kollad. Men jag ser inte att däcken skulle vara slitna på något konstigt sätt.

    Tråkigt att verkstaden inte hittar något.

  9. #9
    Igår hände det igen!

    Körde från jobbet till dagis 0 7,5 mil. Hämtade ungen och tillbaka i bilen vilket kan ha tagit max 5 min. Jag ansåg att arbetstempen på bilen var ok. Men tillsattsvärmen startade ändå! Det var 5 plussgrader ute. Ska det verkligen vara så?

    Vilken motortemp har 1.9 TID när det är varm? Borde vara en bit över 75 grader där tillsattsvärmen ska starta eller?

    Jag ska köra en vecka utan värmare. Finns det någon säkring man kan rycka så att den inte startar utan att man får en hög med varningar på SID?

  10. #10
    Under 8 graders utetemp kan värmaren gå igång ifall motortempen understiger 75 grader... således är lampan konstant tänd och värmaren kan gå intermittent. Värmaren drar ca 0,5-0,7 L/timme, så det är bara at räkna vad den påverkar din förbrukning/mil om den är på konstant...

    Gammal tråd i ämnet..

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... sc&start=0
    SAAB 9-3 AERO TTID aut Hirsch PF -09 http://www.garaget.org/?car=111266
    fd: SAAB 9-5 AERO SC Aut M06.... http://www.garaget.org/?car=13575
    Numera avbeställd: 9-5 AERO SC 220 BP Aut -2012, Vit med 19 tums turbinhjul + det mesta..

  11. #11
    Då får jag tacka för infon. Ser i den tråden att fler irriterar sig på extravärmens funktion och att det även är fler som säger att SID visar fel. Och då är det bara att beklaga att SAAB inte lever upp till en modern diesels prestanda. 0,65 körde vär citroen redan på tidigt 90-tal.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg/Billdal
    Inlägg
    844
    Kör en -07 Tid och pendlar 3,2mil 1 väg (7,4 totalt) och hämtning på dagis och lite till & från träning. Ligger i 120 hela vägen till jobbet och är inte snål i körningen. Kopplar på släpkärran då och då. Kör även med automat. Konstant förbrukning är 0.75 och det är jag jävligt nöjd med. Den förra 9-3an -00 med 185 hk automat drog aldrig under 1.1 och min förra 9-5a -00 drog 1.0 med manuell låda, så i mina ögon är 0.75 med aut jävligt bra för att vara saab. Finns helt klart andra bilar som drar mindre.
    Kör även värmare på morgonen innan jag skall åka till jobbet när det är kallt ute.
    Synd att det bara är 5 stegs aut. Det finns ju behov för en 6e växel. Varvar tokmycket i 140. Taskig toppfart p.g.a det också!
    Det hade vart fint med en 6e växel och ett trim från BSR.
    Har dock kört en del längre körningar, typ 30 mil i ett svep 90-100km/h och låg då på 0.6...
    Om man håller sig runt 85-90Km/h så blir det betydligt billigare och kör man i 70 då kryper det ner mer. Märkte också stor skillnad imellan 17" sommardäck då jag satte på 15" vinter däck. Då sjunk det nästan 1 dl.
    Har även provat Preems diesel. Bilen går lite längre på deras diesel. Den är faktiskt bra, ialla fall jämfört med JETs diesel.

    Mvh Rickard
    Volvo XC70 D4 -16
    Saab 9-3 2001

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg/Billdal
    Inlägg
    844
    Citat Ursprungligen postat av daveng-6
    Då får jag tacka för infon. Ser i den tråden att fler irriterar sig på extravärmens funktion och att det även är fler som säger att SID visar fel. Och då är det bara att beklaga att SAAB inte lever upp till en modern diesels prestanda. 0,65 körde vär citroen redan på tidigt 90-tal.
    ´

    Bilarna på 90talet vägde betydligt mindre än vad bilarna gör idag.
    9-5an har väl passerat 1800Kg. kan inte tänka mig att citroen vägde mer än 1500 och kördes på 15tums däck medans saaben körs på 17tums däck.
    Det gör 1-2 dl..
    Volvo XC70 D4 -16
    Saab 9-3 2001

  14. #14
    Men en färddator som SID:en som är tillverkad och kalibrerad under 2000-talet ska inte visa en hel dl fel. Min saab 900 från 94 visar betydligt mer exakt.

    Bara för skojs skull ska jag kolla min termostat när den öppnar.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710
    Helt klart gör däckena och fälgarna. kör 17" på sommaren och 15 på vintern och det gör ca 1dl på milen. så visst gör det en del.
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463
    Föregående ägare har inte monterat en dieselbox eller liknande trim? I så fall brukar SIDen visa alldeles för låga förbrukningsvärden. Annars misstänker jag att förbrukningen av tillsatsvärmaren (som inte SID fångar upp) förklarar skillnaden mellan angiven och uppmätt förbrukning.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  17. #17
    Lofgren, varför skulle en trimmbox göra att SID visar mindre än verklig förbrukning? Innan jag köpte denna 9-5:a kollade jag med DieselTech om deras timmbox påverkar bränsleförbrukningen. Med den körningen jag har ger det inte så mycket effekt var svaret. Det ger mer om man har stadskörning och kan utnyttja det ökade vridmomentet för en högre växel. Om man som jag ligger på 2500 rpm i 35 min i sträck ger det inte så mycket.

    Eller menar du att den är trimmad och vill ha mer soppa på grund av det? Jag skulle bli förvånad om långkörningen ger högre förbrukning med en trimmbox.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463
    Därför att boxar "lurar" motorn att motorn får mindre diesel än den får. Numera verkar vissa tillverkare komma runt detta men exempelvis äldre KCR boxar gjorde att varenda parameter blev tokig.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  19. #19
    Programvaran har uppdaterats på saabverkstad och de har inte märkt något. De hävdar även att motorn bara ska ta 0,55 som SID påstår medan verkliga tankningarna går iväg upp mot 0,65. Om en trimmbox satt installerad borde de inte märkt det då?

  20. #20

    Re: För hög förbrukning 9-5 TID -06

    Jahap! Då har vi varit en gång till på verkstaden. Senast konstaterade de att bilen tar 0,56 enligt SID. JA för visso säger SID det men jag tankar fortfarande närmare 0,65 . Dieselvärmaren var det heller inget larm på.

    Idag kollades det upp att kylartemperaturen var drygt 83 grader och tillsattsvärmaren gick igång i alla fall. Så saab vill kolla den igen. Jag frågade även om jag stänger av värmaren via SID så ska den ju vara avslagen. Nja sa servicekillen. Om den tycker att det behövs så går den nog i alla fall.

    Vilken fantastsisk lite grejj de har monterat in i bilen . Dieselvärmaren gör precis som den vill. Den indikerar att det är läge att gå om temperaturangivelserna är de rätta men det är inte säkert att den går säger vissa. Saab säger att den kan gå även om man slår av den. Och uppenbarligen så verkar den inte riktigt veta vilka temperaturer som gäller eftersom den nu för jämnan vill igång varje resa jag kör oavsett hur varm bilen är när jag startar den.

Liknande ämnen

  1. Bensinvärmare förbrukning ?
    Av Aero++ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-15, 20:48
  2. för hög förbrukning
    Av läppglans i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-04, 20:14
  3. Förbrukning
    Av adandersson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 18:47
  4. VV-moddarna, ny förbrukning ok?
    Av bjorn j i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-28, 10:00
  5. Förbrukning 9-5 2.0t?
    Av chrill3 i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 08:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •