Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Felindikering lås till baklucka 9-5 Aero

  1. #1

    Felindikering lås till baklucka 9-5 Aero

    Jag har stött på ett märkligt fel på min bil. Har en 9-5 Aero (Sedan) av årsmodell 2002. När jag startar bilen så indikerar instrumentet att bakluckan är öppen, även om så inte är fallet. Efter viss felsökning kan jag även kontatera att belysningen i bagageutrymmet är på. Det märkliga är dock att om jag lägger i backen (automatlåda) så slocknar både felindikeringen och belysningen i bagaget. När jag lägger i drive-, parkerings- eller neutralläget återkommer felindikeringen.
    Någon som har ett tips på vad som felar?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    43
    Jag hade liknande problem på min 9-5 -98 sedan. Var kablaget upp i bagageluckan som det hade gått av några kablar i där det viker sig. Kanske värt att kolla?

  3. #3

    Felindikering lås till baklucka 9-5 Aero

    Ok, skall kolla lite närmare i kablaget.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Mumsebell
    Jag hade liknande problem på min 9-5 -98 sedan. Var kablaget upp i bagageluckan som det hade gått av några kablar i där det viker sig. Kanske värt att kolla?
    hade exakt samma problem i förra veckan... lite förvånad när bakluckan öppnade sej när jag la i backen kablen som öppnar bagaeluckan och kablen till backljuset hade gått av, så istället för att backllampan tändes så öppnades bagageluckan...

    lätt åtgärdat med lite skarvkontakter från skittema

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Töcksfors
    Inlägg
    31
    Jag har också haft detta problem. Kablarna gick av där de går in i bakluckan, fast för mig smälte även kablaget som går till bakluckan samt kablarna från växelspaken och till bakluckan. Så åtgärda detta problem så fort som möjligt. Jag pratade med mitt försäkringsbolag så jag fick detta åtgärdat på brandförsäkringen. Se bilder i länk
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...716&highlight=
    SAAB 9-5 AERO aut -04

  6. #6

    Re: Felindikering lås till baklucka 9-5 Aero

    Har en 9-5 Aero -02 som bagageluckan strular på. När jag trycker på knappen för att öppna bagaget så öppnas det utan problem men kontrollampan på instrumentpanelen visar inte att luckan är öppen. Dessutom så fungerar inte belysningen(har testat med en fungerande lampa). Är det någon givare som ska känna av att luckan är öppen? Tacksam för förslag på vad som kan vara fel.

  7. #7

    Re: Felindikering lås till baklucka 9-5 Aero

    Lossa plastslangen som döljer kabelinföringen till bakluckan och kolla statusen på kablaget. När jag kollade min så var en kabel av och två till "var på väg".

  8. #8

    Re: Felindikering lås till baklucka 9-5 Aero

    Citat Ursprungligen postat av Basunen
    Lossa plastslangen som döljer kabelinföringen till bakluckan och kolla statusen på kablaget. När jag kollade min så var en kabel av och två till "var på väg".
    Alla kablar där ser okej ut. Några fler förslag?

Liknande ämnen

  1. Felindikering ABS Saab 9000 Aero - 97
    Av Mr_Gear i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-05-13, 13:10
  2. Felindikering, motor
    Av geek53 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-02-13, 21:17
  3. Saab 9-3 aero -00 Turbo problem och felindikering motor
    Av sebastian i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-10-06, 16:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •