Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Saab 900 Turbo -85, problem med laddtrycket hjälp!

  1. #1

    Saab 900 Turbo -85, problem med laddtrycket hjälp!

    Tjenare har varit och kollat på en saab 900 turbo 85 med lite trimm på. ägaren sa att den laddar inte när den är kall men att den kommer igång sen, nåja. var och provörde den i en halvtimme utan att få igång turbon ordentligt, Den laddade inte ens originaltrycket (Har haft en likadan original tidigare) vid 2500 varv vid gaspådrag så stängde det ner laddtrycket och varven sjönk, och bilen började rycka som en jag vet inte vad, det gick inte att "smyga" upp ett laddtryck heller, släppte laddet helt vid 2500.

    Prövade koppla ur kabeln ur sensorn som sitter på kylaren också men det blev ingen skillnad. Så nu frågar jag er vad kan det vara?
    Magnetventilen? Tändningen? Luftmassemätaren? Slangläckage?

    Bör tillägga att den börjar ryck extremt när turbon ska börja ladda så det är nog inte luftmassemätaren iaf?

    Enligt nuvarande ägaren var den förra ägaren någon som jobbade med att trimma saabar och att den skulle ha just under 250hk när turbon väl laddar som den ska. Dom har haft bilen avställd sen i mars och bara provstartat den sen dess, inte kört något.

    Ett problem som någon känner igen?

  2. #2
    Kan tillägga att ingen har varit och pillat i bilen sen dom köpte den. Syftar på att ingen har trimmat den mer eller mindre.

    Kan också tillägga att jag skulle få den för en billig penning, därför undrar jag vad det kan vara för fel så man kan uppskatta en rep kostnad.

    Spjället går även tillbaka som det ska och sitter inte fasst, kollade det.

    Sen sa även ägaren att dom hade haft samma problem tidigare men att dom då bytte bränslefiltret och problemet försvann. Och att dom fått höra att det var skitigt filter i kombination med 95 oktanig bensin som framkallade spikningarna.
    Jag tyckte att det lät helt otroligt.
    Dom bytte filtret för ca. 2 år sedan.
    Men det bör väl inte vara det som spökar??

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Hej!

    Är det en T8 eller T16? Har du kollat över tändsystemet? Rätt tändstift är väldigt viktigt, inget annat än NGK skall sitta i.

    En T8 skall ha NGK BP7ES
    En T16 skall ha NGK BCP7ES

    NGK BP7EVX funkar också till i alla fall T8, men de är dyra.

    MVH

  4. #4
    Det är en T16, men kan tändstiftet göra så att den går så dåligt?
    Sen kan det väl inte vara riktigt bra att köra med originalrekommendationen när motorn är trimmad såpass mycket?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    313
    skadar ju inte att kolla vad tändningen står på heller... 16 grader på standard motor om jag inte missminner mig?
    Saab 62-93

  6. #6
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av Grejhulta
    Det är en T16, men kan tändstiftet göra så att den går så dåligt?
    Sen kan det väl inte vara riktigt bra att köra med originalrekommendationen när motorn är trimmad såpass mycket?
    Det skall inte vara några problem att köra orginalstift, kolla stiften, byt gärna till nya NGK samt kolla vad det är för tändkablar som sitter monterade. Orginalkablarna fungerar absolut bäst på våra Saabar.
    Samtidigt tycker jag att du kan byta bränslefilter, kostar inte mycket och så har du eliminerat ett problem.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Filbrun
    skadar ju inte att kolla vad tändningen står på heller... 16 grader på standard motor om jag inte missminner mig?
    Stämmer bra, 16grader utan vaccumslangen till fördelaren ansluten.

    Ställde tändningen på min 900S igår, den stod på 9grader. Efter jag ställt upp den så går fyran lika snabbt att dra ur som trean tidigare gjorde...

    Tur att man har farthållare....

    MVH

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295
    Hade problem med misständningar, framförallt vid laddtryck på min og900 T16 när jag köpte den. Jag bytte tändkablar, stift, rotor och fördelarlock och sedan gick den som den skulle.

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 CSE Bakljus problem, sabbar laddtrycket!
    Av hazp3r i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-03-05, 13:21
  2. saab 900 turbo 97 laddtrycket
    Av THEDEVIL i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-08-05, 21:02
  3. problem med laddtrycket saab 9-5 2,0t 02:a
    Av mr_saab95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-24, 01:38
  4. temp problem saab 9000 turbo 88 .hjälp...
    Av jimpa078 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-03-04, 08:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •