Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Problem med CE-lampan

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501

    Problem med CE-lampan

    farsan var och besiktade sin 9-3 Vector -04 idag och fick en 2a p.g.a. att check engine lampan lyste.
    Kan det bero på att den är chippad? (Är chippad med maptun steg1)

    Han har testat att koppla bort batteriet, och då försvann det, men kom tillbaka efter ett par dagar, vad ska man göra för att få bort lysandet?

    Varför får man en 2a på besiktningen för att lampan lyser? Försämrad trafiksäkerhet?

    mvh
    Jimmie

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Välkommen i klubben för lysande CE.
    Tror inte att det har med steg-1 trimmet att göra. Det du kan göra är att köpa en OBDII och läsa av felkoden själv, eller så åker du till SAAB som får kolla med TechII.
    SAAB 9-5 Aero 2001, Sedan.
    http://www.garaget.org/iceman32

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av iceman32
    Välkommen i klubben för lysande CE.
    Tror inte att det har med steg-1 trimmet att göra. Det du kan göra är att köpa en OBDII och läsa av felkoden själv, eller så åker du till SAAB som får kolla med TechII.
    Ok, tyckte jag läste nån stans om att chipningen kunde ställa till det med CE-lampan, men jag kan ha fel.

  4. #4

    Re: Problem med CE-lampan

    Citat Ursprungligen postat av Jimmu
    farsan var och besiktade sin 9-3 Vector -04 idag och fick en 2a p.g.a. att check engine lampan lyste.
    Kan det bero på att den är chippad? (Är chippad med maptun steg1)

    Han har testat att koppla bort batteriet, och då försvann det, men kom tillbaka efter ett par dagar, vad ska man göra för att få bort lysandet?

    Varför får man en 2a på besiktningen för att lampan lyser? Försämrad trafiksäkerhet?

    mvh
    Jimmie
    Anledningen till att lampan lyser kan vara nästan vad som helst inom motorstyrsystemet. Så åk och få felkoden utläst! Och anledningen till att du får en 2:a på besiktningen är ju att motorn kan gå i "felsäkert läge" och då kan bilprovningen lita på sina mätresultat på emmisionerna.

    By the way så förstår jag mig inte på folk som bara kör sina bilar utan att kolla upp tex. CE. Står klart och tydligt i instruktionsboken att man snarast ska bege sig till verkstad då längre körning med CE kan skada motorn!! (det är en helt annan sak om man vet vad felet är)
    SAAB 9-5 Vector SC
    Lightning Blue Edition.
    http://www.garaget.org/?car=60628

  5. #5
    Kapar mig in på denna tråden....

    Köpte en 9-3 SS 1,8 t automat i torsdags, privatköp, och allt var frid och fröjd tills igår när Check engine lampan, den vid varvräknaren, började lysa. SID-en säger inte att något är fel och bilen går precis lika härligt som den ska gå.

    Har läst mig till att jag ska söka felkoder, ingen på forumet i Gävletrakten som har sådan mätare och är sugen felsöka lite??

    Trist att få börja biläventyret med nåt sånt här. Hade varit roligare att skriva att bilen är skithärlig att köra och att allt funkar som det ska.....

    Nån som haft samma fel som jag? Vad brukar krångla när lampan lyser men bilen funkar precis som den ska göra??

    Tacksam för hjälp.
    Saab 9-3 SS automat 2003

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av fuzzy_zoeller
    Vad brukar krångla när lampan lyser men bilen funkar precis som den ska göra?
    Precis som hatcher säger, anledningen till att CE-lampan lyser kan vara nästan vad som helst inom motorstyrsystemet. Så åk och få felkoden utläst av SAAB via TechII eller köp dig en bra men billig OBDII läsare, exempelvis en ELM 327, kostar max 500kr.

    Även fast bilen går bra så bör du kolla upp felet, det kan vara något allvarligt som i längden förstör mer än vad det är nu, för något fel har du, annars skulle den inte lysa.

    Min lyser också som sagt men jag vet vad felet är och kommer förhoppningsvis att åtgärda det till kommande helg då jag ska byta min DP igen och montera dit nya lambdasonder.

    /Stefan
    SAAB 9-5 Aero 2001, Sedan.
    http://www.garaget.org/iceman32

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av iceman32
    Citat Ursprungligen postat av fuzzy_zoeller
    Vad brukar krångla när lampan lyser men bilen funkar precis som den ska göra?
    Precis som hatcher säger, anledningen till att CE-lampan lyser kan vara nästan vad som helst inom motorstyrsystemet. Så åk och få felkoden utläst av SAAB via TechII eller köp dig en bra men billig OBDII läsare, exempelvis en ELM 327, kostar max 500kr.

    Även fast bilen går bra så bör du kolla upp felet, det kan vara något allvarligt som i längden förstör mer än vad det är nu, för något fel har du, annars skulle den inte lysa.

    Min lyser också som sagt men jag vet vad felet är och kommer förhoppningsvis att åtgärda det till kommande helg då jag ska byta min DP igen och montera dit nya lambdasonder.

    /Stefan

    Måste jag in till SAAB? Har en märkesoberoende reparatör diagnosintrumentet normalt sett?
    Saab 9-3 SS automat 2003

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Finns säkerligen fler som har en TechII ja
    SAAB 9-5 Aero 2001, Sedan.
    http://www.garaget.org/iceman32

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Det är nog många oberoende verkstäder som har en "generisk" felkodsutläsare. Mekonomenverkstäder har det, har för de tar 400 för att läsa ut koden dock.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Det är nog många oberoende verkstäder som har en "generisk" felkodsutläsare. Mekonomenverkstäder har det, har för de tar 400 för att läsa ut koden dock.
    OK!

    Tänkte börja med en felsökning för att se felet. Återkommer på forumet för kommentarer på felet och ev. pris för reparationer m.m.

    Livrädd att de ska bli nåt tokigt dyrt precis när man köpt biljäkeln.....
    Saab 9-3 SS automat 2003

Liknande ämnen

  1. problem med abs-lampan
    Av jhonnykostelnicek i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-30, 20:44
  2. Två nyupptäckta problem... ABS Lampan+Radiator
    Av Wroooom i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 23:44
  3. Problem med ABS lampan!
    Av Tommyh82 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-07-31, 20:21
  4. problem med olje lampan
    Av roffe-thn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-14, 11:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •