Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46

Ämne: Saabs svar angående E85 konvertering

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979

    Saabs svar angående E85 konvertering

    Fick detta utskick ifrån Saab, läs och begrunda, och skapa er egen uppfattning om det.


    Dom meddelar också att dom arbetar för fullt med att ta fram konverteringssatser, men dessa kan man ju gissa kommer att kosta multum, med tanke på deras uppfattning i dockumentet

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    eller så prissätter de satserna så billigt så att ingen köper annat än Saabs egna delar. Även om de går back på dem så är det iallafall marknadsandelar vilket de behöver just nu...........

  3. #3
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Hehe.. blir det ju säkert billigare och sälja bilen man har och köpa en helt ny biopower

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #4
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    352
    tjaa byta kolvar, koppling, topplock, ventiler, styrningar + programvara mm låter ju.... billigt... dessutom behöva lämna in på auktoriserad verkstad för det.. *yikes* man vågar ju knappt tänka på vad en sån operation skulle gå lös på..
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Jag skulle vilja veta exakt vad etanolen sliter mer på än vad bf98 gör...mig veterligen finns de inga speciella smörjmedel i bensinen...skulle nästan gissa att bensinen är aggresivare än vad etanolen är.

    Köper att men behöver byta kolvar och så pga ökad motoreffekt
    Köper även att man behöver byta påfyllningrör och sånt för att undvika gnistbildning...

    Resten känns som bullshit eller är jag felunderrättad??
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Resten känns som bullshit eller är jag felunderrättad??
    Det senare.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Jag skulle vilja veta exakt vad etanolen sliter mer på än vad bf98 gör...mig veterligen finns de inga speciella smörjmedel i bensinen...skulle nästan gissa att bensinen är aggresivare än vad etanolen är.

    Köper att men behöver byta kolvar och så pga ökad motoreffekt
    Köper även att man behöver byta påfyllningrör och sånt för att undvika gnistbildning...

    Resten känns som bullshit eller är jag felunderrättad??
    Har svårt å tänka mej du skulle behöva byta kolvar bara för det du kan utan problem dra upp en 9-5 2,0t från 150hk till 200-225 hk utan ett enda problem så kolvarna håller skulle ja tro, sen så smäller bensin vid gnista med så byta påfyllningsrör ser jag som helt fel.
    98års 9-5 2,0T SE Launch 192hk
    Såld 9000 CSE 2.3LTT 230 hk

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av Tardblog
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Jag skulle vilja veta exakt vad etanolen sliter mer på än vad bf98 gör...mig veterligen finns de inga speciella smörjmedel i bensinen...skulle nästan gissa att bensinen är aggresivare än vad etanolen är.

    Köper att men behöver byta kolvar och så pga ökad motoreffekt
    Köper även att man behöver byta påfyllningrör och sånt för att undvika gnistbildning...

    Resten känns som bullshit eller är jag felunderrättad??
    Har svårt å tänka mej du skulle behöva byta kolvar bara för det du kan utan problem dra upp en 9-5 2,0t från 150hk till 200-225 hk utan ett enda problem så kolvarna håller skulle ja tro, sen så smäller bensin vid gnista med så byta påfyllningsrör ser jag som helt fel.

    Jag förstår av ditt uttalande att du uppenbart måste ha både erfarenhet och utbildning på detta som vida överstiger SAAB samlade erfarenheter och kunskap i ämnet.....


    Det är förbannat många olika ämnen gaser och vätskor som smäller vid gnista, men har du funderat på att det kan vara en jäkla skillnad på vilken energi gnistan behöver ha för att det ska smälla beroende på vilket ämne som är aktuellt, och sen var det det där med blandningsföhållandet för att få en antändningsbar blandning.


    Men allt detta har ju du givetvis full örnkoll på.....


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    54
    Sa inte allt var fel men vad gäller kolvar å påfylling så har jag svårt att tro att dom skulle utgöra en fara.
    98års 9-5 2,0T SE Launch 192hk
    Såld 9000 CSE 2.3LTT 230 hk

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av Tardblog
    Sa inte allt var fel men vad gäller kolvar å påfylling så har jag svårt att tro att dom skulle utgöra en fara.

    Tro och tro....

    Har du kunskap och erfarenhet nog att bedöma det då?

    Tror du SAAB skulle blåljuga om att det behövs bytas dessa grejor för att få den driftsäkerhet de anser att de vill ha, samt möta de emmisionskrav m.m. de anser de vill/måste ligga på?


    Ta gärna och sätt upp en valfri fulkonverterad motor i bromsbänk och kör de prover som SAAB kör på sina motorer, och se om den verkligen "funkar perfekt" som folk ofta säger om sina egna E85-konverteringar. Jag törs lova att du får dig en överraskning.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  11. #11
    Jag litar mera på vad SAAB säger än vad folk på forum "tror" eller "vet".
    Vet inte men det är bara en känsla jag har....

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    462
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Jag litar mera på vad SAAB säger än vad folk på forum "tror" eller "vet".
    Vet inte men det är bara en känsla jag har....
    SAAB 9-3 Aero -01

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Har vanliga BioPowern andra kolvar? Eller kommer Saab att ta fram egna "trimkolvar" ?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Har vanliga BioPowern andra kolvar? Eller kommer Saab att ta fram egna "trimkolvar" ?
    Dom tänker putsa upp ett gäng T5-kolvar och kränga dyrt.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Byta kolvar hör väl till normal service på 9-5
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    27
    andra legeringare i kovlarna på biopower vad jag hört, jag håller mig till bf98!

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Har vanliga BioPowern andra kolvar? Eller kommer Saab att ta fram egna "trimkolvar" ?
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=101646
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Har vanliga BioPowern andra kolvar? Eller kommer Saab att ta fram egna "trimkolvar" ?
    Kan kolla i EPC igen men vad jag kommer ihåg så ligger Boosten närmare sanningen än vad broshyren som Gazer scannade in gör.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Citat Ursprungligen postat av Tardblog
    Sa inte allt var fel men vad gäller kolvar å påfylling så har jag svårt att tro att dom skulle utgöra en fara.

    Tro och tro....

    Har du kunskap och erfarenhet nog att bedöma det då?

    Tror du SAAB skulle blåljuga om att det behövs bytas dessa grejor för att få den driftsäkerhet de anser att de vill ha, samt möta de emmisionskrav m.m. de anser de vill/måste ligga på?


    Ta gärna och sätt upp en valfri fulkonverterad motor i bromsbänk och kör de prover som SAAB kör på sina motorer, och se om den verkligen "funkar perfekt" som folk ofta säger om sina egna E85-konverteringar. Jag törs lova att du får dig en överraskning.


    MVH Tony
    Du Tony, du komenterade inte eller svarade inte på det du citerade...

    Jag undrar när saab tog bort nätet i påfyllnignsröret på bensinbilarna. I rephandboken visar man hur nätet sitter kvar i 9000, brandskyddet i påfyllningsrör för E85 är ljust ett nät som skall hindra flammor att slå ner bränslet. Bränslet E85 har en högre ledningsförmåga och torde därför minska risken för statisk uppladdning. Så därför är inte jag rädd för att tanka E85 i en bensinsaab 9000.

    Kolvarna vill jag nog ta syn på.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    229

    Etanol

    Hej!

    Nu avser nog broshyren flr modeller än 9-5. Om man börjar titta på konvertering av äldre motorfamiljer så kommer problemet med tex. kolvar upp.

    Mvh.
    Phalanx

Liknande ämnen

  1. saabs original xenon konvertering frågor
    Av läppglans i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-23, 13:02
  2. angående saabs färgkulörer
    Av saab_nörd i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-01, 12:13
  3. E85 konvertering: Spridare LH / SAABs specar stämmer inte?
    Av Alexander B i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-05, 01:07
  4. Angående SAABs APC-enhet.
    Av sniffer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-14, 13:51
  5. Saabs svar på Volvo S60R?
    Av Joachim 2084 i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-10-01, 11:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •