eller så prissätter de satserna så billigt så att ingen köper annat än Saabs egna delar. Även om de går back på dem så är det iallafall marknadsandelar vilket de behöver just nu...........
Hehe.. blir det ju säkert billigare och sälja bilen man har och köpa en helt ny biopower
Mvh
Opel Astra J OPC 2012
What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?
tjaa byta kolvar, koppling, topplock, ventiler, styrningar + programvara mm låter ju.... billigt... dessutom behöva lämna in på auktoriserad verkstad för det.. *yikes* man vågar ju knappt tänka på vad en sån operation skulle gå lös på..
[Rein-O Racing]
Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
Projekttråd på 900klubben.se
SAAB - Som Alla Andra fast Bättre
Jag skulle vilja veta exakt vad etanolen sliter mer på än vad bf98 gör...mig veterligen finns de inga speciella smörjmedel i bensinen...skulle nästan gissa att bensinen är aggresivare än vad etanolen är.
Köper att men behöver byta kolvar och så pga ökad motoreffekt
Köper även att man behöver byta påfyllningrör och sånt för att undvika gnistbildning...
Resten känns som bullshit eller är jag felunderrättad??
9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322
Det senare.Ursprungligen postat av Larzzon
Har svårt å tänka mej du skulle behöva byta kolvar bara för det du kan utan problem dra upp en 9-5 2,0t från 150hk till 200-225 hk utan ett enda problem så kolvarna håller skulle ja tro, sen så smäller bensin vid gnista med så byta påfyllningsrör ser jag som helt fel.Ursprungligen postat av Larzzon
98års 9-5 2,0T SE Launch 192hk
Såld 9000 CSE 2.3LTT 230 hk
Ursprungligen postat av Tardblog
Jag förstår av ditt uttalande att du uppenbart måste ha både erfarenhet och utbildning på detta som vida överstiger SAAB samlade erfarenheter och kunskap i ämnet.....
Det är förbannat många olika ämnen gaser och vätskor som smäller vid gnista, men har du funderat på att det kan vara en jäkla skillnad på vilken energi gnistan behöver ha för att det ska smälla beroende på vilket ämne som är aktuellt, och sen var det det där med blandningsföhållandet för att få en antändningsbar blandning.
Men allt detta har ju du givetvis full örnkoll på.....
MVH Tony
Sierra 2,3 Aero
Sa inte allt var fel men vad gäller kolvar å påfylling så har jag svårt att tro att dom skulle utgöra en fara.
98års 9-5 2,0T SE Launch 192hk
Såld 9000 CSE 2.3LTT 230 hk
Ursprungligen postat av Tardblog
Tro och tro....
Har du kunskap och erfarenhet nog att bedöma det då?
Tror du SAAB skulle blåljuga om att det behövs bytas dessa grejor för att få den driftsäkerhet de anser att de vill ha, samt möta de emmisionskrav m.m. de anser de vill/måste ligga på?
Ta gärna och sätt upp en valfri fulkonverterad motor i bromsbänk och kör de prover som SAAB kör på sina motorer, och se om den verkligen "funkar perfekt" som folk ofta säger om sina egna E85-konverteringar. Jag törs lova att du får dig en överraskning.
MVH Tony
Sierra 2,3 Aero
Jag litar mera på vad SAAB säger än vad folk på forum "tror" eller "vet".
Vet inte men det är bara en känsla jag har....
Ursprungligen postat av Hamilton
SAAB 9-3 Aero -01
Har vanliga BioPowern andra kolvar? Eller kommer Saab att ta fram egna "trimkolvar" ?
Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04
Dom tänker putsa upp ett gäng T5-kolvar och kränga dyrt.Ursprungligen postat av Sebastian
96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11
Byta kolvar hör väl till normal service på 9-5
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
andra legeringare i kovlarna på biopower vad jag hört, jag håller mig till bf98!
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=101646Ursprungligen postat av Sebastian
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Kan kolla i EPC igen men vad jag kommer ihåg så ligger Boosten närmare sanningen än vad broshyren som Gazer scannade in gör.Ursprungligen postat av Sebastian
J.K Nilsson
Det är inte lätt att vara ett pucko...
Du Tony, du komenterade inte eller svarade inte på det du citerade...Ursprungligen postat av Tony 418
Jag undrar när saab tog bort nätet i påfyllnignsröret på bensinbilarna. I rephandboken visar man hur nätet sitter kvar i 9000, brandskyddet i påfyllningsrör för E85 är ljust ett nät som skall hindra flammor att slå ner bränslet. Bränslet E85 har en högre ledningsförmåga och torde därför minska risken för statisk uppladdning. Så därför är inte jag rädd för att tanka E85 i en bensinsaab 9000.
Kolvarna vill jag nog ta syn på.
J.K Nilsson
Det är inte lätt att vara ett pucko...
Hej!
Nu avser nog broshyren flr modeller än 9-5. Om man börjar titta på konvertering av äldre motorfamiljer så kommer problemet med tex. kolvar upp.
Mvh.
Phalanx