Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Dåligt laddtryck OG9-3 Aero

  1. #1

    Dåligt laddtryck OG9-3 Aero

    Tjenare har lite problem, har väldigt dåligt laddtryck i min saab 9-3 aero, det är lite bättre när bilen är kall annars laddar den bara upp till gränsen till det gula,

    Nu är det så att jaghar kollat alla vacum slangar och även bytt ut dom, jag har kollat och prövat med en annan magnetventil, har kollat LM och ryckt R slangen och backventtilerna verkar vara hela,

    Men nu är det så att jag fick tips om att rycka W slangen som går mellan wastegate och Magnetventilen, och när jag ryckte den så gick bilen bra och laddade iaf över det halva gula

    Tror ni det blir bättre om man byter ut wastegaten ?
    Funderar på att köpa en från maptun

  2. #2
    En 9-3:a aero ska väl ladda gula fullt ut o lite in på början på röda? Det gör min 9-3:a 00:a som har fulltryck 2.0 205hk. Det är väl samma motor so din? Min laddade max till mitten av gula ett tag. Kom fram till att lmm:n var smutsig på trådarna. Gjorde rent med elektronik spray o tops försiktigt o vipps så laddade den max till början av röda! Enligt eftermonterad laddmätare 07,08 laddtryck max. Mot innan 0.4 0.5.

  3. #3
    ja det är samma motor som min,

    jag börjar funderar om MV inte får tillräckligt med ström, för att den verkar inte kunna ställa laddtrycket,
    För somsagt när jag ryckte W slangen så laddade bilen som den skulle och då är ju MV bortkopplad,

    Allstå måste wastegaten fungera men det måste vara nå knas med MV?

    Har prövat en fungerande MV och det var samma effekt så kanske strömtillförseln till MV som är knas?
    Senast redigerat av Moderator den 2024-02-15 klockan 18:29. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Styrboxen kanske?

  5. #5
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Rycker man WG-slangen s¨å finns det inget stopp för laddet utan det bara matar på.. då ska den dra mätarn ut på turbomätaren i bilen.

    Låter lite som om din tryck klocka är slapp, testa och dra i armen gärna när bilen är kall, man får ta i rätt mkt för att få den att röra sig. Rör den sig väldigt lätt ja då har du boven.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6
    ja okej, ja för ryckte jag W slangen så blev turbotrycket hur högt som helst, plattan i mattan så upp på det röda,

    Kan det ändå vara wastegaten ? eller ska man börja försöka undersöka APC och styrbox?

  7. #7
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Jaha ok den ladda på hejdlöst när du ryckte WG slangen?

    Du skrev tidigare att laddet vart normalt och det är ju inte rätt utan WG slang.

    Är det T7 lr T5 du har?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  8. #8
    Ja normalt, asså den laddar, jag vill inte riktigt trycka fullt utan WG slangen för nånting kanske går sönder,

    Det är t7
    en 9-3 aero
    Senast redigerat av Moderator den 2024-02-15 klockan 18:30. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074
    Men ryck wg-slangen och tryck på fullt, du ska inte köra runt en hel kväll och köra, utan bara ge en fullgas repa på valfri växel, laddar den fullt / satan då är inte WG som är fel.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-02-15 klockan 18:30. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saablös dåre

  10. #10
    Ja okej, Ja då vet jag nu att wastegaten fungerar,

    Vad fan kan då vara felet,

    Måste vara mellan magnetventil och styrboxen dvs. APC ?
    Senast redigerat av Moderator den 2024-02-15 klockan 18:30. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Om den bara laddar upp till på gränsen till det gula så har du inget laddtryck alls.

    Grönt på originalmätaren = Undertryck/0. Gult börjar övertrycket komma.

    Kolla över tryckrören, se så det inte är nån slangklämma som spökar för dig eller så du inte har nå hål i nån slang nånstans. Kolla även gavlarna på IC'n.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    Hade något av detta hade bilen gått som en påse nötter, hostat, spottat och knappt gått alls.

    Hur känns gaspedalen så att du inte har fått limphome på spjällhuset?

    Testat ny di samt stift?

    Mvh Fredrik
    Senast redigerat av Moderator den 2024-02-15 klockan 18:31. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  13. #13
    Bilen varvar som vanligt, men den laddar ingenting, ibland hoppar den till och gå upp på halva gula ungefär sedan ner lika fort,

    när man köra lugnt med bilen känns den som den går hur bra som helst, men ibland är tomgången lite orolig, och jag hittade även en trasig vevhusventilations slang för några dagar sen, men den är åtgärdad men problemet kvarstår

    Nej har inte testat nu DI eller stift,
    Har verkligen stiften så mycket med laddtrycket att göra?

    jag börjar ana att det är nå knas mellan magnetventilen och boxen
    Senast redigerat av Moderator den 2024-02-15 klockan 18:32. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  14. #14
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Knasig DI och kassa stift kan ge mkt underliga fenomen.

    Börja med att byta stift NGK BCPR7ES-11 kan du köra med.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    159
    Värt att nämna är att PFR6H10 är standard på B205R.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-02-15 klockan 18:32. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  16. #16
    Nej nu blir det att lämna in bilen på maptun istället för saab på onsdag

  17. #17

    Löst!

    så maptun fixade problemet,

    Som bestog av Trasigbackventil och trasig LMM

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •