Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Framåt eller bakåtvänd bas i sportsedan?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272

    Framåt eller bakåtvänd bas i sportsedan?

    Har precis beställt delar till projekt ljuduppgradering i min SS, samtliga satelliter ska bytas ut mot Infinity Kappa och en 12" bas samt monoblock ska in i skuffen.

    Baslådan ska vara lätt löstagbar med snabbkontakter, steget ska integreras i sidofacket till vänster.

    Men så till lådan.

    Hur får jag bäst ljud, ska jag bygga lådan med baffeln vinklad mot ryggstödet eller ska jag bygga lådan med baffeln riktad bakåt?

    Vilket alternativ ger bäst bas i kupén?, känner inte för att öppna skidluckan varje gång jag ska dunka på lite

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    23
    Bakåt det blir bäst har så i 9-5 an provade innåt kupen det lät sämre men det var ju vad jag tyckte..

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    bakåt funkar för de flesta, testa det först.

  4. #4
    Har själv 2 st MDS 12" i bagagen. Har provat rikta basen i båda riktningar men jag fick klart bäst ljud riktat bakot.

    Smart och ha snabbkontakter faktiskt det har jag med och har haft nytta utav det vid flera tilfällen, speciellt när man skall lasta lite extra och även om man vill kunna fälla ner baksäten.

    Mitt steg har jag därimot inte kopplat i sidofacket som du kommer göra. Jag kolla det med men såg lite trångt ut för mig, dessutom är det dubbla 12 " jag skall driva så det behövs ju ett större steg. (jag har även min navigation i sidofacket) jag kopplade steget under "hatthyllan" bak där sitter den mycket bra och syns nästan inte alls.

    Lycka till!!
    I wish i could see you with 100 eyes......

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Citat Ursprungligen postat av Bobby (SS Aero 05)
    Har själv 2 st MDS 12" i bagagen. Har provat rikta basen i båda riktningar men jag fick klart bäst ljud riktat bakot.

    Smart och ha snabbkontakter faktiskt det har jag med och har haft nytta utav det vid flera tilfällen, speciellt när man skall lasta lite extra och även om man vill kunna fälla ner baksäten.

    Mitt steg har jag därimot inte kopplat i sidofacket som du kommer göra. Jag kolla det med men såg lite trångt ut för mig, dessutom är det dubbla 12 " jag skall driva så det behövs ju ett större steg. (jag har även min navigation i sidofacket) jag kopplade steget under "hatthyllan" bak där sitter den mycket bra och syns nästan inte alls.

    Lycka till!!

    Trevligt!, har du några bilder på ditt bygge?, och vilka basar och steg är det du använt?

  6. #6
    bakåt. och sen testa att vända fas mot framsystemet.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 609
    Basen ska i 99% av fallen riktas bakåt.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Citat Ursprungligen postat av nucken
    bakåt. och sen testa att vända fas mot framsystemet.

    Varför fasvända?, det kan väl aldrig vara bra?

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 500
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Citat Ursprungligen postat av nucken
    bakåt. och sen testa att vända fas mot framsystemet.

    Varför fasvända?, det kan väl aldrig vara bra?
    Ingen fara att fasvända.
    Man fasvänder så att basen spelar bra mot framsystemet, kan finnas en riska att basen "släpar" annars.
    Men det är ju inte säkert att du behöver göra det, provlyssna dig till bästa resultat.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    351
    Prova vilket håll, i en kombi brukar man vända den bakåt o en sedan/coupé framåt.. Men man får prova sig fram till allt när man håller på med sånt här, o fasvänd som sagt, kan göra stor skillnad

Liknande ämnen

  1. Ni med 07-framåt har tur
    Av mika_s i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-04-25, 09:37
  2. Bakåtvänd bilbarnstol 9-5 kombi -05
    Av A. Bengtsson i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-10-24, 19:44
  3. 1.8t eller 2.0t (sportsedan)
    Av airflowfredde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-08-29, 21:56
  4. Basarna Framåt eller bakåt?
    Av Falo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-07-30, 02:18
  5. Bakåtvänd barnstol i sportstolar..
    Av Jesper 1873 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-03-12, 20:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •