Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Hur byter man tändstift? 9-5 Aero

  1. #1

    Hur byter man tändstift? 9-5 Aero

    Sökte lite, kanske ej tillräckligt (isf får nån väldigt gärna länka till precis vad jag frågar efter i topic).

    Skruvade bort DI:n igår. Tänkte kolla stiften. Men kom på att jag ej har nån momentnyckel. Hur viktigt är det att dra dem med en sådan?

    Sen hörde jag om en "spark plug burn-off", men den ska väl enbart köras en kort stund efter man stängt av tändningen? Strömstyrkan ska vara rätt stark.

    Kontakten in till DI:n ska väck va, sedan är det bara att skruva ur, i med nya (rätt moment?). Viktigt med ny smörjning av DIn vid byte av stift? Ingen packning eller annat? Hur hårt man drar åt DIn har också betydelse, men enbart för att inte skada gängorna, eller är det stiftens djup som ska diffa så lite som möjligt från det rekommenderade?

    Sökte igenom ett gäng trådar för att få veta vad som rekommenderas för stift; har fattat att det, på en originalaero, bör vara PFR6H-10 eftersom den är mappad för de stiften. Samtidigt så hörde jag om en T7:a som slutade "feltända" på BCPR7ES-11-stiften efter byte från tidigare nämnda stift. Antar att bägge funkar iaf. Men byter stift för att min bil hackar på höga varv, så man undrar ju.

    Tack

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Kör med originalstiften du, det funkar finfint.

    Vad gäller att skruva i och ur stiften så har jag personligen aldrig använt en momentnyckel utan drar alltid lite på känn. Drar tills de nyper till sen lite mer... Inge speciellt på saabarna mot andra bilar.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492
    På NGK:s lilla kartong till stiften så står det att man när man inte kan skruva mer för han skall dra 1/2 till 3/4 varv. Jag drar 1/2 varv. Tyckte dock att det kändes lite mycket så dra minst 1/3 varv.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284

    Re: Hur byter man tändstift? 9-5 Aero

    Citat Ursprungligen postat av AndreasC
    Sökte lite, kanske ej tillräckligt (isf får nån väldigt gärna länka till precis vad jag frågar efter i topic).

    Skruvade bort DI:n igår. Tänkte kolla stiften. Men kom på att jag ej har nån momentnyckel. Hur viktigt är det att dra dem med en sådan?

    Sen hörde jag om en "spark plug burn-off", men den ska väl enbart köras en kort stund efter man stängt av tändningen? Strömstyrkan ska vara rätt stark.

    Kontakten in till DI:n ska väck va, sedan är det bara att skruva ur, i med nya (rätt moment?). Viktigt med ny smörjning av DIn vid byte av stift? Ingen packning eller annat? Hur hårt man drar åt DIn har också betydelse, men enbart för att inte skada gängorna, eller är det stiftens djup som ska diffa så lite som möjligt från det rekommenderade?

    Sökte igenom ett gäng trådar för att få veta vad som rekommenderas för stift; har fattat att det, på en originalaero, bör vara PFR6H-10 eftersom den är mappad för de stiften. Samtidigt så hörde jag om en T7:a som slutade "feltända" på BCPR7ES-11-stiften efter byte från tidigare nämnda stift. Antar att bägge funkar iaf. Men byter stift för att min bil hackar på höga varv, så man undrar ju.

    Tack
    Som Manick skrev,
    PFR6H-10 - original
    BCPR7ES-11 - mappad/trimmad

    Har aldrig testat BCPR7ES-11 in en original bil, men det satt PFR6H-10 i min bil när jag provkörde den första gången och den spikade pga av det. När tändstiften byttes så gick den som den skulle.

    Annars är det inget speciellt att tänka på vid byte av tändstiften, förutom att det kan vara dumt att tappa ner en skruv eller liknande i hålet för tändstiftet

    Byt till nya tändstift så tror jag att hackningarna försvinner, tändstiften har en förmåga att vara orsak till många konstiga fel på våra bilar.

    mvh
    Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  5. #5
    Yowza!

    Tack för alla svar.
    aeromagnus: kunde max dra 1/16 varv eller nåt sånt efter jag inte kunde skruv mer för hand, sen satt det som berget. Kändes som jag skulle dra sönder gängorna om jag fortsatte heh.

    Ute och skruvade ur stiften, som var PFR6H-10. De såg ut så här:



    Bra eller anus? Har suttit där sen 11,000-milaservice. Har nu rullat 13700. Platinastiften ska ju palla några år på nacken. Antar att de blir rätt sotiga efter några tusen mil.

    Kändes iaf som om bilen gick bättre bara av att ha satt dit dem själv på nytt. Haha. Säkert placebo Härlig lufttemperatur bidrog till en liten skön repa ikväll. Lite OT,men, men.

    Höres!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av AndreasC
    Yowza!

    Tack för alla svar.
    aeromagnus: kunde max dra 1/16 varv eller nåt sånt efter jag inte kunde skruv mer för hand, sen satt det som berget. Kändes som jag skulle dra sönder gängorna om jag fortsatte heh.

    Ute och skruvade ur stiften, som var PFR6H-10. De såg ut så här:



    Bra eller anus? Har suttit där sen 11,000-milaservice. Har nu rullat 13700. Platinastiften ska ju palla några år på nacken. Antar att de blir rätt sotiga efter några tusen mil.

    Kändes iaf som om bilen gick bättre bara av att ha satt dit dem själv på nytt. Haha. Säkert placebo Härlig lufttemperatur bidrog till en liten skön repa ikväll. Lite OT,men, men.

    Höres!
    Har stiften suttit där i 2700 mil Har du inte gjort någon service emellan? Personligen så byter jag stift, olja o oljefilter med ca 700mils intervaller. Så jag rekommenderar starkt att du byter stift så fort som möjligt, trots att det är platinastift.

    mvh
    Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av Victor W
    Citat Ursprungligen postat av AndreasC
    Yowza!

    Tack för alla svar.
    aeromagnus: kunde max dra 1/16 varv eller nåt sånt efter jag inte kunde skruv mer för hand, sen satt det som berget. Kändes som jag skulle dra sönder gängorna om jag fortsatte heh.

    Ute och skruvade ur stiften, som var PFR6H-10. De såg ut så här:



    Bra eller anus? Har suttit där sen 11,000-milaservice. Har nu rullat 13700. Platinastiften ska ju palla några år på nacken. Antar att de blir rätt sotiga efter några tusen mil.

    Kändes iaf som om bilen gick bättre bara av att ha satt dit dem själv på nytt. Haha. Säkert placebo Härlig lufttemperatur bidrog till en liten skön repa ikväll. Lite OT,men, men.

    Höres!
    Har stiften suttit där i 2700 mil Har du inte gjort någon service emellan? Personligen så byter jag stift, olja o oljefilter med ca 700mils intervaller. Så jag rekommenderar starkt att du byter stift så fort som möjligt, trots att det är platinastift.

    mvh
    Victor
    Att byta olja och filter med den intervallen tycker jag låter rätt rimlig... men så länge du inte har några problem som stiften åstakommer så är det rätt ordentlig overkill att byta stift lika ofta. Tror saab rekommenderar byte var 5000'e mil, stämmer det ni som vet?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Victor W
    Citat Ursprungligen postat av AndreasC
    Yowza!

    Tack för alla svar.
    aeromagnus: kunde max dra 1/16 varv eller nåt sånt efter jag inte kunde skruv mer för hand, sen satt det som berget. Kändes som jag skulle dra sönder gängorna om jag fortsatte heh.

    Ute och skruvade ur stiften, som var PFR6H-10. De såg ut så här:



    Bra eller anus? Har suttit där sen 11,000-milaservice. Har nu rullat 13700. Platinastiften ska ju palla några år på nacken. Antar att de blir rätt sotiga efter några tusen mil.

    Kändes iaf som om bilen gick bättre bara av att ha satt dit dem själv på nytt. Haha. Säkert placebo Härlig lufttemperatur bidrog till en liten skön repa ikväll. Lite OT,men, men.

    Höres!
    Har stiften suttit där i 2700 mil Har du inte gjort någon service emellan? Personligen så byter jag stift, olja o oljefilter med ca 700mils intervaller. Så jag rekommenderar starkt att du byter stift så fort som möjligt, trots att det är platinastift.

    mvh
    Victor
    Att byta olja och filter med den intervallen tycker jag låter rätt rimlig... men så länge du inte har några problem som stiften åstakommer så är det rätt ordentlig overkill att byta stift lika ofta. Tror saab rekommenderar byte var 5000'e mil, stämmer det ni som vet?
    Med blyfri bensin är bytesintervallen 6000 mil för tändstift, 3000 mil för BioPower och 2000 mil för B205E med trimsats.

  9. #9
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Ja har alltid kört på BCPR7ES-11 även när bilen var orginal, de är så pass billiga så ja byter med 1000mils intervall, den lilla extra pengen det kostar lägger ja gärna till och vet att det sitter även fräsha stift i bilen.

    3000mil på biopower måste ju vara ett skämt.. skulle vilja se hur den bilen går efter 3000mil med samma stift.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Den gick bra efter 30 000 km!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  11. #11
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Den gick bra efter 30 000 km!
    Va var det på för stift? låter ju rätt otroligt.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Bytte mina stift idag. Såg faktiskt OK ut trots 6000 mil sedan byte, men visst är det skillnad med nya stift. Tycker responsen blev mycket bättre samt att motorgången på tomgång känns lugnare.
    Det jag undrar är om dom drar fast stiften med mutterknackare på SAAB eller om dom alltid sitter så djävelusiskt hårt fast?

    Fick ta i för kung och fosterland innan dom lossnade. När jag skruvade dit dom nya drog jag åt ytterst sparsamt.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  13. #13
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild
    När jag skruvade dit dom nya drog jag åt ytterst sparsamt.
    Vad är ytterst sparsamt? Rätt moment är 28Nm

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild
    När jag skruvade dit dom nya drog jag åt ytterst sparsamt.
    Vad är ytterst sparsamt? Rätt moment är 28Nm
    Tja jag drog lätt med en hand tills jag kände att dom nöp åt och fäste. Absolut inget hårt.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  15. #15
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild
    När jag skruvade dit dom nya drog jag åt ytterst sparsamt.
    Vad är ytterst sparsamt? Rätt moment är 28Nm
    Tja jag drog lätt med en hand tills jag kände att dom nöp åt och fäste. Absolut inget hårt.
    Det sitter en packning på stiften som ska tryckas ihop, lite får man allt ta i.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Det är MYCKET VIKTIGTatt dra tändstiften till rätt moment, vilket iofs går bra utan momentnycket, läs på NGK's råd!

    Drar man för löst så blir tändstiftet för varm, i ytterlighetsfall = motorras. Drar man för hårt så är det risk för trasiga gängor.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Om jag inte minns helt fel nu så finns det väl bilar som har bytesintervall på stiften på 12 000-15 000 mil, några japanska har jag för mig.

    Stift slits helt enkelt generellt sett mycket mindre idag än de gjorde för 20-30 år sedan.

    Att tacka för det är ju de sofistikerade styrsystemen m.m.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Om jag inte minns helt fel nu så finns det väl bilar som har bytesintervall på stiften på 12 000-15 000 mil, några japanska har jag för mig.

    MVH Tony


    Skulle aldrig köra så länge med stiften oavsett om det är platina elelr liknande. Tänker fortsätta med att byta stift, olja o filter i det intervall jag gjort hittills, dessutom tänker jag fortsätta att rekommendera att andra gör det

    Olja 280:-
    filter 50:-
    stift 200:-
    summa 530:-

    Tycker det är billgt summa för att få en välmående motor...

    // victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  19. #19
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild
    När jag skruvade dit dom nya drog jag åt ytterst sparsamt.
    Vad är ytterst sparsamt? Rätt moment är 28Nm
    Jag bytte på vår Clio. Där var det lite klenare stift. Tror det var 22 eller 24Nm. Det blev med en momentnyckel i storleksordningen "25 minuter" på minutvisaren. Alltså knappa 1/2 varv från det att det var stopp med fingerdragningen.

    Att bara dra med fingrarna blir helfel. Då kan man hamna i det som Boosten skriver.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222
    Skulle aldrig köra så länge med stiften oavsett om det är platina elelr liknande. Tänker fortsätta med att byta stift, olja o filter i det intervall jag gjort hittills, dessutom tänker jag fortsätta att rekommendera att andra gör det

    Olja 280:-
    filter 50:-
    stift 200:-
    summa 530:-
    Jag fick inte ens stiften till min bil för den summan.
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

Liknande ämnen

  1. Hur byter man bränslepump på og9-3 Aero -01?
    Av ck-jai i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-27, 15:02
  2. Hur byter man huvudcylinder på Saab 9-5 aero -01 :(
    Av lilla_my81 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-15, 18:32
  3. Hur byter man huvudcylinder på Saab 9-5 aero -01 :(
    Av lilla_my81 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-14, 20:52
  4. Hur byter man tändstift på saab 9-3 2,0t sportcombi 2006
    Av 9-3SC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-10-11, 19:31
  5. Hur ofta byter ni tändstift?
    Av petson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-06-13, 16:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •