Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: 9000 2,3 LTT Laddproblem

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Torsås, Södra Småland
    Inlägg
    145

    9000 2,3 LTT Laddproblem

    Tjena!
    Har problem på morsans 9000 CSE 2,3t -98 att den inte laddar som den ska, har mätt upp och den går bara på GLT (0,4 bar).
    För nån månad sen införskaffades Speedparts steg 1 men det märks inte speciellt mycket på effekten kan jag säga, men däremot blev vridet betydligt bättre. Med andra ord så är MVn helt ny.
    När man drar på så känns det som att bilen vill dra iväg men det är nånting som bromsar...
    Fick tips om att det kan vara dumpventilen, men jag vet inte riktigt. Det hörs att den dumpar när man växlar.

    Vore bussigt om nån eller några kunde komma med tips då jag inte är lika haj på motorer med Trionic 5.
    Kör:
    Saab 9-5 Aero -04
    Saab 96 De Luxe -63

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 689
    Prova med nya tändstift. NGK BCP7RES-11.

    Kolla så det inte är några luftläckage på trycksidan och kolla även över vakumslangarna så dom är hela och fräscha.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Torsås, Södra Småland
    Inlägg
    145
    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Prova med nya tändstift. NGK BCP7RES-11.

    Kolla så det inte är några luftläckage på trycksidan och kolla även över vakumslangarna så dom är hela och fräscha.
    Tack för tipsen!
    Tändstiften, såna som du nämnde, fick vi med vid uppgraderingen så de är nya och fräscha.
    Ska kolla över alla vaccumslangar, fick se att den del såg lite skumma ut...Efter 10 år och lite över 27000 mil så slår väl ålderns tand till på gummislangarna.
    Kör:
    Saab 9-5 Aero -04
    Saab 96 De Luxe -63

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 341
    Har du MV med slang paket inkopplat rätt borde de inte vara några problem om inte MVn är sönder.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Torsås, Södra Småland
    Inlägg
    145
    Nu är jag en aning förvirrad!!
    Hade varit hos en kompis ikväll och skulle köra hem, då helt plötsligt så laddar bilen nåt fruktansvärt men bryter tvärt efter ett litet tag!! Det liksom hoppar och rycker till i hela bilen. OBS!: Detta kom från gång till gång (ena gången gick den på GLT, andra gången laddar den fullt). Jag har inte rört bilen däremellan.
    När jag kommer hem så kopplar jag in Speedparts graderade laddmätare och testar, den laddar upp till 1,1 bar sen bryter tvärt.
    Drog ur kontakten till MV och mätte: 0-3-0,4 bar. Nämnas ska också att med MV ryckt så sticker snittförbrukningen direkt upp till 0,9 l enligt datorn (ligger vanligtvis på ca 0,7-0,75) och bilen osar bränd katalysator.
    Satte i kontakten till MV igen och mätte på nytt: ca 0,7 bar.

    Jag har en teori ang detta men vet inte om den stämmer:
    Kabeln (inkl kontaktstycket) till MV är ju som bekant fördraget på ltt, den hänger ju bara löst bredvid kylaren. Det är ju som gjort för att det ska samlas en massa skit och oxidera i kontaktstycket. När uppgraderingen skedde så kopplades ju MV in helt plötsligt (jag sprutade in WD40 i kontaktstycket). Jag gissar att när adapteringen skedde så var det inte riktigt kontakt i den punkten, så boxen lärde inte känna MV. Imorse när jag slet i kontaktstycket ut och in så blev det helt plötsligt kontakt. Boxen uppfattar denna som ett främmande föremål och bryter laddet tvärt vid 1,1 bar (som den förmodligen är programmerad på). Sen att jag den bara laddar 0,7 efter att jag slitit i MV ytterligare en gång tycker jag borde tyda mer på oxid osv...
    Vad tror ni??

    Men jag har fortfarande en fråga som jag inte blir klok på:
    Varför inträffade detta från gång till gång?? Jag menar från GLT till 1,1 bar.
    Jag mätte på skolan imorse och körde efter det (OBS!! innan jag körde till min kompis) och då gick den fortfarande på GLT, kändes det som iaf.

    Förstår ni hur jag menar eller har jag beskrivit problemet otydligt?
    Kör:
    Saab 9-5 Aero -04
    Saab 96 De Luxe -63

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 CSE 2.3T laddproblem
    Av 9000Adde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-01-29, 20:52
  2. Laddproblem med 9000 aero -96
    Av BamZe84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-04-13, 20:30
  3. 9000 Aero laddproblem
    Av NisseT16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-27, 09:18
  4. Laddproblem 9000
    Av junellk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 12:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •