Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Tjutande ljud vid uppstart av saab 9-5:a 02:a(Löst)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231

    Tjutande ljud vid uppstart av saab 9-5:a 02:a(Löst)

    Hejsan mer små bekymmer med bilen min vid uppstart så tjuter/Viner bilen som tusan låter som jag vet inte vad, detta är endast när bilen är kall o skall startas upp. detta uppstod efter diesel snorkel kom på plats och att mina back ventiler krånglar till mv som jag ej hunnit byta ut ännu vad kan vara fel nu på bilen?
    Kan tilägga att så fort bilen körts en stund o blivit varm så blir det tyst.

    Bilen är en saab 9-5 02:a 2,0 t


    Problemet är nu löst!!! då det var backventils kitet som sitter nära lluftmasse mätaren(blåa backventiler) som spökade o hade sprickor i slangarna på det paketet så.så fort bilen var kall så tok tjöt bilen men så fort bilen blev varm blev det tyst så nu funkar bilen kanon även om det hela kosta en hel del slantar bara slanpakaete gick på 3074kr men det var det värt.
    Mvh Björn
    Saab 9-5 Aero SC 2005

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    278
    Det är inte bara det att den går uppå i varv när den är kall? det gör min iaf och då hör man ju varvet mer
    Saab 9-5 2.0t -04

  3. #3
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006
    Testa först att byta olja & oljefilter, hjälper inte det kan det vara så att det är din oljesil som är igensatt! Då måste oljetråget ner för att rengöra/byta oljesilen!

    Men det kan ju givetvis vara något helt annat också, men på din beskrivning är det detta jag först tänker på! Finns en del trådar om detta om du söker!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    437
    Låter som det är oljefilteret som låter..
    Det betyder ju i sin tur att det är antagligen igenkorkat, med andra ord sludge i sumpen...
    9k A50 T5suite steg3+ E85

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563
    Kan det inte vara ett läckage runt turbon eller grenrör det kan ju ge ett tjutande ljud vid kall bil och sen försvinna när den bli varm, hur lång tid tar det innan ljudet försvinner.

    Mvh Micke

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    54
    Hej jag hadde liknade problem på min 9000 cse 2.3LLT 94 års åkte till saab dom sa byt olje filter vissa märken gör så . Vilket jag gjorde å sen blev det bra. Hoppas att det är lika lätt för dej att fixa ditt problem
    98års 9-5 2,0T SE Launch 192hk
    Såld 9000 CSE 2.3LTT 230 hk

  7. #7

    felsökning!

    om du startar bilen och sedan går ut och sträcker in handen under bilen och känner på oljefiltret (lokalisera gärna oljefiltrets position först). om oljefilltret "vibrerar" när ljudet uppstår så är oljefilltret tjätt! och då skulle du helst ha bytt sugsil på samma gång! oljan är det viktigast som finns i en motor! Liknelse: om du skulle få en rejäl blodpropp så fungerar ju inte kroppen så bra sen! det är samma princip med oljan i en motor!!!
    Saab 9-3 Aero -02 *SÅLD*
    Saab 9-5 2,3T Nordic X3M

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231
    ursäkta om jag låter lite amatör mässig men vad är sug silen för något?
    bilen har iallafall aldrig låtit såhär förut så skall känna på filtret o se hur det går om det är det som är fel eller om det är avlastningsventilen eller liknande som spökar
    Saab 9-5 Aero SC 2005

  9. #9
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006
    Citat Ursprungligen postat av mr_saab95
    ursäkta om jag låter lite amatör mässig men vad är sug silen för något?
    Med sugsil menar han oljesil/oljepickup! Det är där motorn suger oljan, oljepickupen sitter längst ner i oljetråget, blir den igensatt kan ett tjutande ljud uppstå, det är absolut inte bra om den är igensatt som du säkert förstår! För att veta till 100% om den är igensatt eller inte måste oljetråget tas bort så att man kan kolla!

    Så här ser oljepickupen ut, denna ser inte så fräsch ut!


  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231
    okej skall kolla så fort så möjligt så inte motorn tar skada.Hur mycket kostar silen/pickupen? svårt att byta?
    Saab 9-5 Aero SC 2005

  11. #11
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006
    Själva oljepickupen är lätt att byta då väl tråget är nere & inte så himla dyr heller, annars går det ju att rengöra den noga, samtidigt ska man ju se till att rengöra oljetråget såklart! Har för mig man måste bända motorn lite i sidled för att få ner tråget! Låter nån annan svara på exakt hur man ska göra då jag inte själv gjort det!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Tjutande, surrande ljud NG900
    Av slaktarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-10, 00:43
  2. tjutande ljud på 9000 vid uppstart
    Av K.Andersson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-05, 19:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •