Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Uppgradering ljud 93 ss 05

  1. #1

    Uppgradering ljud 93 ss 05

    Tjena tjena som ny saab ägare så är man inte så värst haj på Saabs alla funktioner,

    Jag vet inte riktigt om det är 150 eller 300 paketet men vad jag vet och har sett så är det 7 högtalare 3 i fram 2 i framdörrar samt 2 6*9 or tror jag har inte gräft o kollat så noga än,

    Men jag hade tänkt att byta ut 6*9 orna till Mds fanatic kanske har inte bestämt än, en sub/bas i skuffen sen ska även delar av framsystemet bytas.
    Vad jag har förstått av tidigare trådar så finns det en förstärkare fram som driver framsystemet? samt en förstärkare i skuffen, sitter till vänster bakom panelen med en massa säkringar? Vilka högtalare driver den? då är frågan förstärkaren i fram nån som vet Watt, samt ohm? klarar den att driva typ http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=10151 eller är det rekomenderat att dra det till annat slutsteg? samt kan man sno/skarva lågnivån från förstärkaren i bak så man kan slänga in ett slutsteg?

    Om någon har tid och lust o förklara lite mer ingående gärna med bilder så vore jag väldigt tacksam

    Tack på förhand. // Patrik
    Saab 9-3 SS 2.0t 05

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440
    Hej PatikL! Det här ämnet har varit uppe måååånga gånger förut, sök och du skall finna! Men jag känner mig lite snäll idag så jag kan ju svara på dina frågor ändå.

    Om du nu har 6x9or i hatthyllan så har du Prestige300, 300W paketet alltså. Det är ingen större ide att byta ut 6x9orna då dom bara spelar bas, isåfall så ska du ta signalen som är till 4"arna i hatthyllan och köra via ett slutsteg till 6x9orna, då kommer dom att spela från 120Hz och uppåt. Eller ännu bättre, om det fungerar så tar du signalen som går till dörrhögtalarna och kör via ett slutsteg till ett par 6x9or, så kör jag och dom spelar då fullregister. Dock verkar det inte fungera för alla, en del får bara basljud då också.

    Förstärkaren som sitter under förarstolen driver som sagt dörrhögtalarna samt centern, ingen vidare effekt från den men det duger till originalhögtalare. Om du nu ska byta dörrhögtalare så är det rekommenderat att även koppla på ett steg, men de första du bör byta är dom på instrumentbrädan. I med ett par riktiga 3,5" koaxialer där så ska du får höra på skillnad.

    Förstärkaren till vänster i skuffen driver bara 6x9orna, finns dock ingen färdig lågnivå där som du kan använda dig av eftersom allt ljud överförs via fiberoptiska kablar (Can-Bus system). Det du isåfall kan göra är att köpa en hög-lågnivå omvandlare och ta signalen från 6x9orna för att sedan kopplade vidare till ett slutsteg (dock ger det enbart basljud, men det duger ju för en baslåda) alternativt koppla in den vid dörrhögtalarna så bör du kunna få ut en fullrangesignal.


    Hoppas att det hjälpte lite iaf. Bara att fråga på om det är nåt mer du undrar över, samt sök!

    MVH// Christoffer

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Inte alls för att klaga, bara för att upplysa!
    Bussen som leds via fibern är inte CAN utan MOST.
    Man lär så länge man lever.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    95
    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Hej PatikL! Det här ämnet har varit uppe måååånga gånger förut, sök och du skall finna! Men jag känner mig lite snäll idag så jag kan ju svara på dina frågor ändå.

    Om du nu har 6x9or i hatthyllan så har du Prestige300, 300W paketet alltså. Det är ingen större ide att byta ut 6x9orna då dom bara spelar bas, isåfall så ska du ta signalen som är till 4"arna i hatthyllan och köra via ett slutsteg till 6x9orna, då kommer dom att spela från 120Hz och uppåt. Eller ännu bättre, om det fungerar så tar du signalen som går till dörrhögtalarna och kör via ett slutsteg till ett par 6x9or, så kör jag och dom spelar då fullregister. Dock verkar det inte fungera för alla, en del får bara basljud då också.

    Förstärkaren som sitter under förarstolen driver som sagt dörrhögtalarna samt centern, ingen vidare effekt från den men det duger till originalhögtalare. Om du nu ska byta dörrhögtalare så är det rekommenderat att även koppla på ett steg, men de första du bör byta är dom på instrumentbrädan. I med ett par riktiga 3,5" koaxialer där så ska du får höra på skillnad.

    Förstärkaren till vänster i skuffen driver bara 6x9orna, finns dock ingen färdig lågnivå där som du kan använda dig av eftersom allt ljud överförs via fiberoptiska kablar (Can-Bus system). Det du isåfall kan göra är att köpa en hög-lågnivå omvandlare och ta signalen från 6x9orna för att sedan kopplade vidare till ett slutsteg (dock ger det enbart basljud, men det duger ju för en baslåda) alternativt koppla in den vid dörrhögtalarna så bör du kunna få ut en fullrangesignal.


    Hoppas att det hjälpte lite iaf. Bara att fråga på om det är nåt mer du undrar över, samt sök!

    MVH// Christoffer
    Om det inte sitter nåt steg bak så finns det väll ingenstans att få signal ifrån!? Signalen kommer väll via fiber som först skall in i amp2, som i sin tur ger ut signal till 6x9?

    Kan åxå tänka mej att man måste "adda" amp2 i mjukvaran med Tech2 för att få fibersignal till amp2?

    Sen finns det väll ingen "korrekt" fullrangesignal från nån högtalare i bilen. Tog signal av de små 4" i hatthyllan i min förra 9-3ss, fick skruva upp bassboosten på steget till MAX för att det skulle låta "OK".

    Rätta mej om jag är ute å cyklar!
    Saab 9-3ss 1.8t ARC -03 (going 4 more)

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristinehamn.
    Inlägg
    1 196
    Medlem#
    6124
    Här finns mer att läsa;

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=162959

    Mvh Håkan

  6. #6
    Okej tack för all hjälp nu kan jag äntligen komma igång Tack så mycket // Patrik
    Saab 9-3 SS 2.0t 05

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440
    Citat Ursprungligen postat av Peo81
    Om det inte sitter nåt steg bak så finns det väll ingenstans att få signal ifrån!? Signalen kommer väll via fiber som först skall in i amp2, som i sin tur ger ut signal till 6x9?

    Kan åxå tänka mej att man måste "adda" amp2 i mjukvaran med Tech2 för att få fibersignal till amp2?

    Sen finns det väll ingen "korrekt" fullrangesignal från nån högtalare i bilen. Tog signal av de små 4" i hatthyllan i min förra 9-3ss, fick skruva upp bassboosten på steget till MAX för att det skulle låta "OK".

    Rätta mej om jag är ute å cyklar!
    Sant att AMP2an matar 6x9orna, men du har ju den signal som du använde dig av, till 4"arna. Problemet med den är att den är från 120Hz och uppåt. Dock den signal som går till dörrhögtalarna (iaf i min) är fullregister! Använder den för att via ett slutsteg driva ett par 3,5" koaxialer och det fungerar utmärkt. Så den signalen är det inga problem att använda sig av, bara att löda in en omvandlare på utgående kablar och köra på!

Liknande ämnen

  1. Uppgradering ljud og 9-3
    Av Saabturbo__ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-08-10, 21:34
  2. Uppgradering av ljud, 9-3SC -07
    Av Petter9674 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2009-10-01, 13:40
  3. Uppgradering ljud og9-3
    Av eddie_1 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 13:31
  4. uppgradering ljud i 9-3
    Av torsobon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-17, 13:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •