Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: 9-3SC -08 Extraljus m. SAAB kabelsats och 3 st BigKnick

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    7

    9-3SC -08 Extraljus m. SAAB kabelsats och 3 st BigKnick

    Är det någon utav er som monterat 3st BigKnick 55W på originalrelä?
    Enl. SAAB verkstan i stan är reläet på 16A vilket känns som i minsta laget men det finns microreläer som klarar 25A..
    Frågan är om det räcker eller om man ska slakta original kablaget och ta styrsignal därifrån till två st separata reläer som matas med 12V direkt från batteriet.

    Jag inser ju att den senare lösningen är den som borde vara den bästa men jag vill ha en lösning som ser bra ut och som kräver så lite arbete som möjligt..

    Ni som hävdar att det inte är möjligt att använda ett 25A relä. Vänligen förklara varför. Om man räknar på det så borde 165W/12V ge 13,75A vilket ligger klart under den marginal på 5 A som de flesta rekommenderar. Räknar jag fel eller är det så att strömmen blir större vid något tillfälle? (under tändfasen?)

    Tack på förhand,

    Eric
    Bilar: SAAB 9-3 SC 2,0t BioPower -08
    SAAB 9-3 AERO -01
    Chevrolet C/K 3500 -99

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Norr
    Inlägg
    61
    Ta styrströmmen från original och sätt ditt två separata relän och använd 100watts lampor då får du ett kanonbra lyse.
    Saab 9-3ss Linear Active Biopower -08 SÅLD
    Saab 900 S 2.0i Talladega -97
    Volkswagen Passat 2.0 Tdi 4motion -12

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Du räknar alldeles korrekt. Och jag skulle nog vilja påstå att det är viktigare att den långvariga belastningen är det viktigaste att kolla på. Visst funkar det med original, men jag tycker liksom du att man skulle vilja ha lite kralligare grejor och mera marginal, tror inte det är hållbart i längden. Och rätt vad det är vill du ha kanske 100w lampor i ljusen, då är du definitivt tvungen att bygga om systemet. Jag tycker också som föregående talare, ta styrsignalen bara från originalreläet och bygg på med ett dubbelt relä. Och i och med det avslutar jag som farbror Barbro och säger Då har du en anläggning med goda framtidsutsikter.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    7
    Då får man leka elektriker då

    Skämt åsido.. jag ska ner och "aktivera" extraljus slingan idag så nu har jag bara två ljus inkopplade. Efter att allt fungerar så får jag väl ta och bygga om mitt system. Jag kommer att koppla in det tredje ljuset på original kablaget innan jag bygger om och stoppar i 100 wattarna som jag precis plockade ur

    Nån som har några bilder eller tips på hur man bygger ett el-system som 1. Inte ser allt för amatörmässigt ut och 2. är lätt att plocka bort under sommartid.

    Tack för era kommentarer.
    Bilar: SAAB 9-3 SC 2,0t BioPower -08
    SAAB 9-3 AERO -01
    Chevrolet C/K 3500 -99

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Norr
    Inlägg
    61
    Leta dig ett lämpligt ställe att skruva fast reläna på och dra sedan kablarna från reläna till lysena i skyddsslang. Då har du kablarna väl samlade och det ser bra ut. Vill du ta bort lysena under sommaren kan du sätta kabelskor på kablaget innanför grillen för att kunna dela på kablaget, då kan kablaget vara kvar och det går snabbt att ta lös lysena...
    Saab 9-3ss Linear Active Biopower -08 SÅLD
    Saab 900 S 2.0i Talladega -97
    Volkswagen Passat 2.0 Tdi 4motion -12

Liknande ämnen

  1. Kabelsats för dragkrok, standard eller , omprogrammering
    Av lasselars i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-10-15, 13:25
  2. El problem till dragkrok. SAAB kabelsats 9-3 2009
    Av lasselars i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-10-09, 19:42
  3. Kabelsats extraljus 9-3 -10, går det att få tag på?
    Av RonnyO i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-12-05, 23:55
  4. Kabelsats till extraljusen
    Av rjonsson22 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-01-07, 00:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •