Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Alternativ till originalskivor OG9-5

  1. #1
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162

    Alternativ till originalskivor OG9-5

    Hej

    Ja, jag är lat för just nu har jag inte sökt på alla gamla inlägg fast jag brukar det och fast jag borde det.

    Jag skall byta ut Wasa knäcket (ursäkta KK) till bakskivor mot nya friska skivor.

    Vad rekommenderas för skivor och belägg när lågt pris föredras framför värsting bromsar, det jag är ute efter är "good value for money"
    Bilen har 200hk+ så bra bromsförmåga är ett måste men med tanke på att oavsett vilka skivor som monteras så rostar de pga. att gumman ibland kör vagnen och då vill man inte köpa alltflör dyra grejor.
    Om belägg - Greenstuff är bra! Greenstuff - piper, Greenstuff - är skräp
    Vad är sant? Vad du hört av en kompis kompis bryr jag min faktiskt inte om, skriv om egna erfarenheter eller svara inte alls!

    Har en svag fundering om Brembo (av originaltyp) och greenstuff kan vara nåt för mig.

    Ok'en kommer jag inte att byta, bara att se över.

    Även info om vätska och slangar i samband med detta emotses men det är ej primärt.

    Krama om varandra i trafiken
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Är det en helt standard och ingen bil man kör så hårt med så skulle jag sätta dit skivor och klossar som är samma som orginal.
    Från speedparts, mekonomen eller saab själva.
    Ser ingen anledning att lägga ut mer pengar på en bil som inte använder bromsarna så hårt.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Är det en helt standard och ingen bil man kör så hårt med så skulle jag sätta dit skivor och klossar som är samma som orginal.
    Från speedparts, mekonomen eller saab själva.
    Ser ingen anledning att lägga ut mer pengar på en bil som inte använder bromsarna så hårt.
    speedparts slitsad skivor med andra belägg freod sport är biligare än orginal och fungerar kanon

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Som jag sa så har bilen lite mer effekt än original så man vill ju ha bett i bromsarna när man gasar lite även om det absolut inte är tal om banåka mer än i undantags fall.

    Slitsade skivor bak tror jag inte finns någon anledning att montera då bromseffekten är relativt låg bak med liten gasutveckling.

    Funderar på Greenstuff men jag har kört Ferodo på andra bilar och de var ju bra så jag skall kolla vad man kan få för pengarna.
    Är det någon som har erfarenhet av Greenstuff?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    jag har både green stuff på och tarox på min 900 samt freodo på min 9000 tyrckar att fredo sport är bättre om man räknar in priset

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    OK,, skall då kolla om nån som kallas MIA har sånt och vad det kan tänkas kosta.

    Tack för tipsen!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Effekten har ju inget med bromsarna att göra. Det spelar ju ingen roll om man har 150 hk eller 200 hk när man skall bromsa ner från 200 km/h. Jag har aldrig förstått resonemanget om att man måste ha bättre bromsar om man trimmar. Det beror ju helt och hållet på hur du kör, om du har trimmat för att få en bil som är rapp vid omkörningar så duger bromsarna gott. Om du däremot kör hårt och bromsar mycket så bör du nästan byta bromsar även om du bara har 150 hk. Mina tankar...

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Visst har det med effekten att göra, lite effekt och vrid inbjuder inte att gasa like mycket och behovet av hårdare inbromsningar ökar med effekten. Och vem har pratat om 200km/h? Innan trim fick man uppsöka den längsta tänkbara rakan för att komma upp i 200 men nu passeras det enkelt med råge (enl. hast.mätaren) om man så vill och värmeutvecklingen stiger logaritmiskt med hastigheten. Ja, okey du även du har rätt för om körsättet eller bilens vikt inte ändras så behövs inge bättre bromsar men varför skall man då trimma? Och varför har då motorstarkare bilar generellt bättre bromsar även om de väger lika mycket?
    Och även bättre chassi kräver bättre bromsar !! eftersom det går att bromsa mycket senare Stack jag ut hakan nu?
    Notera att detta inte är ett påhopp, vi resonerar bara olika
    Notera dock att det är "bättre" bomsar jag vill ha, inga raceprylar som inte funkar vid låga arbetstemp.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-04, 09:54
  2. Alternativ till GT17 9-5 2,3t m99
    Av krang i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-13, 11:22
  3. Alternativ till listen till Aero-kjolpaket og900
    Av HFR i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-24, 15:32
  4. Alternativ till silikonslangar
    Av Matte J i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-13, 22:43
  5. Alternativ till Saab 9-5
    Av Jimmy2626 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2005-04-25, 20:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •