Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Tomas 900 Aero - 2013-01-06 På gång igen!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    98

    Tomas 900 Aero - 2013-01-06 På gång igen!

    Hallå! Nu har jag ställt av bilen och kört den till mitt lilla mekgarage där den ska få sig lite kärlek över vintern. Det som ska hända är bland annat att den ska få en ny växellåda, en översyn i motorn och eventuellt en omlackering. Det är iaf målet, att få en fräsch och fin 900 Aero som jag kan gotta mig i på somrarna.
    Jag köpte bilen i vintras, och endel av er känner säkert igen den då den var ute på annons 2ggr samma vecka, eller om det var 2 veckor emellan. Den har sina skönhetsfel men inget är utom räddning! Mindre tjat och mer bilder då, har inte så jättemycket bilder på den, iaf inte bra bilder, de flesta är tagna med min mobilkamera så kvaliten på endel är riktigt kass men ni får stå ut :P

    Här är iaf första bilden jag tog på den och som ni kanske ser sitter det dekaler i framrutan, men de är borta nu.

    Lite senare på vintern (det var inte särskilt mkt snö på dagen) hände det en liten olycka. Jag hade vart hos en kompis och när jag åkte hem på natten hade det bara vräkt ner snö och jag fick ta mig sakta fram i kanske 1dm oplogad snö. Det började till slut spåra för mycket och jag tappade kontroll över bilen och hamnade i diket:

    Som tur var så klarade sig bilen med bara en spricka i fronten och ett par jord/grästuvor som fastnade undertill.

    Bilen fick stå ett tag efter detta och sen kom våren och jag kunde inte motså att åka en sväng:



    Jag har inte grejat särskilt mycket med den under sommaren då jag har behövt ha den och inte haft råd med en annan bil under tiden. Jag har bara hunnit köpa nya skärmbreddare till framskärmarna då dessa saknades:

    Finns att köpa hos Saab fortfarande, 310kr styck kostar dom ifall nån är intresserad.

    Efter detta har jag inte gjort så mycket med den. Men nu har jag skaffat mig en andrabil och ställt undan Aeron för att göra i ordning den.

    Vad som är gjort med den motormässigt är att nån tidigare ägare har satt dit en 9000ic och tryckrören till detta är riktigt illa, funkar, men ser förjävligt ut! Så detta ska också åtgärdas. Annars är det 3" system hela vägen, fast utan batteriböjen och så ska det tydligen sitta andra kammar i. Men detta är inget jag har kollat men det lär vi väl märka snart!
    Den är också sänkt med kilen fjädrar och sachs dämpare.
    Grå skinninredning i helt okej skick, taklucka som funkar, elspeglar och farthållare som är ur funktion men förhoppningsvis kommer fungera till våren/sommaren!

    Detta var väl allt jag kunde komma på för tillfället! Har inte börjat skruva med den än men det ska jag försöka göra nu i veckan.

    Bara att fråga om det är nåt jag glömt eller ni undrar något!

    MVH
    Tomas
    SAAB 900 Aero -90 Finbilen
    Audi S2 Coupé -91 Kulbilen
    SAAB 93 TTiD -08 Bruksbilen

  2. #2
    riktigt roligt projekt!

    precis ett sådant jag skulle vilja börja med.
    fast jag tror jag skulle inrikta mig mer på motorn och skrämma upp den en hel del. iallafall göra en motorrenovering.
    Domma 900 aero og är riktigt fina!!

    Om jag var du som jag ser på bilderna skulle jag sätta dit orginalläpp plus aerofälgar (givetvis dem gråa med polerad kant eller superaero dem funkar dem med) och sen fixa balyserna så dem är riktigt röa och fina!

    lycka till!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    98
    Citat Ursprungligen postat av bosabengt
    riktigt roligt projekt!

    precis ett sådant jag skulle vilja börja med.
    fast jag tror jag skulle inrikta mig mer på motorn och skrämma upp den en hel del. iallafall göra en motorrenovering.
    Domma 900 aero og är riktigt fina!!

    Om jag var du som jag ser på bilderna skulle jag sätta dit orginalläpp plus aerofälgar (givetvis dem gråa med polerad kant eller superaero dem funkar dem med) och sen fixa balyserna så dem är riktigt röa och fina!

    lycka till!
    Hej!
    Ja motorn kommer nog få sig en liten genomgång och ett par hästar extra. Det jobbiga är väl bara att jag har det fruktade lucas systemet så det ska nog bytas till bosch eller om det blir trionic konvertering.
    Fronten ska jag nog ha kvar, och fälgar ska bytas! Superaero är det jag har ställt in mig på här. Baklysena är rödtonade redan men det har börjat släppa så det får jag fixa också

    Tack!
    SAAB 900 Aero -90 Finbilen
    Audi S2 Coupé -91 Kulbilen
    SAAB 93 TTiD -08 Bruksbilen

  4. #4
    okej kan inte så mycket om motortrim åså.

    Vad har lucas tändsystem för begränsningar??
    å hur gör man om man ska byta hela tändsystemet?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Det fruktade Lucas-systemet? En vanlig fel-uppfattning. Jag kör med Lucas i 3 bilar nu, och jag är jättenöjd. Tycker det funkar överlag bättre och mkt bättre motorgång än med Bosch. För dom som siktar på 300+ hästar så vill jag inte utala mig om Lucas, för då har jag ingen aning, men dom du vill köra "vanligt" och plocka ur effekt som gör att din växellåda har en chans är Lucas ett utmärkt system. Blanda inte ihop historien om "Mannen som uppfann mörkret" med Lucas-systemet i og900. Flera og900 fantaster med mig tycker Lucas är förträffligt! Möjligen att tomgångs-styrningen kunde haft lite bättre livslängd, de får bytas ibland.

    Kuriosa är att man gick över till Lucas för att Bosch var kaxiga mot Saab, som för Bosch sett var en mkt liten kund. För att pressa Bosch så gick man till Lucas och en stor andel og900 fick lucas från 1990 års modell, exakta skiftet vet jag inte. Men sådär 18 senare så funkar det fortfarande utmärkt!

    I övrigt ett kul projekt du har, mkt og900 Aero på gång nu, kul!
    MEDLEM 7032.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 796
    Lucas är bra så länge man håller sig till moderat effekt men så fort du ska plocka ur lite mer effekt med bytt turbo osv förvandlas det till skräp tyvärr. Kollar man på höga varv med bredbandslambda så vill det magra ut rätt rejält trots bränslechip, höjt soppatryck å ny bränslepump.

    Lucas i sig vore väl bra om det fanns nån som brydde sig om att ta fram ett chip för röda spridare och med höjt varvstopp, men det finns det ju tydligen ingen som klarar. Det går dock att köra med röda 431-spridare ändå om man sänker ner bränsletrycket och då räcker bränslet bra registret ut. Men den blir lite kinkig att starta och på låglast.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    98
    Hallå igen!

    Hehe nej jag har allt läst om detta lucas system litegrann här på forumet och det är just det där med att när det börja plocka på med effekt så finns det inte så mycket kunskap/resurser att tillgå. Nu har inte jag tänkt att plocka nåra 300hk kanske direkt, men som man ser på andra projekt och som man märkte med moppen att börjar man väl så vill man ha mer!

    Men detta ger sig med tiden, första checkpointen är ju som sagt att få ordning på allting och fräscha upp det som behövs!

    /Tomas
    SAAB 900 Aero -90 Finbilen
    Audi S2 Coupé -91 Kulbilen
    SAAB 93 TTiD -08 Bruksbilen

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    98

    Re: Saab 900 Aero, Vinterprojekt!

    Oj här har det inte hänt mycket!
    Hade visst glömt bort att jag gjort en projekttråd

    Jag har ingen stor uppdatering att komma med dock. Då garaget där bilen står är en bit ifrån mig och det har vart lite tajt med pengarna nu i vinter så har jag inte vart där så mycket. Men snart ska jag iaf lyfta ur motorn och gå igenom, samt montera 2.3 toppen och 2.1 insuget jag var och köpte i veckan
    Har även köpt en batteriböj och en fin kromgrill!
    Det jag saknar nu är trionic systemet, så om ni vet någon som har eller ska slakta en bil med detta så tar jag gärna emot tips!
    17" fälgarna har jag bytt bort mot 16" Aero fälgar som åker på när de har polerats upp en aning då de inte ser så roliga ut just nu!

    Slänger upp lite bilder här också:

    Toppen:

    Fälgarna (som ser värre ut än vad de är):

    Insuget:


    Så det var väl allt för denna gången! Nästa gång är motorn ur
    SAAB 900 Aero -90 Finbilen
    Audi S2 Coupé -91 Kulbilen
    SAAB 93 TTiD -08 Bruksbilen

  9. #9
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 076

    Re: Saab 900 Aero - Uppdaterad 18 Jan.

    Hej Tomas, roligt att du tog tag i bilen, jag ångrar faktiskt att jag sålde den till dig men jag hade inte tid just då. visst fanns det att göra på bilen, men den var överlag ganska bra tycker jag bortsett från lite service.

    du får hojta till om du vill sä'lja tebax den.

    /Peter

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    98

    Re: Saab 900 Aero - Uppdaterad 18 Jan.

    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    Hej Tomas, roligt att du tog tag i bilen, jag ångrar faktiskt att jag sålde den till dig men jag hade inte tid just då. visst fanns det att göra på bilen, men den var överlag ganska bra tycker jag bortsett från lite service.

    du får hojta till om du vill sä'lja tebax den.

    /Peter
    Hej!
    Ja det tog väl sin tid men, jag var tvungen att ha en bil fram tills augusti och hade inte råd att köpa något annat så denna fick vara min bruksbil tyvärr så det blev endel åkande. Och visst fanns/finns det att göra, men allting ska åtgärdas och sen lär jag inte sälja den om jag inte blir absolut tvungen
    SAAB 900 Aero -90 Finbilen
    Audi S2 Coupé -91 Kulbilen
    SAAB 93 TTiD -08 Bruksbilen

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    98

    Re: Saab 900 Aero - Uppdaterad 18 Jan.

    Halloj!

    Ja här har det inte hänt mycket på dom ca 2.5 åren den har stått undangömd nu tyvärr. Nu har jag dock fått ordentligt med energi och framförallt ett jobb så jag har råd att göra nåt och jag har börjat ta tag i saker och ting igen.

    Det har inte hänt nämnvärt mycket med själva bilen mer än att jag rivit isär motorn och fått besked från trollspeed om att loppen behövs borras. Är även på jakt efter kolvar att stoppa i också.
    Inredningen har åkt ur med mattor och alltihop och där hittade jag endel rost i golvet, som tur var så var det inget genomgående utan bara på ytan så där har jag fått skrapa bort asfaltsmattorna och håller nu på med att måla om golvet efter att jag har slipat rent det.

    Även lite nya delar har inhandlats bland annat en ny vinge (stora aerovingen), ett nytt turboagg (16T) och lite andra småsaker.

    Nu är målet att den ska ut till våren/sommaren. Borrning och nya kolvar står högst på önskelistan men även en ny baklucka, har eventuellt en på gång.
    Heggenfronten ska få sig en omgång lack och även mina nya luftutsläpp ska få ny lack.

    Ja det var väl det jag kunde komma på för tillfället.
    Får ju se till att en äkta aero inte står och gömmer sig i nåt mörkt garage! Hehe

    Är det något är det bara att skriva!

    Mvh
    Tomas
    SAAB 900 Aero -90 Finbilen
    Audi S2 Coupé -91 Kulbilen
    SAAB 93 TTiD -08 Bruksbilen

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    263

    Re: Tomas 900 Aero - Nya tag!

    Detta är en bil jag missat, kanske för att den gömdes undan redan innan jag fick upp ögonen för saab :P

    Ska bli kul att se utvecklingen. Du får gärna visa hur du monterar din 16T också, är lite nyfiken på vad som behövs (har också bat-böj precis som du)

    I allmänhet ser det ut att vara en riktigt fin bil! Lycka till med upprustningen nu.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    144

    Tomas 900 Aero - Nya tag!

    Kul att du börjar ta tag i denna nu igen har alltid tyckt den är riktigt grym! Lycka till med den

    /markus

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    98

    Re: Tomas 900 Aero - Nya tag!

    Citat Ursprungligen postat av Lindh
    Detta är en bil jag missat, kanske för att den gömdes undan redan innan jag fick upp ögonen för saab :P

    Ska bli kul att se utvecklingen. Du får gärna visa hur du monterar din 16T också, är lite nyfiken på vad som behövs (har också bat-böj precis som du)

    I allmänhet ser det ut att vara en riktigt fin bil! Lycka till med upprustningen nu.
    Hehe tackar!
    Jag har köpt en fläns som jag ska ha mellan grenrör och turbo på turbomeck.se och batteriböjen tycks jag ha slarvat bort :S hehe. Troligtvis ligger den nånstans i garaget, bara jag som inte hittar den. Men den ska jag inte ha kvar då det är kona på 16Tn så jag ska bygga en ny DP där!

    markus21: Jaså du har spanat in den förut Tackar!
    SAAB 900 Aero -90 Finbilen
    Audi S2 Coupé -91 Kulbilen
    SAAB 93 TTiD -08 Bruksbilen

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    98

    Re: Tomas 900 Aero - Nya tag! 21/2

    Hallå igen!
    För att bevisa nu att det verkligen händer nåt då så har jag en halvtaskig mobilbild på mitt nymålade golv!
    Förarsidan var värst, där lossnade asfaltsmattan bara jag kollade på den. Som tur var fanns det ingen genomgående rost så det jag har gjort är att jag har skrapat bort mattan och slipat grovt och målat över med hammarlack.



    Imorgon ska jag jaga kolvar och nån som borrar blocket åt mig!

    Tjohej!
    SAAB 900 Aero -90 Finbilen
    Audi S2 Coupé -91 Kulbilen
    SAAB 93 TTiD -08 Bruksbilen

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    144

    Re: Tomas 900 Aero - Nya tag!

    härligt! jo då jag har allt kikat på garaget osv denna låg väl ute på annons ett tag med va? tycker dom där svarta fälgarna är grymt snygga!

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    98

    Re: Tomas 900 Aero - Nya tag!

    Citat Ursprungligen postat av markus21
    härligt! jo då jag har allt kikat på garaget osv denna låg väl ute på annons ett tag med va? tycker dom där svarta fälgarna är grymt snygga!
    Jaså då så hehe.
    Jo jag la ut en annons i våras på den. Trodde inte jag skulle ha råd att ha den kvar men som tur var vände det!

    Igår var jag och lämnade motorn på borrning och nya kolvar har jag fått tag på
    Härligt när det känns att det händer nåt för en gångs skull...

    Mvh
    SAAB 900 Aero -90 Finbilen
    Audi S2 Coupé -91 Kulbilen
    SAAB 93 TTiD -08 Bruksbilen

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    98

    Re: Tomas 900 Aero - 2011-02-27 Block & kolvar

    Sådär!
    Nu har jag fått tillbaka blocket och 4 nya kolvar.
    Ska nog till garaget senare och börja montera ihop det som går.



    SAAB 900 Aero -90 Finbilen
    Audi S2 Coupé -91 Kulbilen
    SAAB 93 TTiD -08 Bruksbilen

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    809

    Re: Tomas 900 Aero - Nya tag!

    Ah! trevligt projekt! Ska bli kul å följa

    Det är orginal b202 kolvar du ska köra me?
    Garaget.org
    900 T16-88 Projekttråd
    Pearlwhite og900 -84 Projekttråd

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    98

    Re: Tomas 900 Aero - Nya tag!

    Citat Ursprungligen postat av Peter T16
    Ah! trevligt projekt! Ska bli kul å följa

    Det är orginal b202 kolvar du ska köra me?
    Kul att höra
    Kommer inte ihåg vad han sa nu som jag köpte dom av. Men det är ju saab kolvar, och han tyckte att dom skulle passa bra för mitt mål. Det var lite mer urfräst ur dessa kolvarna iaf och de är 0.5mm större.

    Fick dit de nya kolvarna på stakarna idag:

    Och även målat insuget svart. Tror det blir ballt

    Vingen som ska på senare, krävs lite arbete bara:

    Bilen som den står nu:


    Någon som har koll på åtdragningsmoment för vev/ramlager på denna motorn? Försökte söka men va jag hittade stog bara till nyare motorer men det kanske gäller för de äldre också?
    Och är det någon som vet vilket håll stakarna ska sitta åt? Dum som man är kollade jag ju inte det när jag tog ur dom =(

    Nästa steg är att tvätta motorn och montera ihop!
    Ska bara få toppen iordninggjord lite innan allting monteras
    SAAB 900 Aero -90 Finbilen
    Audi S2 Coupé -91 Kulbilen
    SAAB 93 TTiD -08 Bruksbilen

Liknande ämnen

  1. hej igen nu är bilen i gång med chipet.
    Av kdunder i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-02, 00:36
  2. PROBLEM IGEN - Ryckig gång, svag
    Av AcidSleeper i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-10-18, 23:04
  3. Ryckig gång 900 -91 EDIT Igen
    Av Svart CD i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-26, 22:55
  4. Ryckig gång/dör, 9000 CSE 2,3T, problem igen....
    Av rob_saab900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-04-25, 02:35
  5. Dags igen då; 9000 Aero '94 med svajjig gång
    Av PQ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-05-07, 12:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •