Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Dela växelåda från block, (motor ej i bil)?

  1. #1

    Dela växelåda från block, (motor ej i bil)?

    jag undrar helt enkelt hur man delar växelådan från blocket?. jag vet hur man gör när motorn är i bilen. men hur gör man när motorn är vid sidan om.

  2. #2
    vet inte redigt vad du menar!? likadant som när den är i bilen såklart fast mkt bättre med plats. lossa skruvarna runt om till svepet och startmotor o sen dra isär det. kan inte bli mkt enklare.
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  3. #3
    men måste inte solfjärden tryckas i hop?

  4. #4
    glömde skriva att det var en og 900 jag menar

  5. #5
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Gör precis likadant som om motorn är i bilen dock med bra MKT mer plats.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    560
    Har man "glömt" fjädern innan man lossade kopplingshydraliken är det lite bändande som gäller brukar dock inte vara några jätte problem.

  7. #7
    tack äntligen någon som förstod vad jag menade. så det går alltså att böja å pila in något i mellan iaf.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    hej
    brukar räcka med att bara lossa slavcylindern och ta med sig den upp vid lyftet. om inte kopplingen är slut vill säga då får man ta och trycka in plattan med något och lägga i mellan.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Måste erkänna att jag förstår ingenting angående det här med fjädern ? Nu är jag lyckligt lottad att jag inte behöver sära på skrotet .... men den dagen lär väl komma. I min sinnevärld, på de bilar jag gjort samma manöver på innan, har koppling och tryckplatta med "solfjäder" suttit i ett paket bultat till svänghjulet.

    Här antyds att "fjädern" på något vis skulle hindra att man drar isär motor och låda och att slavcylindern skulle ha ett finger med i spelet ???

    Hur ligger det här till egentligen?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  10. #10
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av csan
    Måste erkänna att jag förstår ingenting angående det här med fjädern ? Nu är jag lyckligt lottad att jag inte behöver sära på skrotet .... men den dagen lär väl komma. I min sinnevärld, på de bilar jag gjort samma manöver på innan, har koppling och tryckplatta med "solfjäder" suttit i ett paket bultat till svänghjulet.

    Här antyds att "fjädern" på något vis skulle hindra att man drar isär motor och låda och att slavcylindern skulle ha ett finger med i spelet ???

    Hur ligger det här till egentligen?
    På Saab 99/90/og900 så måste man trycka in kopplingen och lägga imellan ett "verktyg" i tryckplattan för att man skall få upp slavcylinder, tryckplatta och lamell. Det är så trångt mellan svänghjul och primärhuset på växellådan så det går ej att bara lossa slavcylinder och tryckplatta och lyfta bort, därför måste tryckplattan tryckas ihop för att lämna utrymme till slavcylindern med urtrampningslager så man får bort grejerna.

    Men det finns även ett specialverktyg som Saab har/hade som man avvänder för att pressa in solfjädern på bilar som inte hade en fungerande slavcylinder eller en lös motor/växellåda på golvet.
    Går att lösa själv med lite meck....
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av Johan-99T16
    Citat Ursprungligen postat av csan
    Måste erkänna att jag förstår ingenting angående det här med fjädern ? Nu är jag lyckligt lottad att jag inte behöver sära på skrotet .... men den dagen lär väl komma. I min sinnevärld, på de bilar jag gjort samma manöver på innan, har koppling och tryckplatta med "solfjäder" suttit i ett paket bultat till svänghjulet.

    Här antyds att "fjädern" på något vis skulle hindra att man drar isär motor och låda och att slavcylindern skulle ha ett finger med i spelet ???

    Hur ligger det här till egentligen?
    På Saab 99/90/og900 så måste man trycka in kopplingen och lägga imellan ett "verktyg" i tryckplattan för att man skall få upp slavcylinder, tryckplatta och lamell. Det är så trångt mellan svänghjul och primärhuset på växellådan så det går ej att bara lossa slavcylinder och tryckplatta och lyfta bort, därför måste tryckplattan tryckas ihop för att lämna utrymme till slavcylindern med urtrampningslager så man får bort grejerna.

    Men det finns även ett specialverktyg som Saab har/hade som man avvänder för att pressa in solfjädern på bilar som inte hade en fungerande slavcylinder eller en lös motor/växellåda på golvet.
    Går att lösa själv med lite meck....
    Ok - men på 9000 är det som vanligt då?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  12. #12
    Brukar själv använda en gammal tändkabel att lägga i fjädern, funkar utmärkt.
    Saab 9-5 kombi-99 192hk

Liknande ämnen

  1. går det byta lamell genom att dela låda/motor på plats 9-3
    Av benson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-08, 17:17
  2. [LÖST] Dela bakre hjulnav från länkarm OG9-5
    Av Fredrik / 1941 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-04-30, 09:32
  3. motor block
    Av tjomme_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-24, 21:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •