Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Från 9-5 Aero till Cadillac SRX...

  1. #1

    Från 9-5 Aero till Cadillac SRX...

    I somras hade det blivit dags att byta bil. 9-5 Aeron (SC) årsmodell 2002 hade gjort sitt. Jag har varit otroligt nöjd med Aeron som familjebil och har varmt rekommenderat den till alla jag känner. Men, den började bli till åren och hade gått över 11.000 mil...sen är det ju alltid kul att byta bil :-)

    Kraven jag hade på en ny bil var:
    -Nybilsgaranti kvar
    -Automat
    -Helskinn
    -Lika stor som en 9-5
    -Gärna en motor som passar bra med automat (dvs. inte en 1.6 liters el. dyl.)

    Jag kollade på mängder med bilar, nyare SAAB, XC90,E-klass,5-serien, A6 osv. Av en slump såg jag en annons från Svenska bil på en Cadillac SRX 3,6 V6, eventbil av årsmodell 2007 med ~1500 mil på mätaren. Sagt och gjort, jag åkte och kollade på en SRX hos Svenska bil i Akalla. Så fort jag hade satt mig i den blev jag såld! Det fanns ingen återvändo trots att frugan hade sina invändningar :-) Sen missade jag både två och tre bilar innan jag hittade ett liknande ex i Kungens kurva som jag slog till på. Jag bytte faktiskt in Saaben där också, tyckte jag fick ett hyfsat inbytespris.

    Jag är otroligt nöjd med köpet och priset jag gav...ja, man får knappt en Skoda kombi för dom pengarna. Utrustningsnivån på den enklare SRX:en ,Elegance, som jag köpte är ändå ganska hög med backsensor, elstyrda stolar med minne (som knyts till fjärren så att dom ställs in när man låser upp bilen), elstyrd backlucka,Xenon,Bose ljudanläggning etc.

    Några direkta saker som jag uppskattar jmf. med Saaben:
    -Ljudnivån, den är tyst
    -Ljudet av 6:an
    -Åkkomforten och avsaknad av vibrationer
    -Kvalitets- och lyxkänsla i inredningen (facelift på inredningen 2007)
    -Mängden inställningar på allt vad som ska hända när man låser/låser upp bilen till om backspeglarna ska vinklas ned när man lägger i backen.

    Något jag saknar på Saaben? Nja, inte direkt...större omkörningspotential i den lättare Saaben kan man iofs sakna. I med sportläget och gasen i botten, då rör en Aero på sig!

    För er som ska byta bil och inte kollat på en SRX, gör det! Väldigt mycket bil för pengarna. Sen vill jag utfärda en varning för säljarna i Akalla. När jag diskuterade ett köp med dom nekade dom till att utföra den första servicen samt att vinterdäck inte skulle ingå. Inget av detta var något problem i Kungens kurva!
    ___________________
    SAAB 9-5 SC Aero -02 SÅLD
    Cadillac SRX -07

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Motorn i SRX är i grunden samma maskin som hittas i Saab 9-3 Aero, fast med större volym istället för turboladdning.

    SRX har generationskifte 2010 och kommer från och med detta att dela bottenplatta och produktionsort med 9-4X (Theta Premium). Nuvarande SRX är baserad på Sigma och systerbilen CTS bytte precis till Sigma II istället, en bil som fått mycket bra omdömen.

  3. #3
    Roligt att du köpte en SRX Mattias!
    Jag bytte också från SAAB til SRX för snart ett år sedan.
    Jag hade haft två nya SAAB 9-5 på raken. Vanliga 2,3 t modellen.
    Sedan så kände jag att jag ville ha en fyrhjulsdriven bil för vi har en sån lång brant backe upp till huset och som alltid blir isbelagd på vintrarna.
    Jag började då titta på SAAB 9-7X som Svenska bil hade tagit in.
    Men vid provkörningen så tyckte vi att stolarna var för platta och hårda samt att min fru tyckte att den var otroligt ful!
    Då såg vi SRX i samma bilhall och den var klart snyggare tyckte min fru.
    Så vi provkörde den och blev mycket nöjda med komforten, det stora lastutrymmet samt det stora benutrymmet för barnen i baksätet.
    Och min fru blev mycket tänd på den enorma glastakluckan som öppnar sig ända till baksätet.
    Ljudnivån i kupén är viktigt för mig. SAABén var faktiskt rätt bullrig. Speciellt i hög fart på grova motorvägar.
    Så innan vi bestämde oss för SRX så provkörde vi de flesta fyrhjulsdrivna bilarna som fanns på marknaden och lyssnade noggrannt på ljudet i hög fart på dålig motorväg.
    Till slut var det SRX och Volvo XC70 kvar. Vi bedömde att SRX var lite tystare och klart snyggare och mer originell än en Volvo så då slog vi till på en fabriks ny -06 som dom hade satt ned priset på rätt mycket.

    Jag är också helnöjd med SRXén. Allt är perfekt utom möjligen bensinförbrukningen som blir rätt hög med en 3,6 motor, automatlåda och ständig fyrhjulsdrift.
    Och i vinterväglag är den helt underbar. Man tar sig fram överallt och upp för en isbelagd brant backe i krypfart helt utan problem.

    Jag har tänkt starta ett forum/klubb för oss med SRX. Men att få tag på alla ägaruppgifter från Vägverket kostar 2000:- och det har jag ingen lust att betala.
    Men vi kanske kan börja med ett forum Mattias och sedan sprida ryktet så kanske man kan få med ett gäng SRX ägare och snacka lite om specifika frågor om just vår bilmodell.
    Jag kollade med VV och det finns bara ca 400 SRX i Sverige så det är ju fortfarande en lite unik bil.

  4. #4
    Det är en unik bil ja, jag har en känsla av att en stor del av dom 400 bilarna finns i storstäderna. När jag åkte runt lite i Sverige i sommar var det många blickar på bilen, dom flesta hade aldrig sett den innan.

    Visst skulle man kunna starta ett forum, lite tråkigt dock att underlaget är så litet :-(. Det finns iofs cadillacclub.se och deras forum men där diskuteras det mest gamla bilar.

    Men du har en tanke där. Jag skulle kunna hosta forumet på mitt webhotell, skicka ett PM så får vi se vad vi kan göra!
    ___________________
    SAAB 9-5 SC Aero -02 SÅLD
    Cadillac SRX -07

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Fina bilar det där...

    Är själv grymt sugen på en CTS-V, men tyvärr tillåter inte plånboken det.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 284
    Hej

    Vad har ni för förbrukning på era bilar? Är det permanent fyrhjulsdrift på dom?

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873
    Hej

    Vad har ni för förbrukning på era bilar? Är det permanent fyrhjulsdrift på dom?

    //Jesper #1873
    På min är det permanent fyrhjulsdrift men dom finns med bara bakhjulsdrift också.
    Förbrukningen hamnar som bäst 1,1 på landsväg och kan komma upp så högt som 1,6 i stadstrafik.
    Oftast ligger jag på 1,3 blandad körning.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    H-borg
    Inlägg
    36
    Grattis till Cadillacen och kul att höra att även du är en nöjd Cadillacäagare, Jag köpte mig en STS i vintras efter att haft 4 Saabar på raken, och jag håller mig dig, tyst i kupén, extremt många inställningsmöjligeheter, kvalitén och inte minst det härliga motorljudet i mitt fall V 8

    Jag kan rekommendera att gå med i Cadillac Club of Sweden, även om det känns som om att dom ägnar sig mer åt gamla modeller, så är man varmt välkommen ändå. Om inget annat så är deras sammarbete med försäkringsbolagen förmånliga, jag sparar över ca 4000:-/år i helförsäkring via klubben.

    //D.S
    Cadillac Seville STS
    www.garaget.org/?car=77129

  9. #9
    Jag har gått med i forumet i Cadillac club och det är inget fel på dom
    men tyvärr känner man sig inte riktigt hemma i det forumet när 99 % av alla medlemmar har en bil från femtio/sextiotalet!


    Det är därför jag har startat ett Svenskt forum för just Cadillac SRX:


    http://srx.forum24.se/

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av 965
    Grattis till Cadillacen och kul att höra att även du är en nöjd Cadillacäagare, Jag köpte mig en STS i vintras efter att haft 4 Saabar på raken, och jag håller mig dig, tyst i kupén, extremt många inställningsmöjligeheter, kvalitén och inte minst det härliga motorljudet i mitt fall V 8

    Jag kan rekommendera att gå med i Cadillac Club of Sweden, även om det känns som om att dom ägnar sig mer åt gamla modeller, så är man varmt välkommen ändå. Om inget annat så är deras sammarbete med försäkringsbolagen förmånliga, jag sparar över ca 4000:-/år i helförsäkring via klubben.

    //D.S
    STS är en mycket fin bil!

    Vi är tydligen många som har haft SAAB och gått över till Cadillac!
    Vi håller ju oss inom GM familjen i alla fall!

    Innan jag köpte min SRX så tänkte jag gå med i klubben just för att få rabatten på If.
    Men sen när jag köpte bilen så ingick det en provapå försäkring på If ett halvår. Men sen när halvåret hade gått så fick jag ändå samma låga pris på frösäkringen som om jag hade varit med i klubben? Till och med nån hundralapp lägre!
    Jag fattade aldrig varför men jag bråkade inte om det.

Liknande ämnen

  1. Vilken sänkningssats från Saab passar Cadillac BLS?
    Av Jyffe i forum Modeller besläktade med Saab
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-03-20, 14:29
  2. Bilklädsel till 9-3 SS / Cadillac BLS
    Av nsdv55 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-25, 22:16
  3. Passar fälgar från 9-5 på Cadillac BLS ?
    Av nsdv55 i forum Modeller besläktade med Saab
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-13, 20:19
  4. Har ss aero och cadillac cts samma grundmotor ?
    Av Turbo_Knuff i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-02, 00:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •