Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Varför tätare serviceintervall vid chiptrimning?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Vellinge/Malmö
    Inlägg
    355

    Varför tätare serviceintervall vid chiptrimning?

    Tänkte slänga i ett steg 1 från BSR. Men så läste jag att man då var "tvungen" att göra service var 1000 mil.

    Är det för de räknar med att man ska köra hårdare? Eller de måste skriva detta för att inte själva hamna i skiten? Eller det är så enkelt att det sliter mer automatiskt?

    Jag kan tycka det är OK att byta olja efter 1000 mil. Men inte en service var 1000 mil, för då åker jag på 2 per år och det är sådär lagom kul.
    Turbo X 08
    Saab 9000 CSE 97

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Dom räknar nog som du säger med att folk överlag kör hårdare med en trimmad bil.

    Jag bytte olja och oljefilter med 500 mils intervall och stift med 1000 mils intervall på min Steg4-trimmade ng900.

    På mina bilar som inte har varit trimmade har jag bytt olja med 1000 mils intervall. Med service tror jag att BSR menar att du ska göra ett extra oljebyte mellan dina ordinarie servicar.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    959
    Trimningen innebär ju lite högre tryck och tempar vilket sliter mer på oljan.
    Så tätare oljebyten är ju inte helt fel!

  4. #4
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Byter oljan var 500:e mil endå så.

    Tycker inte man ska snåla in på oljebytet.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Håller med föregående talare. Olja är förhållandevis billigt om man jämför med slitage och motorskador som dålig olja kan förorsaka.

    Jag har dock en anna taktik när jag bestämmer oljebytesintervallerna.
    På 9-3:an kan man ju se oljekvalitén via SID. Jag har sagt att jag ska ha hunnit med 3 oljebyten inom en ordinarie service. M.a.o byter jag när kvalitén ligger runt 75, 50 och 25 %. Dyker en ordinarie service upp intill ett sådant byte (som är baserat på t.ex. tid ), så begär jag att oljebytet skippas (mot prisavdrag).
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864
    Varför skall man byta olja var 500:e mil bara för att man chippat bilen?
    Kör ni med konstant maxgas hela tiden?

    Ett chip sliter inte mer än en original program om man inte hela tiden gasar fullt.
    Jag har kört chippat av "monstret" Powerchip i 6200 mil, och servar som vanligt, men fyller på olja lite då och då.

    Wag har service intervall på 3000 mil. Emellan får man som sagt fylla på med lite olja,
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Varför skall man byta olja var 500:e mil bara för att man chippat bilen?
    Kör ni med konstant maxgas hela tiden?

    Ett chip sliter inte mer än en original program om man inte hela tiden gasar fullt.
    Jag har kört chippat av "monstret" Powerchip i 6200 mil, och servar som vanligt, men fyller på olja lite då och då.

    Wag har service intervall på 3000 mil. Emellan får man som sagt fylla på med lite olja,
    Även om man kör fullgas hela tiden så bör man klara sig på ordinarie oljebytesintervaller, däremot så kommer ju dessa inträffa betydligt oftare då fullgas innebär högre medelhastighet. När Saab körde sina "long run" på Talladega var det väl ordinarie bytesintervaller man körde med? Samma sak antar jag gäller när man gör uthållighetstest på full last.

    Enda anledningen till att korta ned intervallerna på detta sätt som jag kan komma på är att man känner att man har dålig koll på grejorna och vill gardera sig från problem. Jag menar, ex. en 9-5 Aero med 260 hk har ju inte kortare oljebytesintervall än 2.0t trots 110 hk mer.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 274
    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Varför skall man byta olja var 500:e mil bara för att man chippat bilen?
    Kör ni med konstant maxgas hela tiden?

    Ett chip sliter inte mer än en original program om man inte hela tiden gasar fullt.
    Jag har kört chippat av "monstret" Powerchip i 6200 mil, och servar som vanligt, men fyller på olja lite då och då.

    Wag har service intervall på 3000 mil. Emellan får man som sagt fylla på med lite olja,
    Dom har bytes intervall upp till 3000 mil ja men rek är 2k, för övrigt har audi haft väldiga kosningsproblem ala 9-5 efter dom införde sina longlife intervaller enligt polaren som e verkmästare.
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

Liknande ämnen

  1. Chiptrimning.
    Av Falcy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-12, 16:13
  2. Vill ha tätare lägen på vxl og900??
    Av tobiasutter i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 23:38
  3. Billigare olja, tätare byten?? - 9-3SS
    Av Tommy 2453 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-08-26, 00:45
  4. chiptrimning
    Av fidde1986 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-03-19, 13:55
  5. tätare oljebyten
    Av 9-5mednyturbo i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-02-03, 23:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •