Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Ryckig orkeslös 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    40
    Medlem#
    7413

    Ryckig orkeslös 9000

    Hej. Tacksam för hjälp..!

    Körde min 9000 2.0t -98 (25000 mil) långkörning först och stod sedan på tomgång kanske en halv minut, för att sedan köra vidare: Direkt märkte jag att bilen ryckte lite(men obetydligt). Detta beteende ökade i en snygg linjär ramp tills dess bilen blev helt okörbar efter ca 1 - 1,5 minut... Den gick då hyggligt ok på tomgång men så fort man belastade eller varvade det minsta gick den riktigt kass. Helt orkeslös = bogsering hem.

    Efter hemkomsten testade jag att starta ett antal gånger: Väntar man lite mellan startförsöken går den ganska fint på tomgång i ca 3 sek för att sedan succesivt gå sämre och sämre, för att efter ytterligare ca 3 sek dö. Detta upprepar sig hela tiden.

    Har bytt tändkassett, soppafilter, vacuumslangar. - Ingen skillnad. Soppapumpen bytt för ca 5000 mil sedan.

    En fundering: Soppapumpen går fr.o.m startmotorn, men har bestämt för mig att den förut gick redan fr.o.m läget innan start...? Jag kan ha fel.

    Någon som känner igen?

    /Henrik

    ********Det var soppapumpen... Den enda pryl jag inte kollat, förutom att den låter...Eftersom jag bytt denna för 4 år sedan (á 1500 mil). Fantastisk Saab Originalkvalitet! Piraten jag nu sätter i kan inte vara sämre********
    9-5 2,0t BP kombi -06, 29000 mil
    9-5 Aero Kombi -01, 20 000 mil
    9000 2.0 LTT -98, A50, 31 000 mil

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    10
    Jag hade för två veckor sen problem med att starta bilen. jag hade köpt hamburgare på max när jag var klar larmade jag på och larmade av. Bilen startade men dog direkt, samma symtom som när startspärren hindrar motorn. Jag väntade 10 minuter och bilen startar och jag åker hem 5 mil.
    Nu idag 1.5 vecka senare är jag på väg hem och motorgången vajar till fortsätter 1 mil innan den dör på motorvägen. Försökte starta och på 5:e försöket går den igång men det går inte gasa särskilt mycket den liksom dör då, kommer 100m och bilen dör igen.
    Bogserar hem lyckas starta när vi bogserar. bilen funkar ca 10min.
    Hemma startar den igen. Stänger av den.
    För några dagar sen när jag startade på morgonen tjöt det om bilen misstänker att det var soppapumpen som tjöt.
    Jag ska testa imorgon om det är soppapumpen.

    Har någon ett bra tips på hur testa om pumpen är trasig ?
    Bilen när en saab 9000 1997 2.3T.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    40
    Medlem#
    7413

    ...testa soppapumpen...

    Citat Ursprungligen postat av Lasken
    Jag hade för två veckor sen problem med att starta bilen. jag hade köpt hamburgare på max när jag var klar larmade jag på och larmade av. Bilen startade men dog direkt, samma symtom som när startspärren hindrar motorn. Jag väntade 10 minuter och bilen startar och jag åker hem 5 mil.
    Nu idag 1.5 vecka senare är jag på väg hem och motorgången vajar till fortsätter 1 mil innan den dör på motorvägen. Försökte starta och på 5:e försöket går den igång men det går inte gasa särskilt mycket den liksom dör då, kommer 100m och bilen dör igen.
    Bogserar hem lyckas starta när vi bogserar. bilen funkar ca 10min.
    Hemma startar den igen. Stänger av den.
    För några dagar sen när jag startade på morgonen tjöt det om bilen misstänker att det var soppapumpen som tjöt.
    Jag ska testa imorgon om det är soppapumpen.

    Har någon ett bra tips på hur testa om pumpen är trasig ?
    Bilen när en saab 9000 1997 2.3T.
    Enligt Haynes så kan man testa pumpen enl följande:
    Lossa returslangen i motorrummet efter regulatorn och sätt på en slang ner i en behållare på minst 0,9 liter. Lägg spänning på pumpen(säkring 14) från tex säkring 22 och kör pumpen i exakt 30 sek. Detta skall ge minst 0,9 liter bensin. Tänk bara på att om pumpen är ok så är det rätt bra tryck... Obs att detta inte är ett perfekt test, men det ger en indikation. För min del kom det knappt någon soppa ur slangen. Men egentligen behövs en tryckmätare. Om man är snäll kan man kanske få låna en sådan på verkstan! På min bil så skall trycket ligga på 5,5 - 6 kg.

    /Henrik
    9-5 2,0t BP kombi -06, 29000 mil
    9-5 Aero Kombi -01, 20 000 mil
    9000 2.0 LTT -98, A50, 31 000 mil

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-02-28, 17:56
  2. 9000 cs orkeslös efter toppackningsbyte
    Av elmud i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-08-27, 22:47
  3. [LÖST] Orkeslös/ryckig OG9-5
    Av Dieselgurra i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-08-24, 02:44
  4. [LÖST] Orkeslös 9000 2,3t
    Av saab9000cc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 21:09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •