Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Ännu en Sämsta Bil upplevelse...

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167

    Ännu en Sämsta Bil upplevelse...

    Akalla: Provkörde en 9-3 TTiD idag. Bilen drog ryckigt som en kängru.
    Samtliga experter i bilen var eniga. Körde tillbaka, säljaren var övertygad om att det efter rekond kommit vatten i motorn. Obs bilen här stått några veckor.. Han vill nu köra bilen med mig och säger att det är så här den skall vara.
    Jag ber då att få köra den andra TTiD bilen. Då är den slut på diesel...
    Ridå, adjö resan fortsatte till vallentuna motor!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    208
    Jag har samma erfarenhet av Sv Bil, numera går jag inte ens i närheten av deras försäljningställen/verkstäder man blir bara irriterad.

    Åkte från Sthlm till Falun för att köpa min 9-3 SS, fick betydligt bättre pris men framförallt mottagande....
    SAAB 9-3 SS Aero 2004

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167
    Förstår ännu inte till denna dag hur jag lyckades att köpa en ny 9-5 AERO 2002 av Svenska Bil. Men det var i Kungens Kurva precis i "skarven" mellan Svenska Bil och Klintberg & Way. Men den säljaren jag då hade jobbar inte kvar han var bra, Hans Kedland (säljer om jag jag har rätt info BMW nu).

    Allt från att blivit hotad med att betala internt GM skadestånd till blodtöstiga jurister från Detroit, efter att jag hävdat min rätt i en fråga om uppdatering av oljefälla. Till ett mött några "typer" på "service" & plåt!

    Som tur är finns det en familj i Norrköping som vårdar SAABar och dess ägare!

    Men händelsen med "kängru" TTiD´n tar priset. Att som säljare snacka så mycket XX omedveten att 3 av de 4 i sällskapet sitter inne med expertkunnande i kunskap om bilar och turbomotorer var häpnandsväckande.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Citat Ursprungligen postat av Trued
    Men händelsen med "kängru" TTiD´n tar priset. Att som säljare snacka så mycket XX omedveten att 3 av de 4 i sällskapet sitter inne med expertkunnande i kunskap om bilar och turbomotorer var häpnandsväckande.
    I mina ögon är det ju precis det som karaktäriserar en säljare i den mest negativa bemärkelsen: Att ogenerat kunna vräka ur sig vilka osanningar som helst.

    Därmed inte alls sagt att alla säljare eller ens bilförsäljare agerar på det sättet såklart.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    253
    När jag -02 skulle byta tjänstebil så var jag in på Svenska Bil i Akalla ett par gånger då jag passerade. Kan väl säga att total ignorans av kund är det mest beskrivande uttryck jag kan ge om deras bemötande. Handlade i Kungens Kurva den gången, där visade de i alla fall lite intresse av att sälja.

    -05 var det dags för nästa byte, då dåvarande jobbets kontor låg i Häggvik så begav jag och några av mina kollegor oss till Akalla då vi alla var intresserade av att köpa BioPower SAABar. Igen ganska tamt intresse från försäljningsavdelningen, ovilja att ge några direkta rabatter trots att 4-5st bilar skulle köpas på ett bräde. Denna gången fick Motorcentrum i Uppsala leverera 5 SAABar, följdeffekten blev också att Motorcentrum fick sälja ett gäng 9-3or till andra kollegor.

    I Akalla är de ganska kalla vad det gäller bilförsäljningen...

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Därför är man inte bilförsäljare....

    1:har inte mage att ljuga!

    2:Har lite tekniskt kunnande!

    3:Jag är för ärlig!

    4:jag vill kunna sova på nätterna.

    /M
    Akta skinnet!

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 939
    Kan ingen länka denna tråd till försäljnings-avdelningarna på de ställen ni beskriver - det vore kanske nyttigt för dom att vakna upp och inse ryktet dom har?

    Det är otroligt hur många som säger samma sak, även här i Göteborg finns det, eller fanns i alla fall, ett antal bilbutiker där Prio 1 verkar vara att INTE sälja en bil till en kund som knallar in en helt vanlig dag. Det mest märkliga tycker jag är att dom ställer ut slitna inkommande bilar med uppenbara småfel i hallen, med löftet "vi fixar det om du köper den". Nej, jag köper den tyvärr inte pga av dessa småfel som lätt kunde trollats bort innan.

    Kan bara tolka allt man hör som att bilförsäljningen i Sverige idag ligger på absolut topp och att man inte behöver bry sig om den vanliga kunden för dom tjänar fläsk ändå?
    MEDLEM 7032.

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Nja, det betvivlar jag att de gör, tjänar stora pengar alltså.

    Troligen är det lite som i datorbranchen; marginalerna är rätt små. Då menar jag kanske inte intjänad krona per såld bil utan sett som en helhet. Bilförsäljning kräver stora lokaler och rätt mycket personal (om man ser till nybilsförsäljning). Till det kommer rätt saftiga försäkringar då produkterna (bilarna) är dyra och stöldbegärliga.

    Sen, när det gäller bilförsäljare så är väl det också som vanligt; man ser till förmågan att sälja när man anställer. Huruvida man har kunskap eller ens intresse för produkten i fråga är synnerligen sekundärt. Istället åker man på säljmöten där PR-folk från företaget som producerar produkten visar upp och matar säljarna med argument och detaljer på en synnerligen "need-to-know basis". På den här punkten tror jag många mindre bilhandlare och gärna små privata såna är mer kunniga om sina produkter då det finns ett intresse.

    En säljare på en stor SAAB-handlare skulle lika gärna kunna sälja dammsugare och bry sig väldigt lite om skillnaden, som trots allt finns hos kunden och det är här jag tror många bilförsäljare tabbar sig. När du som privatperson skall köpa en bil så är den en betydande investering (om man nu kan se bilköp som investering ) och vill verkligen känna att du valt rätt och att du är trygg. En bilhandlare tycker väl inte han gjort en bra affär förrän han sålt en hel taxiflotta på ett bräde och därför känns en ensklid privatkund mest jobbig eftersom han tar mer tid och ställer högre krav.

    Det som då skiljer en, i mångas ögon, bra handlare från en dålig är den som verkligen tar sig tid att förstå kunden och svara sakligt på frågor och erkänna när han inte vet men be att få återkomma. Skulle dock gissa att många säljare gärna bara hasplar ur sig nått han hört över kaffet för att slippa ta sig den här tiden som han kanske kunde lägga på att smörja något taxibolag

    Som försvar till bilhandlarna kan jag återknyta till mitt första stycke, där man inser att en timmes förhandlande med en kund om en inte alltför dyr bil är väldigt dålig ekonomi. En bra säljare vet detta och ser till att avsluta så snabbt det går (oavsett om det blir affär eller inte) men utan att kunden märker att han blivit "snabbbehandlad"

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    248
    Medlem#
    6781
    Ha ha... Akalla!!! De bryr sig mer om deras säljares frisyr (kotlettfrilla) och klädkod än om att ge kunder bästa möjliga sevice. När ska dom inse att förtroende och stora öron är säljarens bästa vän. Akalla blir det ALDRIG mer för min del kan jag säga.

    Kör på Vallentuna motor istället för Akalla. Där har de både kunnande och framför allt viljan att se till kundens bästa. Deras motto verkar vara att du ska vara supernöjd när du går därifrån. Så har det blivit för mig i alla fall.

Liknande ämnen

  1. Uppgradera din forum-upplevelse
    Av tur-ture i forum Tidsfördriv
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-06-24, 00:54
  2. Ännu en Sämsta Bil (Svenska Bil) upplevelse Del 4.
    Av Trued i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-03-08, 00:43
  3. 9-3 eller 9-5 Aero och vad menas med upplevelse.
    Av Hamilton i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-10, 20:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •