Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: kondensatorn visar 17 volt

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Hörby i Skåne
    Inlägg
    25

    kondensatorn visar 17 volt

    Hej!

    Jag har nu kopplat in mitt ljud i min Ng900 94a och voltmätaren på kondensatorn visar 12.5 volt när bilen är avstängd men när jag startar bilen så visar voltmätaren 17 volt. Jag tycker det verkar lite mycket är det något fel på min generator?

    Ljudsystemet består av 50mm2 stömkabel från batteriet till kondensaton och från den med 35mm2 till sinuslive 1500, jord 35mm2 på höger sida och på vänster sida 35mm2 jord till kondensatorn.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    låter ju inte helt bra, dock så skulle jag nog ta mätaren där med en nypa salt... sen är ju frågan hur övriga bilen fungerat med 17 volt, hade nog käkat en hel del glödlampor boxar osv.

    Du har inte tillgång till någon riktig multimeter att kolla med?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Hörby i Skåne
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    låter ju inte helt bra, dock så skulle jag nog ta mätaren där med en nypa salt... sen är ju frågan hur övriga bilen fungerat med 17 volt, hade nog käkat en hel del glödlampor boxar osv.

    Du har inte tillgång till någon riktig multimeter att kolla med?
    Ja jag har aldrig haft problem med att lampor och sånt går sönder och jag har haft bilen i ett halvår. Ljudet har jag nog bara haft i 1 vecka. Nej tvärr så har jag ingen riktigt multimeter hemma men jag hade tänkt köpa hem en nu på måndag. Men jag tycker så fel kan inte mätaren på kondensatorn visa?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Hörby i Skåne
    Inlägg
    25
    Idag har jag köpt en multimeter på biltema och när kondensatorn visar 17.4 volt så visar multimetern 14.0 volt när bilen är igång och när bilen är avstängd så visar den 12.5 volt så allt borde vara som det ska?

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Fredde
    Idag har jag köpt en multimeter på biltema och när kondensatorn visar 17.4 volt så visar multimetern 14.0 volt när bilen är igång och när bilen är avstängd så visar den 12.5 volt så allt borde vara som det ska?
    ja det är nog som så att mätaren i kondingen visar fel, det är ju kondensatorn du betalar för inte en avancerad multimeter, därav att det kan bli fel ibland, dock så brukar de ju i regel visa hyfsat rätt.

    är det en ny kondensator så hade jag nog lämnat tillbaks den till butiken och bett om en ny, bör ju ändå räknas som ett "fel" på den!
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Hörby i Skåne
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Fredde
    Idag har jag köpt en multimeter på biltema och när kondensatorn visar 17.4 volt så visar multimetern 14.0 volt när bilen är igång och när bilen är avstängd så visar den 12.5 volt så allt borde vara som det ska?
    ja det är nog som så att mätaren i kondingen visar fel, det är ju kondensatorn du betalar för inte en avancerad multimeter, därav att det kan bli fel ibland, dock så brukar de ju i regel visa hyfsat rätt.

    är det en ny kondensator så hade jag nog lämnat tillbaks den till butiken och bett om en ny, bör ju ändå räknas som ett "fel" på den!
    Jo det är klart man tycker ju att den inte sak visa så mycket fel, ska prata med dom där jag har köpt den. Men dom 14 volten så måste allt vara som det ska?

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    [quote=Turbo_Fredde]
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av "Turbo_Fredde":k5vmc789
    Idag har jag köpt en multimeter på biltema och när kondensatorn visar 17.4 volt så visar multimetern 14.0 volt när bilen är igång och när bilen är avstängd så visar den 12.5 volt så allt borde vara som det ska?
    ja det är nog som så att mätaren i kondingen visar fel, det är ju kondensatorn du betalar för inte en avancerad multimeter, därav att det kan bli fel ibland, dock så brukar de ju i regel visa hyfsat rätt.

    är det en ny kondensator så hade jag nog lämnat tillbaks den till butiken och bett om en ny, bör ju ändå räknas som ett "fel" på den!
    Jo det är klart man tycker ju att den inte sak visa så mycket fel, ska prata med dom där jag har köpt den. Men dom 14 volten så måste allt vara som det ska?[/quote:k5vmc789]

    Ja det låter normalt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Hörby i Skåne
    Inlägg
    25
    Tack Tack då slipper jag vara orolig

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Ödsmål/Stenungsund
    Inlägg
    79
    Ang volt/kondningsproblemet...

    Många kondningar har en "putt" o justera volttalet med...

    anv multimetern o mät...justera sedan in volttalet på putten/kondningen.

    O tjohoo så fungerar den som den ska...

    (Förutsatt du har en sådan putt på kondningen, vill säga)

    Mvh
    9/3 -98

Liknande ämnen

  1. 5 Volt i en 9-3 SS?
    Av SirMacke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-04-11, 17:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •