Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Då var domedagen här!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Mälardalen, Eskilstuna
    Inlägg
    91

    Då var domedagen här!

    Efter mycket bök och tappad kedjesträckarskruv (den lilla) rakt ner bland generatorn så har jag lyckats kolla min kedjesträckare, vilket var ett mindre roligt resultat av hela 21.3mm - Dags för ett byte kan man tro?

    I alla fall, nu till min fråga; Ska jag byta kedjan, sträckaren osv eller bör man be någon som kan något kolla upp om balanskedjan osv har tagit stryk innan jag bestämmer mig för att fixa till min härliga diesel musik från motorrummet?

    Är ju som sagt bra mycket pengar som skiljer allt åt, fulbyte osv. Märkte rasslet för en sisådär 100 mil sedan. Men som jag skrev tidigare så är ju sträckaren rätt långt ute!

    Åsikter? Har en rätt strikt budget för tillfället. Vad tjänar jag på?

    Mvh, Daniel
    what we do in life echoes into eternity..

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 480
    Har du en rätt tajt budget så är väl det billigaste alternativet att bara dra runt en ny kedja. Många kommer väl säga att det inte är bra osv pga att dreven är slitna och det kommer att slita hårdare på den nya kedjan. Men har man det dåligt med pengar så är min mening att det är bättre att bara dra runt ny kedja, den lär ju hålla iaf 4-5000mil och då när det är dax att byta igen så kanske du har det bättre ställt och kan då byta allt!
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 421
    Medlem#
    9481
    hade nog bytt hela, har hört om fuskbyten som bara hållt några 100 mil...
    med tanke på att din är rätt rejält sliten så är ju frågan hur allt övrigt ser ut, sen har du ju även balansaxelkedjan som troligen är minst lika sliten.

    Jag hade nog gjort allt, annars är risken att du får betala några 1000lappar nu sen får du betala en massa 1000 lappar till sen när du ändå åker på riktigt byte.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 086
    Medlem#
    5389
    Nej nej nej...visst, du skriver att du har en ganska tight budget men allvarligt, jag har gjort denna operation på ett par 9-5 och det handlar om på sin höjd 2500-3000:- i material Kamkejdedrivning, balansaxeldrivning, VHV ver. 6, olja, filter, glykol finns med i det priset. Att då istället dra i en ny kedja för 400-500:- finns inte på kartan ens enligt mig, då måste man nog fan vara så snål så man skriker när man skiter!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    228
    Är det riktigt tight budget kan du göra som Magnus skriver.. men skippa balansaxelkedjan. Då spar du inte några kronor. Rekommenderar dock inte att du bara drar ny kedja, för du kommer bli tvungen att göra om jobbet senare ändå :/

    Edit: Då spar du IN några kronor..
    Co-Founder SNOWIS Racing - Teori och praktik i fullständigt förvirrad symbios.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 421
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Nej nej nej...visst, du skriver att du har en ganska tight budget men allvarligt, jag har gjort denna operation på ett par 9-5 och det handlar om på sin höjd 2500-3000:- i material Kamkejdedrivning, balansaxeldrivning, VHV ver. 6, olja, filter, glykol finns med i det priset. Att då istället dra i en ny kedja för 400-500:- finns inte på kartan ens enligt mig, då måste man nog fan vara så snål så man skriker när man skiter!
    beror ju på om man gör jobbet själv eller inte..
    kollade med Saab här i Värnamo om priset, 15K för komplett byte, 1500kr för fuskbyte.
    så kan man inte göra det själv så är det ju rätt rejäla summor.

    Men varför betala 16500kr totalt istället för att betala 15K direkt...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Kungsängen
    Inlägg
    81
    Det är ju inte alla som förstår att det där med tajt budget kanske innebär att man för tillfället inte har 15000:- att slänga ut på bilskrället, antar att du tänkt lämna kärran till verkstad. Jag vill inte rekomendera dig det ena eller det andra men det vore intressant om någon med egen erfarenhet av ett fulbyte kunde uttala sig, det känns som att alla avråder, men väldigt få som testat.
    Innehav
    900 Aero 1989
    Volvo V40 2,0T Sport 2001

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 086
    Medlem#
    5389
    Ja ska man lämna in på verkstad så kommer ju priset i en helt annan dager. Uppfattade det som om trådskaparen skulle göra jobet själv, jag kanske misstolkade?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    686
    Är prylarna så slitna så det låter illa och spännaren är fullt ute så är det helt idiotiskt att bara dra i en ny kamkedja. Balanskedjan kan vara ännu värre och då är det bortkastade pengar. I bästa fall om allt annat är ok, vilket det säkerligen inte är, så kanske kedjan håller 2000-3000 mil på gamla drev. Jag har själv kört så och det höll 3000 mil innan kedjan var helt slut igen. Du borde inte ens starta bilen i det läget du befinner dig nu. Ställ bilen tills du har råd att byta prylarna. Kan ju till och med löna sig att köpa ett gammalt lik att köra runt i tills du kan fixa bilen.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  10. #10
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 911
    Höll 2000 mil då jag bara drog i ny kedja i min förra 9000! Då jag skulle ha kvar bilen var det bara att göra om det på rätt sätt bara ett år efter... man lär så länge man lever

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 480
    Jag drog bara runt en ny kedja på en 9-5 som sträckaren var ute 20mm på.. det var 3 år sedan, och den kedjan sitter fortfarande i och är inte dålig ännu. Bilen har gått 4600mil sedan dess!
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    14
    Jag drog bara runt en ny kedja på en 9-5 som sträckaren var ute 20mm på.. det var 3 år sedan, och den kedjan sitter fortfarande i och är inte dålig ännu. Bilen har gått 4600mil sedan dess!
    Faran med det är att du inte har någon koll på balansaxelkedjan, den torde vara tokslut vid det här laget, låter lite riskabelt...

    /Anders
    Leg. Oljetrågsborrare.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Hillerstorp
    Inlägg
    94
    ja hade inne min bil på holmgrens i värnamo i våras för byte av kamkedja och balansaxelkedja..de gick på strax under 16000 men då spolade de rent kanalerna i motorn också, då förra ägarn inte hade bytt olja på 3 år :/ de var iaf 3 år mellan stämplingarna i serviceboken

  14. #14
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 465
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av AndersM
    ja hade inne min bil på holmgrens i värnamo i våras för byte av kamkedja och balansaxelkedja..de gick på strax under 16000 men då spolade de rent kanalerna i motorn också, då förra ägarn inte hade bytt olja på 3 år :/ de var iaf 3 år mellan stämplingarna i serviceboken
    Lite OT men en sån bil hade jag ALDRIG köpt
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 041
    Hade jag haft en tight budget hade jag gjort ett fulbyte och sedan hoppats på det bästa.

    Att punga ut 15k är inte alla som kan.
    Saablös dåre

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Hillerstorp
    Inlägg
    94
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Citat Ursprungligen postat av AndersM
    ja hade inne min bil på holmgrens i värnamo i våras för byte av kamkedja och balansaxelkedja..de gick på strax under 16000 men då spolade de rent kanalerna i motorn också, då förra ägarn inte hade bytt olja på 3 år :/ de var iaf 3 år mellan stämplingarna i serviceboken
    Lite OT men en sån bil hade jag ALDRIG köpt
    nej men ja såg inte årsskillnaden då..den var servad enligt miltalsintervallerna (2000 mil).förra ägarn hade alltså bara kört 2000 mil på 3 år.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    686
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Hade jag haft en tight budget hade jag gjort ett fulbyte och sedan hoppats på det bästa.

    Att punga ut 15k är inte alla som kan.
    Har man råd med ett totalhaveri om man har en tight budget då?
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 041
    [quote=Günter]
    Citat Ursprungligen postat av "_Strongman_":1y6jqaol
    Hade jag haft en tight budget hade jag gjort ett fulbyte och sedan hoppats på det bästa.

    Att punga ut 15k är inte alla som kan.
    Har man råd med ett totalhaveri om man har en tight budget då?[/quote:1y6jqaol]

    Vem har sagt att det blir ett totalhaveri? Säger inte att det är bra att göra så, men det funkar. visst är det riskfyllt och kan haverera. Men många som har gjort så och kört flera tusen mil utan bekymmer.
    Saablös dåre

  19. #19
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 109
    Medlem#
    2555
    Men men, rubriken...

    Vi hade väl en helt annan tråd om domedag!
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Mälardalen, Eskilstuna
    Inlägg
    91
    Tack så hemskt mycket för all feedback och åsikter!

    Som jag skrev tidigare så är budgeten för tillfället rätt strikt med en hyffsat nyfödd baby och andra saker i livet som faktiskt går före, (om nu frugan får välja ). Visst har jag en buffert till mina bilar som i vanliga fall skulle klarat av ett 'riktigt' byte så att säga men inte just nu. (Skickar över ett gäng med svärord till försäkringskassan, bra jobbat!)

    Hursomhaver! Så ett så kallat 'fulbyte' är väl i det närmsta jag har i åtanke för tillfället, att skaffa mig en till kärra bara för att ha bilen är inget för mig då jag redan har en gammal skruttig slit och släng kärra att huska runt i.

    Någon av er nämde att jag absolut inte borde köra Saaben mer än till verkstaden, är det så pass allvarligt? Förstår i och för sig innebörden i fall kedjan åker av/går sönder men är det verkligen 'sååå' nära?

    Att göra det själv är ju givetvis ett val alla har, beroende på kunskaper. Vilket jag inte själv besitter men möjligvis har ett par polare som kan assistera. Hur pass mycket jobb är det egentligen, tidmässigt alltså? Killarna mekar rätt mkt, både i jobb och fritid dock vad jag vet aldrig Saab.
    Om man gör det själv så blir det väl ett fullständigt byte men ska jag ta lätta vägen så att säga så blir det nog på en verkstad. Har en aukt. verkstad med bra priser. Men ifall jag kör ett 'fulbyte' vad är det som ska bytas ut då? Kedjan och spännaren? Glidskenor etc?

    Mvh, Daniel
    what we do in life echoes into eternity..

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •