Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Tråkig läsning: Sentronic 9-3 erfarenheter!

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167

    Tråkig läsning: Sentronic 9-3 erfarenheter!

    Var och provade 9-3 Aero TTiD med sentronic. En sån erbramligt otrevlig växellåda. Är det bara jag och mina "expertpassagerare" som upplever 9-3 sentronic lådan som riktigt tråkig.

    - Vill inte växla upp till sjätte växeln i landsvägsfarter dvs. 70-80 km/h.
    - Går på höga motorvarv

    Nej tack. Jag trodde att man som mogen bilförare skulle ta en bil med en bra modern automatlåda men så var icke fallet. Skall nu försöka hitta en manuell TTiD.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Trued>> Menar du att ditt negativa omdöme är baserat på denna växellåda i flera olika modeller eller enbart i 9-3 TTiD?

    Jag har också hört kritik mot lådan i kombination med just den motorn men har inte haft tillfälle att testa själv ännu.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Trued>> Menar du att ditt negativa omdöme är baserat på denna växellåda i flera olika modeller eller enbart i 9-3 TTiD?

    Jag har också hört kritik mot lådan i kombination med just den motorn men har inte haft tillfälle att testa själv ännu.
    Även med 1.8 t biopower är lådan usel växlar hela tiden...

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Räknat på nm?
    Kanske blir för högt på 6:an.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: Tråkig läsning: Sentronic 9-3 erfarenheter!

    Citat Ursprungligen postat av Trued
    Var och provade 9-3 Aero TTiD med sentronic. En sån erbramligt otrevlig växellåda. Är det bara jag och mina "expertpassagerare" som upplever 9-3 sentronic lådan som riktigt tråkig.

    - Vill inte växla upp till sjätte växeln i landsvägsfarter dvs. 70-80 km/h.
    - Går på höga motorvarv

    Nej tack. Jag trodde att man som mogen bilförare skulle ta en bil med en bra modern automatlåda men så var icke fallet. Skall nu försöka hitta en manuell TTiD.
    Hej,

    Kör själv en 9-5:a 5vxl automat, växlingspunkten ligger runt 75 km/h för att kunna lägga i 5:an, värt att notera vilket varvtal motorn har. Sedan är lådan adaptiv med körstilen.
    Dock så förstår jag inte varför man vill köra på 6:an i 70 km/h med ett vartal på 1x00(?), välj automatläge så slipper du bry dig. Använd mauella läget vid aktiv körning uppe i fart.

    Angånde höga varv(även detta 9-5a) så har jag lärt mig att inte ge så mycket gaspedal utan nyttja vridet som finns där, då slipper man att motorn ligger på varv.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  6. #6
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Tycker sentronic funktionen funkar riktigt bra, visst är den inte blixtsnabb.
    På min går det iallafall att växla upp till 6:an vid ca. 75.

    När jag kör lugnt brukar jag växla upp vid 2.000 rpm, funkar alldeles utmärkt.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    99
    Hej
    Min svärfar har en TTid med "tomatlåda" som tjänstebil.
    Funkar alldeles utmärkt tycker jag, har till och med fått mig att överväga att köpa loss den nu när han pensionerar sig i november.
    Har inget negativt alls att säga om den kombinationen av motor och växellåda.

    Mvh
    Henrik
    9-5 Aero Sedan 2008
    Audi A1 1,6TDI 2011

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    24
    Har precis bytt från en 9-5 Aero -04 med automat till en 9-3 Ttid med automat, och gamlingens låda var banne mig bättre.

    I "Drive" så tycker jag att ettan ligger i lite för länge, önskar att den kunde växla upp snabbare.

    Vid manuell växling så är den är inte lika rapp som på 9-5 vid växling, och även den "manuella känslan" vid gaspådrag/uppsläpp är inte alls lika påtaglig, och det stör. Hade helst vilja ha en mer direkt reaktion på gaspedalen.

    Har inte lattjat med sportknappen än, som tydligen fungerar även i det manuella läget.

    Gillar dock att man kan rycka i växelspaken vid växling, det är ju mycket roligare än att trycka tummen på de små öronen på ratten. Just växelknapparna var bättre på 9-5 i mitt tycke.

    Kollade på en ny Volvo innan bytet, och där för man växelspaken till HÖGER för att komma till det manuella lägena, vilken miss!!
    9-3 SC TTiD -09

  9. #9
    TTID:n går på väldigt lågt varvtal, och vid tex 90 km/h har jag ca 1600 rpm! Upplever det inte som nåt större problem att den växlar ner till femman runt 75 km/h då. Adapteringen tycker jag fungerar utmärkt, och jag vet inte om Hirsch har gjort nån ändring i programmet för lådan också (200hk).. -Jag vill då inte byta bort den...

    (Har bara har kört den ca 10 mil och inte provat den på sportläget så mycket ännu...)
    SAAB 9-3 AERO TTID aut Hirsch PF -09 http://www.garaget.org/?car=111266
    fd: SAAB 9-5 AERO SC Aut M06.... http://www.garaget.org/?car=13575
    Numera avbeställd: 9-5 AERO SC 220 BP Aut -2012, Vit med 19 tums turbinhjul + det mesta..

Liknande ämnen

  1. Sentronic 2+ i NG9-3
    Av Johnken i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-11-17, 08:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •