Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Batteri-minus jordas var?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Batteri-minus jordas var?

    Var har man gömt den svarta minuskabelns anslutning till chassiet från batteriet? Gäller bilen i sign !
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    890
    Den sitter skruvad bakom batterihyllan har jag för mig..

    // Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Då måste man ut med batteriet mao? för att komma åt
    Det sitter en jordkabel skruvad i växellådan strax ovanför växellådsfästet - var kommer den kabeln ifrån?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 509
    Medlem#
    9481
    du har i regel 2 jordkablar, 1 till motor/låda och en som sitter i chassiet!
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    du har i regel 2 jordkablar, 1 till motor/låda och en som sitter i chassiet!
    OK - men från batteriet går endast en minuskabel. Delar sig denna någonstans under batterihyllan?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av csan
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    du har i regel 2 jordkablar, 1 till motor/låda och en som sitter i chassiet!
    OK - men från batteriet går endast en minuskabel. Delar sig denna någonstans under batterihyllan?
    mja sanning med modifikation...såvitt jag vet från min egen cse -93:a så går det mycket riktigt en jordkabel från batteriet in under batteriboxen till ett fäste i växellådan sedan är motorn jordad med en egen kabel till chassit uppe på ovansidan av motorn på vänstersida sett framifrån mellan

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Nu har jag varit ute och lyft undan batteriet.

    Så här ligger det till: Det finns en jordpunkt bakom batteriet men ovanför själva batterihyllan. Minuskabeln från batteriet passerar denna "jordpunkt". I minuskabeln finns ett påstick av ett kraftigt plåtbleck med hål för fästskruven. I denna jordpunkt ansluts ytterligare 3 svarta kabelhärvor. Den kraftiga minuskabeln löper sedan vidare ner till en jordpunkt på växellådan strax ovanför växellådsfästet.

    Jordpunkterna är nu kontrollerade och "av-oxiderade" samt insmorda med Bosch batterifett.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    79
    Som regel när det gäller bilelektronik skall man _ALLTID_ jorda så nära chassit/ramen som möjligt och aldrig snåla på kvadraten i kablen för att unvika spänningsfall (och även smälta kablar/brand, worst case).
    Se också till att bulta in mot riktigt ren plåt och med en konduktiv pasta. (såsom typ kopparpasta eller motsv).

    Jag vet att det är ett klassiskt fel på 9000 att kablen från generatorn till batteriet är underdimentionerad och börjar agera motstånd vid full laddning.
    Detta leder till ett spänningsfall på ca 0.4 volt. Dessa 0.4 volt försvinner ut som värme.

    Hoppas de glada tillropen hjälper. Och åh, jo, alla jordkablar bör terminera i samma punkt. (Kan vara batteriet eller en punkt på chassit/ramen).
    --- 9-3x -´11 ---

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Tack för råd och dåd. Jag har tidigare konstaterat att ECU´n visar ~1-1½ volt för lite jämfört med batterispänningen mätt med en multimeter. Idag var jag ut och kontrollmätte på elspeglarna - värmetrådarna fungerar inte... mätte då mellan pluskabeln till spegelvärmen och minus(chassijord) på cigaretttändaren. Till min förvåning fick jag samma värde som ECU´n visade. Det är sålunda ingen missvisning på ECU¨n. Så nu är min fråga: Var uppstår det här spänningsfallet?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av csan
    Tack för råd och dåd. Jag har tidigare konstaterat att ECU´n visar ~1-1½ volt för lite jämfört med batterispänningen mätt med en multimeter. Idag var jag ut och kontrollmätte på elspeglarna - värmetrådarna fungerar inte... mätte då mellan pluskabeln till spegelvärmen och minus(chassijord) på cigaretttändaren. Till min förvåning fick jag samma värde som ECU´n visade. Det är sålunda ingen missvisning på ECU¨n. Så nu är min fråga: Var uppstår det här spänningsfallet?


    För att spinna vidare på spänningsfallet så måste jag fråga om du har bytt + kabeln mellan batteriet och kopplingsplinten, mao den lilla kabeln... trodde ecun visade för lite c:a 13,1-13,3 på displayen inne i bilen och 13,9-14,2 på batteriet. Vid mätningar på elgrejer inne i bilen stämde mina slutsatser, jag hade förlorat 0,5-0,6 volt från batteriet in i bilen.Efter byte av + kabeln till en grövre, hade jag en konstant ström på 13,9-14,2 på ecun och mätt inne i bilen, så nånting är underdimensionerat på org kabeln

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av bais
    Citat Ursprungligen postat av csan
    Tack för råd och dåd. Jag har tidigare konstaterat att ECU´n visar ~1-1½ volt för lite jämfört med batterispänningen mätt med en multimeter. Idag var jag ut och kontrollmätte på elspeglarna - värmetrådarna fungerar inte... mätte då mellan pluskabeln till spegelvärmen och minus(chassijord) på cigaretttändaren. Till min förvåning fick jag samma värde som ECU´n visade. Det är sålunda ingen missvisning på ECU¨n. Så nu är min fråga: Var uppstår det här spänningsfallet?


    För att spinna vidare på spänningsfallet så måste jag fråga om du har bytt + kabeln mellan batteriet och kopplingsplinten, mao den lilla kabeln... trodde ecun visade för lite c:a 13,1-13,3 på displayen inne i bilen och 13,9-14,2 på batteriet. Vid mätningar på elgrejer inne i bilen stämde mina slutsatser, jag hade förlorat 0,5-0,6 volt från batteriet in i bilen.Efter byte av + kabeln till en grövre, hade jag en konstant ström på 13,9-14,2 på ecun och mätt inne i bilen, så nånting är underdimensionerat på org kabeln
    Ok - får titta över det där .
    Edit: Var ute och mätte spänningen mellan kopplingsplinten och batteriminus - det var ingen skillnad jämfört med att mäta direkt på pluspolen - så i detta fallet var det ingen spänningsfall att tala om.

    Så frågan kvarstår var uppstår spänningsfallet? I någon kopplingspunkt tappas ~1½ volt !

    Hur och var strömmatas säkringsdosan? flera kablar eller endast en?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

Liknande ämnen

  1. Plus och minus på högtalare? As3, H/K
    Av DumDum i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-29, 14:07
  2. Nya saab 9-5 17 minus ute startar ej
    Av janke11 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-12-17, 22:38
  3. Plus/Minus 9-3 2001
    Av Macaholic i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-22, 22:40
  4. Minus en hjulbult
    Av Dyos i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-18, 20:50
  5. Vilket är plus och minus ?
    Av Kit i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-06-20, 20:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •