Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: "Automatisk" stängning med elfönsterhiss? (9-5)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    130

    "Automatisk" stängning med elfönsterhiss? (9-5)

    Halli hallå.

    Som jag förstått det är det inte fel på mina elhissar som inte stänger fönstret helt om jag inte håller upp knappen hela vägen. Det ska alltså vara så här, tyckte Saab? Jag tycker inte det, så min fråga lyder: Hur svårt är det att ordna detta? Alltså så att fönstret går hela vägen upp bara genom ett snabbt lyft på knappen.

    Tacksam för all hjälp jag kan få.
    MVH Anders
    Kör: Saab 9-5 SC Vector 2.0t 2004

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    844
    Den funktionen finns inte på 9-5, dock finns den till 9-3SS/SC, det som krävs rent elektriskt är väl bara ett relä, det som gör det lite svårare är ju att veta när motorn ska sluta gå, dvs när fönstret är stängt, då krävs det någon form av avkänning, vill man även ha lite säkerhet i det hela så måste man installera klämskydd(vilket finns på de 9-3 som har funktionen) kan ju vara trevligt ifall något finns mellan fönstret och fönsterbågen(tex ett barns huvud etc) att motorn slutar gå.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    130
    Sedär, en till Enköpingsbo

    Jaha, då låter det som att det inte är värt besväret. För någon form av klämskydd är ju ett måste. Jag kanske kommer sluta sakna funktionen när jag haft denna bil lite längre. Hade den funktionen i min förra bil, en Audi A4 '97:a...
    Kör: Saab 9-5 SC Vector 2.0t 2004

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7248
    Citat Ursprungligen postat av VincentVega
    någon form av klämskydd är ju ett måste.
    borde inte vara svårare än att ha en strömbegränsning som slår ifrån elhissmotorn om den drar för mycket ström. Kanske ngn guru kan räkna på det och komma med en lösning.

    //Jesper
    9-3 2,0t CV -02

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    130
    Citat Ursprungligen postat av SDJ
    Citat Ursprungligen postat av VincentVega
    någon form av klämskydd är ju ett måste.
    borde inte vara svårare än att ha en strömbegränsning som slår ifrån elhissmotorn om den drar för mycket ström. Kanske ngn guru kan räkna på det och komma med en lösning.

    //Jesper
    Det har du rätt i. Men jag tänkte på det där...redan nu måste det ju finnas något liknande, eftersom den stannar när fönstret är stängt även om jag vägrar släppa knappen.

    Att bara "låna" funktionen från en 9-3:a är inte så enkelt som man kan tro eller?
    Kör: Saab 9-5 SC Vector 2.0t 2004

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608
    skulle också villja ha automatisk stängning av rutan på min 9-5 någon kanske kan skriva ngt på elektronikforumet?
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    hej
    bör väl vara fullt möjligt då vissa utlänska bilar har motorer med strömavkänning som klämskydd. Det är ju även så att motorn ska ju inte bara stanna utan dom backar en liten bit vid klämmning
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen OG9-5
    Av asppie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •