Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: 900NG, 6 växlad med ugggraderat chassi... för nöjes skull:D

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104

    900NG, 6 växlad med ugggraderat chassi... för nöjes skull:D

    Tjoho!!

    Tänkte slänga upp en tråd här jag också

    Köpte bilen för drygt ett år sen, men sen har den bara stått av olika anledningar, har inte haft något behov för den då jag har firmabil.
    Men bilen hade följande utrustning när jag köpte den:
    Viggen optik
    Viggen inredning
    Gula koni
    Sänkfjädrar (som visade sej vara något B märke)
    steg 1 från Speedparts
    Viggen bromsar runt om. (som nu är nybytta till slitzade och ventilerade skivor med yellowstuff)

    Men ni vet hur det är, det är alltid något annat man vill ha också. För det första så gillade jag inte väghållningen alls, men det visste jag redan innan
    köpet för jag har haft några 900or. För det andra så gick den juh heller inge bra. Ser en del på forumet som börjar med å trimma, jag gjorde tvärt om,
    chassit fick sej en rejäl uppgradering. Var nere I Göteborg häljen som var (12/9 – 15/9) å satte på följande:

    F28 låda
    Viggen koppling
    Powerflex I framvagn
    Bilstein dämpare
    H/R Fjädrar
    3” Avgas med race katt.



    Så stod bilen hela helgen typ...

    Låda å koppling av

    Kopplingen sitter på, nu ska bara lådan på

    Moddat spakställ
    Bilen blev otroligt mycket roligare å köra kan jag säga. Men nu blir det å spara till en Diff till F28:an, troligtvis en Quaife. Det ska även inhandlas ett ARB22,
    ett subframe stag, viggen drivaxlar och en SPEC 3+ koppling. Menar då att jag borde ha ett chassi och en drivlina som borde hålla länge.

    Då över till motor, här har jag inte riktigt bestämt mej men troligtvis blir det denna setup:
    19T Snurra
    630cc spridare
    IC från EXD
    3bars mapsensor
    275 soppa pump

    Tror man kan få mycket kör glädje med detta konsept. Är också så att denna bilen ska se så org. ut som det går med viggen kjolar. Kommer köra på saab org fälgar osv.

    Hoppas ni tycker detta verkar trevligt, kom gärna med inslag om va ni tycker å va jag kanske borde ändra på.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 037
    Konceptet ser faktiskt riktigt trevligt ut, skulle kunna tänka mig att köra något liknande i kommande bil!

    Lycka till!
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 066
    Ser ju verkligen lovande ut, mycket nöje för pengarna skulle jag kunna tänka mig att det kan blir!

    Lycka till!
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    Citat Ursprungligen postat av Ekan
    Ser ju verkligen lovande ut, mycket nöje för pengarna skulle jag kunna tänka mig att det kan blir!

    Lycka till!
    Ja, tror det ska bli roligt. på måndag ska jag igång å jaga lite delar, lita av det är det nog ganska lång leveranstid på.

    Satte även på en återcirkulerande dump igår, va och köpte den på speedparts (D1540). Är så många av polarna som kör med öppen, så varför va som alla andra
    Passade även på att byta ur lite silikonskalgar, det visade sej att at några slangar hade gått sönder bla. slangen från fuelrailen.

    Förhoppningsvi så kommer jag montera powerflex i bakvagnen ikväll.

    Ha en trevlig dag allihop!!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    230
    Den där lokalen ser mycket mysigare ut på förmiddagen när man inte sovit något
    Co-Founder SNOWIS Racing - Teori och praktik i fullständigt förvirrad symbios.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    Citat Ursprungligen postat av Kiwi-OD
    Den där lokalen ser mycket mysigare ut på förmiddagen när man inte sovit något
    Visst fan gjorde den det... tänkte också på det... när jag la mej på måndagen så hade jag vart vaken i 36 timmar tror jag det var...

    Laddar även upp en liten bild på lokalen från när vi gick hem söndags morgon


  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    Köpte D2 frambromsar idag av jonas här på forumet... ska bli trevligt med 330mm skivor med 8 kolvs ok

    pallade upp bilen idag å började undereds behandla bilen... ska ta bilder imorron så ni får se på skit jobbet

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    Slarvat bort kameran, så har inte fått tatt några bilder, men tvättade med något citron lösningsmedel, la på rostskydd,
    hammarlack, och till sist underredsmassa från BILTEMA

    Tror detta ska vara tillräckligt bra... snackat med några lackerare dem sista dagarna och bilen kommer lackas te vintern.
    Troligtvis innan jul. Ska sätta iordning bilen innan säsongen också.

    Ska skicka ut förfrågan på pris på en Garret GT3071R nu, då jag tror detta är snurran å satsa på till mitt bygge.

    Kollat länge på en 19T, men kan bli lite liten. men vi får se...

    Har även planer om andra kammar, lite vassare är aldrig fel

  9. #9
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 864
    Medlem#
    1574
    Trevlig bil! Ingaproblem med att byta lådan? Har du wirekopling eller?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    Trevlig bil! Ingaproblem med att byta lådan? Har du wirekopling eller?
    Tackar!!! trevlig att någon gillar den. Din svarta e inte så illa den heller
    Enda problemet med detta var la egentligen att vi slet med att få på den nya lådan pga att vi inte hade lyft så vi låg under bilen så var lite svårt att ta i riktigt...
    men det gick. å det tackar jag grabbarna som hjälpte mej med denna uppgradering.

    Ja... har fortfarande wire... ser egentligen inte helt det negativa... alla snackar om dragläga osv. Efter allt jag hörde innan vi bytte så var det hydralik som var bra osv.
    så visst skulle jag ha det, vill juh ha det bästa. men efter lite diskution med lilla Kiwi så bestämde vi att vi skulle köra på wire å kolla hur det funkar innan vi byggde om..
    å än så länge e jag nöjd. enda som kan vara lite irrirerande e de där ljudet du får vid koppling.

    Men vi får se när SPEC 3+ och diffen ska i om vi bygger om... men vet inte riktigt än...

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 066
    Verkar ju bli helgutt detta!
    Bromsar är underbart skönt att ha, blir så mkt roligare då
    Monterade dock bara viggen på min men det märktes skillnad!
    vad ska du köra med för bromsar bak så?
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    Citat Ursprungligen postat av Ekan
    Verkar ju bli helgutt detta!
    Bromsar är underbart skönt att ha, blir så mkt roligare då
    Monterade dock bara viggen på min men det märktes skillnad!
    vad ska du köra med för bromsar bak så?
    Kan säga att jag hadde dryga 10k å använda på bilen efter sista uppgradering, det stod emellan bromsar eller motor.
    Har alltid velat ha ganska stora bromsar så valet va inte så svårt. Jag tycker innan man bygger en fet motor så bör man ha bromsar,
    chassie och driv som pallar.

    Kommer handla inn grejer till motor men kommer inte montera innan det andra är på plats så som: Quife diff, SPEC 3+ koppling, ARB 22 och Bromsarna.

    Har Viggen idag så, om jag skulle uppgradera var det tvunget att bli något som detta.
    Kör med viggen ok EBC slitzade och ventilerade skivor och yellowstuff. satte på dessa slivor å belägg för typ 200mil sen å e ganska imponerad.

    Har viggen ok bak också med samma setup, så dem blir nog på denna säsong, tror det kommer räcka...
    annars är det sjukt häftigt med 360mm fram och 330mm bak från speedparts... men detta blir för dyrt denna säsong.
    Finns så mycket annat att prioritera nu Just nu e det koppling och diff jag väntar på å beställa.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 587
    Hej! Coolt bygge

    Hur löser du monteringen av f28an? Läcker ju gärna bakom slaven. Magnus 99? kom fram till att svänghjulet måste bytas/anpassas. Du får gärna redogöra för hur du kommer fixa till det!

    Hade planer på att åka med f28 i min, men sålde den vidare istället. Ångrar mig lite nu när folk börjat få på dom lådorna utan större problem
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Hej! Coolt bygge

    Hur löser du monteringen av f28an? Läcker ju gärna bakom slaven. Magnus 99? kom fram till att svänghjulet måste bytas/anpassas. Du får gärna redogöra för hur du kommer fixa till det!

    Hade planer på att åka med f28 i min, men sålde den vidare istället. Ångrar mig lite nu när folk börjat få på dom lådorna utan större problem
    Tackar

    Trevligt att folk tittar in

    Monteringen va typ bolt on om man bytte fästena från org. lådan.

    Än så läcker den inget, men kanske gör det när jag bygger om till hydralisk, eller OM jag bygger om den.
    Ang. Svänghjul osv vet jag inte än, men funderart i dagsläget på å köpa mej en 2,3a å bygga på, men e inte riktigt säker.

    Har nog resten av motor setupen klar nu iaf. Den låter såhär:
    Större IC
    GT3071R
    Större soppa pump (275)
    3 bars map
    630cc spridare

    Detta vill ge mej 420-440hk beroende på motorval om jag inte e helt ute å cyklar.
    MEN innan detta ska monteras så ska det monteras koppling, diff å lite stag... sen ska den lackas också.
    I samma veva som jag byter koppling och får på diffen ska jag lackera motor också, oavsett vilken det blir.
    Blir samma färg men om man ska ställa ut bilen på nån träff så måste den juh se fin ut

    Körde lite ikväll... men den går inge vidare nu... sen beter den sej lite konstigt, behöver styvare bil
    Ska gå över den imorron å se var man kan styva upp den, förutom substag och ARB22.

    Godnatt!

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 066
    Ja du borde kunna få ut den effekten, min polare kör med liknande och han har precis över 400, gär väl att klämma ur lite till om man vill. Men det jag skulle satsat på om jag vore dig var större spridare, om du har råd dvs!

    För med 750 spridare och etanol kan du komma upp i närmare 500.

    Ang bromsar så vet jag inte hur din bil kommer bete sig med så stora brmsar fram och orginal bak. Känns som att den kommer ha lätt för att häng ut baken om det svänger lite..

    Kör med de ventilerade 9-5 aero bromsarna, de kom 02-04 har jag för mig, och passar rakt av på din!
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    Citat Ursprungligen postat av Ekan
    Ja du borde kunna få ut den effekten, min polare kör med liknande och han har precis över 400, gär väl att klämma ur lite till om man vill. Men det jag skulle satsat på om jag vore dig var större spridare, om du har råd dvs!

    För med 750 spridare och etanol kan du komma upp i närmare 500.

    Ang bromsar så vet jag inte hur din bil kommer bete sig med så stora brmsar fram och orginal bak. Känns som att den kommer ha lätt för att häng ut baken om det svänger lite..

    Kör med de ventilerade 9-5 aero bromsarna, de kom 02-04 har jag för mig, och passar rakt av på din!
    Har juh viggen bak bromsar. De samma som Speedparts Norway kör med på sin. Men har suttit å kollat på detta nu...
    å får se hur det blir om jag kanske säljer vidare dessa å köper mej speedparts sina 360mm ifram istället.
    Då går det och uppgradera med ett 330mm kit til bak när det finns pengar.

    Ska köra på BF98/99 å etanol är inte aktuelt för mej. men funderat på 750cc spridare... menart pris skillnaden e inte så stor.
    När det väl ska byggas ska det byggas bra... ska inte lämna något åt slumpen.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    Projektet står stilla nu... kanske måste ge vika för en 9-3 SC 1,9 TID -06.

    Vet inte riktigt hur jag ska göra... om jag ska köpa ny bil och ha kvar 900an eller om jag ska sälja den. Dem pengarna man har lagt ner kommer man aldrig å få tillbaka... så varför inte behålla tänker jag. men å andra sidan så kommer den då säkert bara användas på sommaren å då nån helg då å då... så e lite kluven.

    Just some updates

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104

    Re: 900NG, 6 växlad med ugggraderat chassi... för nöjes skull:D

    nyss köpt inn en T04S och ett B206i med JE kolvar (90,5) så blir la å fortsätta bygga på denna bil å vänta med köp av SC

Liknande ämnen

  1. Villket avgasystem? 9-3 areo -05 (För utsendets skull.)
    Av Aalto i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2010-05-15, 19:32
  2. Svår växlad 9-5
    Av Bene i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-15, 18:16
  3. Hur bygga chassi på min 900ng??
    Av zeroova i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-27, 18:18
  4. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2004-11-04, 01:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •