Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Larm som bara blinkar 9-3 SS

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731

    Larm som bara blinkar 9-3 SS

    Hej,

    Har nyligen införskaffat en 9-3 SS -03 med original stöldlarm. Det har dock uppstått ett litet problem, när larmet går (vilket fungerar) så blinkar bara blinkerserna, men ingenting tutar. Var ska jag börja felsöka?
    Allt fungerar alltså utmärkt, förutom den lilla detaljen med själva ljudsignalen. Signalhornet fungerar på vanligt sätt så att säga och alla säkringar är hela.

    Mvh
    Martin

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    976
    I bakre högre hjulhus, via insidan på skuffen, sitter det ett kontaktdon till själva hornet. Kolla så inte detta är avkopplat.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731
    Tack, ska kika på det. Men visst ska larmet (ATA3) även signalera via bilens ordinarie signalhorn? +sirenen då.

    Mvh
    Martin

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    976
    Nu är inte jag så tekniskt lagd så jag kan ha missat något men det ser onekligen ut så enligt WIS. Kopplat via reläet i motorrummets elcentral.

    Väl ingen garanti beroende på hur det är inkopplat, per se.

    Edit:
    Tänkte på det, att om du har tillgång till en TechII så kanske du kan kolla huruvida de olika sakerna är aktiverade där. Kan kanske vara så att tutan är avstängd via det sättet också.

  5. #5
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Känns som TECH2 är första skottet och kolla hur bilen är programmerad.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731
    Tack för era svar, får se till att någon med Tech2 kikar på bilen.
    Sedan hur någon tänker om man väljer att programmera bort ljudsignalen på larmet är ju en helt annan sak.

    Mvh
    Martin

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    976
    Mja, eftermonteringssyndrom.
    Behöver ju inte vara så att det är bortprogrammerat. Jag tänkte mer på att det aldrig var inprogrammerat alls.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731
    Citat Ursprungligen postat av JAM
    Mja, eftermonteringssyndrom.
    Behöver ju inte vara så att det är bortprogrammerat. Jag tänkte mer på att det aldrig var inprogrammerat alls.
    Hehe, ja så skulle det ju kunna vara, men bilen är utrustad med larmet från fabrik enligt vagnsspecen, men det är klart, de kan ju ha glömt att programmera det rätt där också.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731

    Re: Larm som bara blinkar 9-3 SS

    Lyfter den här tråden då jag har funderat vidare på det uteblivna ljudet.
    Är det ens möjligt att programmera bort siren+signalhorn för larmet på bilen?
    Jag har varit och ryckt i kontakten till sirenen och kollat säkringen till densamme ett flertal gånger utan resultat.
    Bilen har onekligen larm inprogrammerat i alla fall då det går att aktivera det via fjärrkontroll och låsknapparna i kupén. Dessutom har jag fått meddelandet om att larmet har aktiverats i SID vid ett tillfälle.

    Någon som vet om det är möjligt att programmera bilen till att inte tjuta?
    Kan det vara så enkelt att sirenen är trasig? Fast i så fall borde väl SID klaga på att en komponent inte fungerar?

    Det hade varit enkelt om jag hade haft tillgång till en Tech2, men det är ju halvroliga kostnader för att låta den lokala verkstaden börja timdebitera för felsökning.

    Mvh
    Martin

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731

    Re: Larm som bara blinkar 9-3 SS

    Ingen med insikt om programmeringsmöjligheterna? Eller ska jag kanske chansa på att köpa en ny siren?
    Tycker ju dock att signalhornet borde låta även om sirenen är kaputt?

    Mvh
    Martin

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    664

    Re: Larm som bara blinkar 9-3 SS

    Hejsan!
    En jättedum fråga kanske men har du kollat så att tutan fungerar (dvs om du tutar på ratten)?
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731

    Re: Larm som bara blinkar 9-3 SS

    Citat Ursprungligen postat av Mopack
    Hejsan!
    En jättedum fråga kanske men har du kollat så att tutan fungerar (dvs om du tutar på ratten)?
    mvh
    Alex
    Ingen fråga är för dum, men japp, tutan fungerar precis som den ska och det har några oduglingar i trafiken fått veta också.

    Mvh
    Martin

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    976

    Re: Larm som bara blinkar 9-3 SS

    Citat Ursprungligen postat av Schlbuditz
    Någon som vet om det är möjligt att programmera bilen till att inte tjuta?
    Jag kan inte svara 100% för jag har inte tillgång till en lista över vad en TechII klarar av in i minsta detalj. Dock vet jag att man kan göra de mest underliga saker med den, när det gäller elektriska 'blink och ljud saker', så i mina ögon verkar det iallafall inte helt omöjligt.

    Jag såg en hel del när jag fick en demonstration av en kille i Hörby (verkstad) med en sådan och stod mest och förundrades över alla options.

    Har du hört dig för om du kan felsöka 'mot kaffepengar'? Jag ska gräva lite mer...

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    976

    Re: Larm som bara blinkar 9-3 SS

    Ser ut som den enda programmeringsbara biten är själva indikeringsljudet. 'Blipp-blipp via nyckeln'... Men mer nyttigt än så står inte vad jag kan se.

    Sirenen är iallafall ständigt spänningssatt och får data skickat till sig periodiskt för att upptäcka avbrott på ledningen. Tillbaka till BCM ('datorn'/styrdonet) så sänds en signal från sirenen som diagnos att sirenen är felfri.

    Lite elschema och så går nog att ordna om du vill pilla själv, men allt elektriskt som omfattar TechII på verktygslistan, som larmet gör, kräver ju såklart lite omdömme.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731

    Re: Larm som bara blinkar 9-3 SS

    Tack för svaren JAM,

    Jag har inte kollat om någon vill felsöka för en vetelängd, men det vore ju såklart smidigt. Jag har dock inte fått de vibbarna när jag har varit hos den lokala verkstaden tidigare.

    Elschema har jag tillgång till själv via WIS, men att läsa dom är väl inte min starkaste sida. Har du några idéer på egen felsökning?

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    976

    Re: Larm som bara blinkar 9-3 SS

    Citat Ursprungligen postat av Schlbuditz
    Tack för svaren JAM,

    Jag har inte kollat om någon vill felsöka för en vetelängd, men det vore ju såklart smidigt. Jag har dock inte fått de vibbarna när jag har varit hos den lokala verkstaden tidigare.
    Nej, jag förstår. Kan vara känsligt, men ibland har man tur och har 'rätt' verkstad i sin närhet.

    Ingen vill ju förlora en potentiell kund genom att kanske berätta vart felet ligger för kunden...

    Citat Ursprungligen postat av Schlbuditz
    Elschema har jag tillgång till själv via WIS, men att läsa dom är väl inte min starkaste sida. Har du några idéer på egen felsökning?
    Nej du. Jag är glad att jag lyckas vrida nyckeln åt rätt håll när jag ska starta bilen.


    Men, en tanke är att det kanske finns någon du känner, eller nån STCS'are som kan ställa upp och låna ut sin siren? Vissa detaljer måste gå att flytta från bil till bil och på det sättet felsöka. Om det är lämpligt, med tanke på att TechII är inblandad som standardverktyg i larmsatsbyte, vet jag inte.

    Men jag spånar idéer för andra att kommentera.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731

    Re: Larm som bara blinkar 9-3 SS

    Att låna en siren borde gå att ordna framöver, har en bekant med en likadan bil, som dock bor i en annan stad. Men det är ju en enkel felsökning såklart. Att jag inte har tänkt på det tidigare.

    Tack för svaret och lycka till med nyckelvridningen. (Det är åt höger förresten)

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Larmdiod blinkar inte OG9-5
    Av Rickard Lundgren i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-06-19, 23:33
  2. 9-3 SC Lysdiod till Larm blinkar ej?
    Av JonasB i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-16, 22:49
  3. Alarm har slutat låta, blinkar bara - Saab 9000 CSE LTT -97
    Av Sebastian.Holmqvist i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-21, 11:24
  4. Larm tjuter bara till när jag ska låsa 9000.
    Av joppepoppe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-11, 11:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •