Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: koppling og9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    203

    koppling og9-3

    Hejsan!

    Jag tycker det känns som att kopplingen har börjat bli dålig då den tar väldigt långt ner och kort bit så har jag tänkt att byta min koppling mot en viggen så jag undrar ifall man ska/bör byta slavcylindern oxo?

    Finns det något annat man bör tänka på oxo?

    // ShaddeN
    Kör: 9-3 Turbo

    Min bil @ garaget.org

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    om du har dragläget nere i mattan så är det väl mer troligt att hydrauliken krånglar, dvs att den inte kopplar ur ordentligt.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 032
    När man ändå har allt nere är det lika bra att byta slavcylindern också, känns onödigt att inte göra det med tanke på priset på en slavcylinder...

    MVH
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Sliten lamell gör att kopplingen tar högre upp. Att den tar långt ner beror som sagt på hydraliken som StefanM säger.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Jämfört med andra og9-3 som jag kört tog även min og9-3Aero -00 väldigt långt ner. Jag luftade enligt konstens alla regler (luftman, mha motorns vakuum och bara pumpa). Ingenting hjälpte.

    Jag beslöt mig då för att byta koppling. Det blev en ny Viggenkoppling, huvudcylinder och slavcylinder. Resultatet blev... precis som innan. Efter femtielva luftningar enligt konstens alla regler (även förluftningen av slavcylindern innan monteringen) gav jag upp och åkte till SAAB. Där sade man "det är väl inget konstigt med denna koppling"!

    Onödigt byte alltså samtidigt som jag kunde konstatera att den koppling jag tog bort inte alls var speciellt sliten.

    Min koppling kopplar alltså fortfarande ur ett par cm innan golvet. Det är ju i och för sig inga problem om man alltid tänker på att trycka pedalen ända ner i mattan. Snabbväxlingar har jag slutat med för det funkar inte bra. Troligen hinner jag inte trycka pedalen tillräckligt långt ner innan jag försöker lägga i nästa växel!

    Per L

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    203
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    om du har dragläget nere i mattan så är det väl mer troligt att hydrauliken krånglar, dvs att den inte kopplar ur ordentligt.
    Hur gör jag för att fixa hydraliken då?


    Tack för alla era snabba svar :-)
    Kör: 9-3 Turbo

    Min bil @ garaget.org

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    203
    Någon som kan svara på hur jag gör för att fixa hydraliken?
    Har sökt men hittade inget på det jag sökte iaf
    Kör: 9-3 Turbo

    Min bil @ garaget.org

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Huvudkopplingscylinder: Köp ny och byt! Det är rätt mycket prylar som måste bort i instrumentpanelens nederdel för att komma åt!

    Slavcylinder: Köp ny och byt! Växellådan måste då tas bort.

    Kolla också skicket på slangen som går mellan dessa två cylindrar!

    Som vanligt är det rätt praktiskt att ha en beskrivning hur man gör!
    Bäst är att skaffa SAAB WIS (Worshop Information System) och installera på sin dator.
    Näst bäst är att skaffa en Haynes verkstadshandbok (ca 200kr).
    Det finns också rätt mycket skrivet på nätet om hur man gör dessa jobb. Kanske inte alltid till just og9-3 men jobbet är ju rätt lika till andra SAAB-bilar också!

    Men först skulle jag om jag vore du kolla om det verkligen är fel på kopplingen så att inte du också byter grejor utan att få en förbättring.

    Per L

Liknande ämnen

  1. 9-5 aero koppling vs bio-power koppling
    Av Apex i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-06, 23:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •