Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Vevhusventilation / Oljeförbrukning OG9-5 B2x5

  1. #1

    Vevhusventilation / Oljeförbrukning OG9-5 B2x5

    Lite information till de med 9-5 som drar olja

    Det verkar inte vara helt ovanligt att motorn börjar dra olja efter vevhusventilationen har ändrats till den senaste varianten. Min 9-5, t.ex, förbrukade ingen olja innan den senaste varianten av vevhusventilationen.

    Då jag inte tillhör de som direkt börjar byta turbon så fort en rökpuff syns eller olja försvinner, så ville jag ta reda på vad som händer med den saknade oljan. Min första misstanke var att vevhusgaser och oljedimma sugs från oljesticksröret via backventilen in i spjällhuset för att förbrännas. För att testa denna misstanke så installerade jag en liten oljefälla mellan oljesticksröret och backventilen. Resultatet? I den lilla oljefällan fastnar ungefär 1 ml olja för varje körd mil, dvs efter 1000 mil har 1 liter olja fösvunnit ur motorn. Detta stämmer bra med den observerade oljeförbrukningen i min 9-5.

    Förhoppningsvis kommer Saab med ännu en variant av vevhusventilationen snart.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    2 169
    Sitter väl snart 5 små oljefällor här o där runt motorn , ALLT för våran miljö o motor .... rena rama julgranen
    Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
    Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
    ( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    208
    Min bil drog knappt nån olja innan vevhusventilationen modifierades.
    Men nu efter modifieringen så drar den mer olja än innan.
    Bilen ifråga är en 9-5 Aero M00 10000mil.
    9-5 Aero 00 Numera såld

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    2 169
    Då kanske man bara behöver byta filter o fylla på 1 L olja vid 1000 mil = Man sparar pengar .. tack saab ...
    Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
    Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
    ( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803
    Hej!

    Det "senaste" är att man pluggar det nya hålet i oljesticksröret och kopplar det på ventilkåpan där det satt från början.

    Man kan med fördel borra upp plastnippeln lite till 3mm eller så så att man slipper riskera att det lilla hålet kleggar igen så lätt.

    Detta för att motverka oljeförbrukningen som uppstår.

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    49
    Patrik:

    Finns det nåt papper/mer utförlig beskrivning på det där?
    Som man kan hänvisa till/ta med när man kommer in med en ny 9-5:a som dricker lite onödigt mkt olja till verkstan.

    /Snejs

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803
    Inte vad jag sett utan det är vad jag hört av andra på jobbet.

    Har du den nya vevhusventilationen tar det ca 1 minut att ändra det så slipper du tjaffsa med verkstad om det.

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 226
    Det "senaste" är att man pluggar det nya hålet i oljesticksröret och kopplar det på ventilkåpan där det satt från början.
    Jag känner till den ändringen, men har inte sett något officiellt från Saab. Jag tycker dock att detta är ett steg åt fel håll, att ta vevhusgaser både från ventilkåpa och vevhus tycker jag är bättre än att bara ta dem via ventilkåpan.

    Jag vill inte ha en lösning som är baserad på vilka delar Saab har på hyllan, hur mycket delarna kostar och hur mycket det kostar att utföra modifieringen. Jag vill ha en lösning som fungerar, dvs ventilerar bort kondens från vevhus och ger rätt undertryck i vevhus, både vid låg och hög belastning, utan att olja försvinner. Saab har ännu inte lyckats med detta, antingen är ventilationen dålig eller så försvinner olja.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    2 169
    [quote=Göran Larsson]
    Citat Ursprungligen postat av "Patrik 226":2mbw9dsm
    Det "senaste" är att man pluggar det nya hålet i oljesticksröret och kopplar det på ventilkåpan där det satt från början.
    Jag känner till den ändringen, men har inte sett något officiellt från Saab. Jag tycker dock att detta är ett steg åt fel håll, att ta vevhusgaser både från ventilkåpa och vevhus tycker jag är bättre än att bara ta dem via ventilkåpan.

    Jag vill inte ha en lösning som är baserad på vilka delar Saab har på hyllan, hur mycket delarna kostar och hur mycket det kostar att utföra modifieringen. Jag vill ha en lösning som fungerar, dvs ventilerar bort kondens från vevhus och ger rätt undertryck i vevhus, både vid låg och hög belastning, utan att olja försvinner. Saab har ännu inte lyckats med detta, antingen är ventilationen dålig eller så försvinner olja.[/quote:2mbw9dsm]

    Kollade nu medans motorn var varm o min har nu på ~200mil dragit ~2dl olja , stämmer rätt så bra din beräkning i första inlägget ..

    Men bortsett ifrån att man "tappar" olja så återstår funderingen , har man fått en "bra" vevhusventilation nu eller har man fått det "värre" rent tekniskt sett ?? .
    Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
    Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
    ( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av prmkonsult
    Men bortsett ifrån att man "tappar" olja så återstår funderingen , har man fått en "bra" vevhusventilation nu eller har man fått det "värre" rent tekniskt sett ?? .
    Jag hävdar bestämt att ventilationen är bättre med senaste ändringen.

    Ursprungligen skedde ventilationen genom att luft strömmade genom följande delar av motorn:

    luftfilter -> inloppsrör -> rör/slang -> oljefälla -> slang -> ventilkåpa -> slang -> backventil -> slang -> spjällhus

    Undertrycket i vevhuset bestäms av balansen mellan hur mycket vevhusgaser som produceras och hur mycket luft som flödar genom oljefällan, dvs hur mycket sugs från ventilkåpan respektive oljefällan). Detta flöde styrs av den strypning som finns i oljefällan (4 mm sedan borrat till 6 mm). Notera att ingen luft flödar genom motorn! Luftflöde genom motorn behövs för att effektivt ventilera ut kondensvatten och bensin ur oljan.

    Efter senaste uppgradering:

    luftfilter -> inloppsrör -> rör/slang -> strypventil -> slang -> oljefälla -> slang -> ventilkåpa -> topplock -> vevhus -> oljesticksrör -> slang -> backventil -> slang -> spjällhus

    Undertrycket i vevhuset bestäms av strypningen i den nya strypventil som monterades i senaste modifieringen.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    78
    Jag är inte så jätteduktig på det här med vevhusventilation men min 9-5 började blåryka som fan häromdagen och jag lämnade den till saab för turbobyte när jag fick tillbaka den hade dom gjort modifiering 4 (den allra senaste), grejen är att jag hade inne bilen för modifiering nr. 3 ( nippel i oljestickrör)för ca 1 månad sedan.

    Jag får lite kalla kårar när jag börjar fundera på om detta kan ha haft något med mitt turboras att göra. Kan modifiering nr. 3 ha skadat min turbo? Fråga till dom som kan detta bättre alltså
    Saab 9-5 2.0T - 98

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    2 169
    Citat Ursprungligen postat av P.A
    Jag är inte så jätteduktig på det här med vevhusventilation men min 9-5 började blåryka som fan häromdagen och jag lämnade den till saab för turbobyte när jag fick tillbaka den hade dom gjort modifiering 4 (den allra senaste), grejen är att jag hade inne bilen för modifiering nr. 3 ( nippel i oljestickrör)för ca 1 månad sedan.

    Jag får lite kalla kårar när jag börjar fundera på om detta kan ha haft något med mitt turboras att göra. Kan modifiering nr. 3 ha skadat min turbo? Fråga till dom som kan detta bättre alltså
    Göran Larsson > Vad säger du om detta , jag kör ju oxå med nippeln ( "steg 3" , hehe ) o frågan är ifall steg 4 gäller ( är det där man flyttar tillbaks nippel ansl. till vevhus ?? ) ..
    Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
    Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
    ( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976

  13. #13
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Göran> Du som verkar ha lite koll...

    Min Aero M04'a då??

    Har den samma vevhus-ventilation som det byggs om till ("steg3"), eller är det större ändringar gjorda p åden? Om inte lär man ju hålla järn-koll på oljeförbrukningen ju.
    Den hinner ju dra i sig 2-3 liter mellan servicarna om detta stämmer.

    (Undrar hur Saab vågar öka service-intervallen från 2000 till 3000 mil??? )
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    126
    ...
    Jag är inte alltid snäll, jag är inte alltid glad men jag är alltid jag
    FÖRVÄXLA INTE MIN SNÄLLHET MED DUMHET!!

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av P.A
    men min 9-5 började blåryka som fan häromdagen och jag lämnade den till saab för turbobyte
    Bytte du turbo för lite blå rök eller för att turbon var trasig?

    Citat Ursprungligen postat av P.A
    när jag fick tillbaka den hade dom gjort modifiering 4 (den allra senaste), grejen är att jag hade inne bilen för modifiering nr. 3 ( nippel i oljestickrör)för ca 1 månad sedan.
    Saab har inte meddelat någon 4:e modifiering till verkstäderna (ännu) så vad de gjorde vet jag inte.

    Citat Ursprungligen postat av P.A
    Jag får lite kalla kårar när jag börjar fundera på om detta kan ha haft något med mitt turboras att göra. Kan modifiering nr. 3 ha skadat min turbo? Fråga till dom som kan detta bättre alltså
    Vevhusventilationen kan bara skada turbon indirekt, dvs dålig ventilation ger dålig olja som turbon inte tycker om, eller bra ventilation som drar olja ger låg oljenivå som turbon inte tycker om.

    Anväd olja av god kvalité, byt den var 1000:e mil och kolla oljenivå ofta.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av prmkonsult
    jag kör ju oxå med nippeln ( "steg 3" , hehe ) o frågan är ifall steg 4 gäller ( är det där man flyttar tillbaks nippel ansl. till vevhus ?? ) ..
    Det finns inget officiellt "steg 4". Flyttar du tillbaks slangen från oljesticksröret till ventilkåpan så blir vevhusventilationen sämre, men oljeförbrukningen mindre. Bara att välja.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  17. #17
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Hej!

    Hur är det, skall man uppgradera vevhusventilationen i sin 9-5a eller ej?

    Jag har talat med två olika SAAB verkstäder och båda säger att man inte skall uppgradera om man inte har några problem.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    159
    Göran!
    Kollade du med din oljefälla hur mycket som hamnade i den när du kopplade enligt variant 4?Mätbart? Du kanske skrev det men jag missade det.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    78
    [quote=Göran Larsson]
    Citat Ursprungligen postat av "P.A":2jvcd51p
    men min 9-5 började blåryka som fan häromdagen och jag lämnade den till saab för turbobyte
    Bytte du turbo för lite blå rök eller för att turbon var trasig?

    Citat Ursprungligen postat av P.A
    när jag fick tillbaka den hade dom gjort modifiering 4 (den allra senaste), grejen är att jag hade inne bilen för modifiering nr. 3 ( nippel i oljestickrör)för ca 1 månad sedan.
    Saab har inte meddelat någon 4:e modifiering till verkstäderna (ännu) så vad de gjorde vet jag inte.

    Citat Ursprungligen postat av P.A
    Jag får lite kalla kårar när jag börjar fundera på om detta kan ha haft något med mitt turboras att göra. Kan modifiering nr. 3 ha skadat min turbo? Fråga till dom som kan detta bättre alltså
    Vevhusventilationen kan bara skada turbon indirekt, dvs dålig ventilation ger dålig olja som turbon inte tycker om, eller bra ventilation som drar olja ger låg oljenivå som turbon inte tycker om.

    Anväd olja av god kvalité, byt den var 1000:e mil och kolla oljenivå ofta.[/quote:2jvcd51p]

    Jag lät dom självklart byta turbon därför att den var helt slut (rejält axialt glapp).

    Men dom flyttade tillbaka slangen till ventilkåpan från oljerörs nippeln av någon anledning, dom nämnde det såklart inte till mig
    Saab 9-5 2.0T - 98

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Jag har talat med två olika SAAB verkstäder och båda säger att man inte skall uppgradera om man inte har några problem.
    Problemet är att veta om man har problem. Om en dålig vevhusventilation leder till skadade packningar och packboxar så är det redan för sent när motorn börjar läcka olja. Jag anser att det är bättre med bra ventilation och hålla koll på oljenivån än att ha en dålig vevhusventilation som skadar motorn.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Liknande ämnen

  1. Oljeförbrukning över 1L/100km och blårök vid kallstart OG9-5 B2x5 -01
    Av Saab 9-5 som älskar olja i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2018-04-29, 23:25
  2. Byte av vevhusventilation OG9-3 B2x5
    Av Skooghe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2014-09-22, 18:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •