Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Hur ska en fullt fungerande aeromotor uppföra sig?

  1. #1

    Hur ska en fullt fungerande aeromotor uppföra sig?

    Igenoljade gasspjällhus; magnetventiler som är på väg att ge sig; DI-kassetter som är kassa från början; stift man kört på för länge; LMM som läser fel; ventiler som stänger i tid och otid. Efter att ha läst många inlägg om ryck i våra bilar (främst intresserat mig för T7 då jag själv kör en 9-5a) så har jag förtstått att det finns en uppsjö kombinationer som kan ge ojämn gång, ihållande eller vid mer påfrestande körning.


    Vad jag undrar över är; hur ska en aero (9-5) bete sig egentligen vid både normal och hård körning
    ,

    förutsatt att all hårdvara är helt ok? Kraftbortfall och ryck är svårt att "helt" komma ifrån när man kör turbobil, pga att det är så mycket som måste spela tillsammans för att allt ska funka? Om jag fattat det hela rätt, så borde styrsystemet, när motorn uppnåt arbetstemperatur, aldrig slå av tändningen eller minska laddtrycket om det inte finns goda skäl? En fullgasacceleration på tvåan från 30 till 70, eller från 70 till 120 på trean (där jag haft små hack/"spikningar"/"misständningar"/vad det än är). Motorn påfrestas ju mycket här.

    Ni som har 9-5/9-5 aero... skriv gärna en rad om hur er bil uppför sig på olika växlar genom olika register. Stabil gång, med extra pulver som stadigt hjälper till; eller booster som kommer och går? Vet inte var jag har min riktigt.

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Min går som en dröm.

    När allt lirar som det ska

    Börja med att byta alla billiga saker så som stift, AV, vaccumslangar, MV, backventil till vevhusvent (vit liten sak vid insuget) byt inte allt på en gång utan byt en och en och prov kör imellan. Funkar inte något av dessa så får man skrammla lite mer i bössan för de dyrare sakerna så som LMM, spjällhus, blå backventiler (om man köper nytt dvs, går att fixa till själv för små pengar)

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •