Sidan 1 av 13 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 247

Ämne: För högt tryck i kylsystem, samt t5 vs t7 kyl.

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 587

    För högt tryck i kylsystem, samt t5 vs t7 kyl.

    Hejhej.

    Har irriterat mig på punktkokningsproblemen, som min (och andras) bilar dras med, alldeles för länge.
    Dvs. bilar som trycker ur sig vatten vid hårdkörning och käkar toppackningar på löpande band. Min har t ex tagit 2 st på 24 mil.
    För högt tryck och punktkokning är alltså problemet.

    Har i mitt huvud börjat gå igenom allt som kan vara galet.
    Jag bortser för tillfället programvaran (och därmed även tändning, cylindertryck, avgastemp, afr etc).

    Toppen i sig kan nog uteslutas, då även planade och trycktestade toppar har samma problem som en orörd.
    Och det faktum att det finns många bilar som åker med mycket effekt, samt e85 talar ju emot toppen som boven i dramat.

    Eftersom det finns gott om t5-bilar som funkar bra med mycket effekt så utgår jag kallt ifrån att det sitter i kylet. En restriktion som "friska" t5-bilar inte har.
    Men vart skulle då isåfall denna flaskhals sitta? Dåligt flöde genom värmepaketet eller en 10 år gammal kylare? Vad tror ni?
    Har själv spolat igenom slangar, kylare, expansionskärl för att få ut gammalt mög, och även bytt slangar och dyl. som sett slitna ut. En kallare termostat sitter även på för att sänka tempen något. Utan reslutat.

    Jag också mer än gärna emot fakta om hur kylsystemet skiljer sig mellan t5 och t7. Har inte sett en enda t7-bil som har problem med att bilen trycker vatten.
    Vad är det som gör att t7 är skonat från detta?

    Hjälp mig, det här måste lösas!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: För högt tryck i kylsystem, samt t5 vs t7 kyl.

    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Jag också mer än gärna emot fakta om hur kylsystemet skiljer sig mellan t5 och t7. Har inte sett en enda t7-bil som har problem med att bilen trycker vatten.
    Vad är det som gör att t7 är skonat från detta?

    Hjälp mig, det här måste lösas!
    Rickard's är en T7 men med T5-innehåll. Schön som har haft lite problem i början även han T7 men med T5-kolvar och packning men i övrigt med orginal T7-system.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 587

    Re: För högt tryck i kylsystem, samt t5 vs t7 kyl.

    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Rickard's är en T7 men med T5-innehåll. Schön som har haft lite problem i början även han T7 men med T5-kolvar och packning men i övrigt med orginal T7-system.
    Ja, Rickards med innanmäte från t5 har ju båkat.. Det borde ju tala för att toppen är gemensam nämnare. Men tobias321's bil har ju gått ett par varv runt mantorp utan problem. Blir vansinnig. Har funderat på Rickards dubbla kärl, men jag måste få veta vart felet sitter.

    Schön's bli vet jag ingenting om, funkar den utan bekymmer numera?

    Skulle vara intressant att få veta hur systemen ser ut om man ställer t5 bredvid t7. För det är ju långt många fler t5 som drabbats av detta än t7.
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 158
    Jo detta är inget lätt problem, en första åtgärd tycker jag vore installera en tryckmätare på kylsystemet så du kan iakta när , hur och under vilka förhållanden olämpliga tryck börjar byggas. Även för att se hur åtgärder inverkar.

    Denna mätare drar du INTE in i kupen utan fäst den t.ex. på vindrutetorkaren. Bara som en tillfällig grej, lilla slangen från expansionskärlet borde gå att sätta T-kors på och ansluta mätare till.

    E85 verkar ju vara gemensam nämnare här annars?
    "Utan tvivel är man inte klok"

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 587
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Jo detta är inget lätt problem, en första åtgärd tycker jag vore installera en tryckmätare på kylsystemet så du kan iakta när , hur och under vilka förhållanden olämpliga tryck börjar byggas. Även för att se hur åtgärder inverkar.

    Denna mätare drar du INTE in i kupen utan fäst den t.ex. på vindrutetorkaren. Bara som en tillfällig grej, lilla slangen från expansionskärlet borde gå att sätta T-kors på och ansluta mätare till.

    E85 verkar ju vara gemensam nämnare här annars?
    Tryckmätare kanske testas, men problemen finns bara när motorn går på höglast. Ca. 30 sek full patte = vattengurgel. Lugn körning är inga som helst problem. Men man trimmar ju inte för att köra lugnt hela tiden

    E85 är gemensamt för alla bilar som jag känner till iallfall.
    Konstigt då e85 binner svalare och tål tändning till förbannelse. Egt är mycket lägre än på bf98.. tycker bara att det borde avhjälpa problemet. Men det verkar det ju inte göra.
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 028
    Jag kör ju T7 allt utom toppen.
    Kan dock höra lite punktkokningar efter man stängt av bilen när man kört hårt men den trycker aldrig vatten

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Konstigt då e85 binner svalare och tål tändning till förbannelse. Egt är mycket lägre än på bf98.. tycker bara att det borde avhjälpa problemet. Men det verkar det ju inte göra.
    Men högre cylindertryck som jag har förstått.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 587
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Konstigt då e85 binner svalare och tål tändning till förbannelse. Egt är mycket lägre än på bf98.. tycker bara att det borde avhjälpa problemet. Men det verkar det ju inte göra.
    Men högre cylindertryck som jag har förstått.
    Japp.. fläskar du på med mer tändning så är ju högre cylindertryck att vänta. Men hur mycket det är jämfört med bensin vet jag inte. Man kan ju komma upp i skadligt höga tryck innan e85 spikar så det kan säkert ligga något i det.
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Jo detta är inget lätt problem, en första åtgärd tycker jag vore installera en tryckmätare på kylsystemet så du kan iakta när , hur och under vilka förhållanden olämpliga tryck börjar byggas. Även för att se hur åtgärder inverkar.

    Denna mätare drar du INTE in i kupen utan fäst den t.ex. på vindrutetorkaren. Bara som en tillfällig grej, lilla slangen från expansionskärlet borde gå att sätta T-kors på och ansluta mätare till.

    E85 verkar ju vara gemensam nämnare här annars?
    Tryckmätare kanske testas, men problemen finns bara när motorn går på höglast. Ca. 30 sek full patte = vattengurgel. Lugn körning är inga som helst problem. Men man trimmar ju inte för att köra lugnt hela tiden

    E85 är gemensamt för alla bilar som jag känner till iallfall.
    Konstigt då e85 binner svalare och tål tändning till förbannelse. Egt är mycket lägre än på bf98.. tycker bara att det borde avhjälpa problemet. Men det verkar det ju inte göra.
    EGT är lägre men förbränningstemperaturen är högre.

    En tillverkare av tävlingsmotorer, kan för tillfället inte minnas vilken, kommenterade att när de anpassade motorerna för etanol så fick de byta kolvar pga högre termisk belastning. Huvida detta har något med aktuellt problem att göra vet jag inte, men en intressant kommentar i alla fall.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 587
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    EGT är lägre men förbränningstemperaturen är högre.

    En tillverkare av tävlingsmotorer, kan för tillfället inte minnas vilken, kommenterade att när de anpassade motorerna för etanol så fick de byta kolvar pga högre termisk belastning. Huvida detta har något med aktuellt problem att göra vet jag inte, men en intressant kommentar i alla fall.
    Hur mycket varmare förbränns e85? Vid mappning på E85 fetas väl blandningen upp, i kylande syfte, senare än med bensin?
    För visst är det så att när man lägger på mer bränsle (e85), för att kyla förbränningen, så ligger förbränningstempen på ungefär samma som om det vore bensin? När man väl börjat feta upp blandningen alltså.

    För problemen visar sig inte när man ligger på högt mellanregister, utan först när man drar bilen mot varvstoppet. Man kan nog säga att det är vid "varvstoppsrepor" som problemen kommer fram.
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    195
    jag kan tillägga att den punktkokar på bf98 också (kan alltså gubbköra 20-30 mil och inte en droppe vatten försvinner, sedan mer eller mindre våldtar jag bilen och då blir det som ett bottenlöst hål i tryckkärlet), monterar ett extra tryckkärl nu i helgen

    mina tankar är riktade mot det gammla äcklet till kylare?


    mvh
    Turbo galning

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    EGT är lägre men förbränningstemperaturen är högre.

    En tillverkare av tävlingsmotorer, kan för tillfället inte minnas vilken, kommenterade att när de anpassade motorerna för etanol så fick de byta kolvar pga högre termisk belastning. Huvida detta har något med aktuellt problem att göra vet jag inte, men en intressant kommentar i alla fall.
    Hur mycket varmare förbränns e85? Vid mappning på E85 fetas väl blandningen upp, i kylande syfte, senare än med bensin?
    För visst är det så att när man lägger på mer bränsle (e85), för att kyla förbränningen, så ligger förbränningstempen på ungefär samma som om det vore bensin? När man väl börjat feta upp blandningen alltså.

    För problemen visar sig inte när man ligger på högt mellanregister, utan först när man drar bilen mot varvstoppet. Man kan nog säga att det är vid "varvstoppsrepor" som problemen kommer fram.
    Förbränningstemperaturen är ju något som är relaterat till förbränningshastighet och förtändning, utöver blandningsförhållandet. Får du högre cylindertryck så följer även förbränningstemperaturen med medans avgastemperaturen sjunker. Kör man magrare så ökar både förbränningstemperatur och avgastemperatur.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 587
    Citat Ursprungligen postat av Joelk
    jag kan tillägga att den punktkokar på bf98 också (kan alltså gubbköra 20-30 mil och inte en droppe vatten försvinner, sedan mer eller mindre våldtar jag bilen och då blir det som ett bottenlöst hål i tryckkärlet), monterar ett extra tryckkärl nu i helgen

    mina tankar är riktade mot det gammla äcklet till kylare?

    mvh
    Fan också... trodde att bensin suddade ut symptomen. 9-3 Mike t ex åker ju med 500+ på bensin med t5motor.
    Kylaren kanske ligger bakom skiten, men som jag skrev i tidigare inlägg, tobias321 ( ) klarar ju ett par var på mantorp, och lite strippkörning utan att trycka nåt vatten. Och så vitt jag vet så har han samma kylare som du och jag. Och samma topp.
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Joelk
    jag kan tillägga att den punktkokar på bf98 också (kan alltså gubbköra 20-30 mil och inte en droppe vatten försvinner, sedan mer eller mindre våldtar jag bilen och då blir det som ett bottenlöst hål i tryckkärlet), monterar ett extra tryckkärl nu i helgen

    mina tankar är riktade mot det gammla äcklet till kylare?


    mvh
    Frågan är ju då vad du har för temperatur på kylvätskan in i motorn/ut ur kylaren?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    195
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Citat Ursprungligen postat av Joelk
    jag kan tillägga att den punktkokar på bf98 också (kan alltså gubbköra 20-30 mil och inte en droppe vatten försvinner, sedan mer eller mindre våldtar jag bilen och då blir det som ett bottenlöst hål i tryckkärlet), monterar ett extra tryckkärl nu i helgen

    mina tankar är riktade mot det gammla äcklet till kylare?

    mvh
    Fan också... trodde att bensin suddade ut symptomen. 9-3 Mike t ex åker ju med 500+ på bensin med t5motor.
    Kylaren kanske ligger bakom skiten, men som jag skrev i tidigare inlägg, tobias321 ( ) klarar ju ett par var på mantorp, och lite strippkörning utan att trycka nåt vatten. Och så vitt jag vet så har han samma kylare som du och jag. Och samma topp.
    jo jag är lika förbryllad, . fick lite tips från min tuner, bla porta toppen lite grann och slipa bort gjutavlagringar i toppen trodde han kunde hjälpa en del

    tobias321 har ju portat sin topp bland annat, saxar från garaget:
    Etanol konverterad. Kör på 100% E85
    2.3T.
    JE-Smidda kolvar.
    Belgien blue kammar specialmade okänt värde
    1/2 maxad portadtopp från Älmhultsmaffians fabrik
    GTBB 35/40 från GIK Turboteknik.
    Pace IC med egen svetsade alugavlar.
    Special låda med Sellholmsdiff 6växlad drevsats från Quaife
    Viggentryckplata med Sachs Racing 228mm sinterlamell
    Sellholms bärarmar
    Viggen axlar
    Dubbel special soppapump
    Öppet filter.
    HKS dump.
    1600cc spridare. 3.8bar btr.
    3" DP. 2.5" sportsys. egetbyggt. 1st dämpare.
    fortfarande med orginalgrenrör still going strong
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av Joelk
    jag kan tillägga att den punktkokar på bf98 också (kan alltså gubbköra 20-30 mil och inte en droppe vatten försvinner, sedan mer eller mindre våldtar jag bilen och då blir det som ett bottenlöst hål i tryckkärlet), monterar ett extra tryckkärl nu i helgen

    mina tankar är riktade mot det gammla äcklet till kylare?

    Frågan är ju då vad du har för temperatur på kylvätskan in i motorn/ut ur kylaren?
    bra fråga, har jag faktiskt inte mäktat med och kolla ännu. blir o köra lite tester, när jag finner tid!


    mvh
    Turbo galning

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057

    Re: För högt tryck i kylsystem, samt t5 vs t7 kyl.

    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Jag också mer än gärna emot fakta om hur kylsystemet skiljer sig mellan t5 och t7. Har inte sett en enda t7-bil som har problem med att bilen trycker vatten.
    Vad är det som gör att t7 är skonat från detta?

    Hjälp mig, det här måste lösas!
    Rickard's är en T7 men med T5-innehåll. Schön som har haft lite problem i början även han T7 men med T5-kolvar och packning men i övrigt med orginal T7-system.
    Men sebastian. Var det inte ett stressproblem på liten turbo nyss
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Det är troligtvis någonting med toppen eller rören till turbon/toppen.
    Tror inte det är punktkokning som gör problemen.

    Har kört en 9-5 2,3 biopower med gt30 i 3 dagar nu. 30-40 fullgasrepor och fortfarande mjuka slangar. Robban kör med ett MYCKET påställt E85 progg på sin 9-5 aero med 18t 6# (tokstressat style enligt vissa) och hans slangar är mjuka också.

    Tobbes Gt35 med org topp fast portad håller slangar mjuka.

    Att börja säga att det är pga små stressade agg eller för mycket effekt faller mao.

    Skulle vara kul och testa följande på en bil med problem.

    1: Byta toppen till en helt ny, allt helt 100% kollad, planad, trycktestat, testad på annan bil.
    2: Byta alla turboslangar till grövre, testa andra nipplar/banjoskruvar.
    3: Byta till T7 topp.

    Självklart en sak i taget. Får se om man har tid nu i höst/vinter.
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 883
    Medlem#
    891
    Citat Ursprungligen postat av Sasse

    Byta till T7 topp.
    Men men T7 toppen är ju jättedålig och har varit det i flera år

    Medans T5toppar har varit en sjänk från ovan.

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Citat Ursprungligen postat av Olof
    Citat Ursprungligen postat av Sasse

    Byta till T7 topp.
    Men men T7 toppen är ju jättedålig och har varit det i flera år

    Medans T5toppar har varit en sjänk från ovan.
    Nu ska du inte vara så, tusen nålar på dig när vi syns

    Tänkte mest på kylproblemen. Inget fel på T7 toppen om man bortser från knastren och de mjuka fjädrarna.

    Sedan är väl din bil ett lysande exempel på att Sebastians teori suger.
    Finns väl ingen saab i sverige som har gått så många repor fullgas som din. Detta med ett blåpressat 18t #6
    Bevisligen är det mycket effekt också
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 883
    Medlem#
    891
    Jaha så min bil e mest plågad i hela landet.
    Tack för det . lägger ut den på blocket för en Femhundring. som e prutbar.

    Hade räckt med tusen nålar

Liknande ämnen

  1. Högt tryck i A/C-systemet
    Av racersaaben i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-10, 21:03
  2. Högt tryck i kylsystemet
    Av Bobzi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-24, 22:43
  3. [LÖST] Hur högt tryck i styrservosystemet?
    Av rabies i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-07-09, 23:48
  4. Högt tryck i kylsystemet!
    Av Rickard i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 62
    Senaste inlägg: 2008-08-18, 14:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •