Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Samma takräcke? NG9-3 SC & SS

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kållered
    Inlägg
    206
    Medlem#
    7034

    Samma takräcke? NG9-3 SC & SS

    Är det någon som vet om takräcke till 9-3 SC och SS skiljer sig åt?

    På Saabs hemsida verkar det vara olika artikelnummer men är de kompatibla?

    Har sökt utan att hitta något. (Verkar förresten som att takräcke går under namnen takbågar samt lastbågar också, vad är egentligen korrekt?)
    9-3 SC 2,0t Vector A60 -07

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Jag anser att det är två olika saker. Takräcke är det som fanns på äldre bilar (och kanske även några nya) med en hel "korg" att lägga prylar i. Lastbågar är däremot bara själva bågarna som man sedan fäster olika saker och tillbehör i. Ordet "takbågar" har jag aldrig vare sig använt eller hört i någon större utsträckning, men det låter ju som samma sak som lastbågar.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    460

    Re: 9-3 SC & SS - Samma takräcke?

    Citat Ursprungligen postat av Lind
    Är det någon som vet om takräcke till 9-3 SC och SS skiljer sig åt?

    På Saabs hemsida verkar det vara olika artikelnummer men är de kompatibla?

    Har sökt utan att hitta något. (Verkar förresten som att takräcke går under namnen takbågar samt lastbågar också, vad är egentligen korrekt?)

    Om du har en 9-3 SS el en 9-3 SC (utan rails) så passar takbågarna att montera på båda bilarna men vinkeln på den bakre bågen blir inte lika då ett sedan-tak "droppar" lite i bakkant men inte en kombis.
    Så det går att använda men då med den bakre bågens fyrkanstprofil något lutande framåt eller bakåt.

    /Claes

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kållered
    Inlägg
    206
    Medlem#
    7034

    Re: 9-3 SC & SS - Samma takräcke?

    Citat Ursprungligen postat av Robertsson

    Om du har en 9-3 SS el en 9-3 SC (utan rails) så passar takbågarna att montera på båda bilarna men vinkeln på den bakre bågen blir inte lika då ett sedan-tak "droppar" lite i bakkant men inte en kombis.
    Så det går att använda men då med den bakre bågens fyrkanstprofil något lutande framåt eller bakåt.

    /Claes

    Tack så mycket för svaret, föredömligt informativt!
    9-3 SC 2,0t Vector A60 -07

  5. #5

    Re: 9-3 SC & SS - Samma takräcke?

    Hej!

    Jag har en Saab 9-3 SportCombi årsmodell 2008. Köpte begagnade lasträcken på Blocket. När jag monterade dessa uppstod det som beskrivs tidigare i denna tråd. Det bakre räcket lutade framåt och var högre än det främre. Är det någon som vet ifall det skiljer sig mellan årsmodellerna för SC?
    Funderar även på att skaffa en takbox. Läste nånstans att man ska ha speciella lasträcken till takbox pga att det är högre belastning än för ett vanligt lasträcke. Stämmer detta?

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: 9-3 SC & SS - Samma takräcke?

    Då är det uppenbarligen bågar till en SS du har fått tag i. Att det skulle skilja mellan årsmodeller tror jag inte ett dyft på. Det skulle vara en alldeles för stor förändring i hela karossformen för att det skulle skilja på bara årsmodeller.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kållered
    Inlägg
    206
    Medlem#
    7034

    Re: 9-3 SC & SS - Samma takräcke?

    Precis som Vfr skriver skiljer det inte mellan årsmodellerna, mitt räcke som går på en -07:a brukar lånas ut till en -10:a utan problem...
    9-3 SC 2,0t Vector A60 -07

  8. #8

    Re: 9-3 SC & SS - Samma takräcke?

    Ok. Då är det uppenbarligen så att jag fått tag i ett takräcke till en SS. Jag får leta vidare på Blocket...

  9. #9
    Jag väcker liv i gammal tråd. Jag är nämligen på jakt efter takräcke till min 9-3 aero sc -07. (Fel bil i signaturen, men jag lyckas inte ändra)

    Enligt den här tråden skiljer sig takräckena åt på SS & SC, men kollar jag på Thules "fit guide" så får jag fram samma artikelnummer till både SS & SC. Kan det vara så att Thule tycker att det "funkar" på båda bilarna, men att SAAB inte tycker det? Det verkar ju konstigt.

    Är det någon som vet vem som tillverkar takräcket som SAAB säljer som original?
    9-3 SC Aero ´07 (Saab nr.7)

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Köttet Visa inlägg
    Kan det vara så att Thule tycker att det "funkar" på båda bilarna, men att SAAB inte tycker det? Det verkar ju konstigt.
    Som man kan läsa i denna tråd är det olika taklutning vid den bakre lastbågen. Det gör att fyrkantprofilen inte blir horisontell och de tillbehör man kan montera på profilen inte får rätt vinkel. Med en annan konstruktion, t.ex. runda rör, kanske olika taklutning inte spelar någon roll?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Liknande ämnen

  1. Takräcke
    Av Tommy1975 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-12-13, 13:18
  2. [LÖST] Samma takräcke NG9-3 SS som OG9-5
    Av daree i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-25, 11:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •