Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 49

Ämne: Dålig bensinpump på 9-5?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665

    Dålig bensinpump på 9-5?

    Nu skall jag göra en kort historia lång...

    Jag rasade motorn för ett år sedan och då gick även turbon sönder vilket gjorde att jag körde med orginal turbo och program ett bra tag. Men så i somras så skruvade jag ihop lite delar så att jag fick en fungerande "bättre begagnad" TD04. Och självklart så gick bilen mycket bättre med 270 hk programmet jämfört med orginal 192 hk.

    Men så en vacker dag när bilen gick som "vanligt" så lyckades jag inte skaka av mig en lätt skruvad og900 (jäkla Urban ) och då började man ju fundera. Så jag mätte lite tider vilket indikerade att den inte gick som den skulle och när jag körde jämnt mot en 9-5 Aero -02 Automat så var det bekräftat.

    Lite felsökning har gett följande...

    Jag har varit ute med tech2 och fått fram lite värden.

    Detta är de värden som jag tog fram för avläsning.


    Den avvikande är Luftmassa/Förbränning Kalkyl.


    Luftmassa Avvikels från beräknad


    Beräknad toppeffekt på ynka 200 kusar (vet inte hur korrekt den är dock?) Vridet var som mest 350 Nm (skall vara 370 Nm)


    Kollade även spridartider och fick fram följande

    Kod:
    RPM      Insp tid    DC 
    4130     27.4        94% 
    4478     26.7        100% 
    4813     25          100% 
    5126     23.5        100% 
    5386     22.3        100%
    Som synes så går spridarna på knäna ganska rejält.

    Detta gjorde att jag kontrollerade bränsletrycket och vid 4000 rpm ser det ut att stämma mot laddtrycket med sedan börjar det dala. Vid ca 5500 rpm hade jag ett laddtryck på 1.3 - 1.4 men bränsletrycket låg bara på 4 bar. Den håller 4,5 bars soppatryck vid 1.5 bars ladd på lägre varv men på höga minskar det. Jag har bytt bränslefilter utan att det blev bättre.

    Nu till mina funderingar.
    Man kan ju gissa på att min bränslepump börjar ge upp efter 18 000 mil, men tyder mina "fynd" på att det är det som gör att jag tappar så pass mycket effekt?

    Och fråga nummer två, om jag har kört med detta ett tag, kan detta vara en bidragande orsak till mitt ras för ett år sedan?
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 91#1434391

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    om nu DC ligger på 100% så kan det inte hjälpa mycket med annan pump utan det är väl spridarna och mappningen som skall ändras?
    Det vor skillnad om trycket sjönk markant typ till 2 bar men värdena är ju rimliga för att det skall fungera

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    om nu DC ligger på 100% så kan det inte hjälpa mycket med annan pump utan det är väl spridarna och mappningen som skall ändras?
    Det vor skillnad om trycket sjönk markant typ till 2 bar men värdena är ju rimliga för att det skall fungera
    Nu är jag inte insatt i hur Trionic 7 fungerar men jag antog att systemet har adapterat upp DC till 100% för att försöka få till lambda värdet korrekt när soppatrycket har minskat. Spridarna klara ju av mer än de 270 hk jag skall ha.

    Om man går in på http://web.telia.com/~u53104261/formler.html och räknar lite, nu stämmer värdena där inte helt men principen borde stämma, så kan man se att ett bränsletryckstapp på 0,3 bar ger en effektförlust på 5%.

    270 * 0,95 = 256

    Dvs jag kör jämnt med en Aero automat...

    Eller tänker jag helt fel?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    om nu DC ligger på 100% så kan det inte hjälpa mycket med annan pump utan det är väl spridarna och mappningen som skall ändras?
    Det vor skillnad om trycket sjönk markant typ till 2 bar men värdena är ju rimliga för att det skall fungera
    Nu är jag inte insatt i hur Trionic 7 fungerar men jag antog att systemet har adapterat upp DC till 100% för att försöka få till lambda värdet korrekt när soppatrycket har minskat. Spridarna klara ju av mer än de 270 hk jag skall ha.

    Om man går in på http://web.telia.com/~u53104261/formler.html och räknar lite, nu stämmer värdena där inte helt men principen borde stämma, så kan man se att ett bränsletryckstapp på 0,3 bar ger en effektförlust på 5%.

    270 * 0,95 = 256

    Dvs jag kör jämnt med en Aero automat...

    Eller tänker jag helt fel?
    Kan du inte lägga ut lite tider så man kan räkna och jämföra effekt på det viset med? 100-150, 80-120 osv.. ?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Kan du inte lägga ut lite tider så man kan räkna och jämföra effekt på det viset med? 100-150, 80-120 osv.. ?
    Mätt med moraklockan...

    Kod:
    km/h     vxl     tid
    80-120    3      4,5
    80-140    4     10,3
    100-150   4      7,7

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    det jag menade var ju bara det att om nu spridarna ligger på gränsen vad de klarar så blir det ju inte särskilt bra att bara öka trycket för att få dem att leverera mer. Tryckökningen är ju linjär i hela registret om man borster från regulatorfunktionen.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    det jag menade var ju bara det att om nu spridarna ligger på gränsen vad de klarar så blir det ju inte särskilt bra att bara öka trycket för att få dem att leverera mer. Tryckökningen är ju linjär i hela registret om man borster från regulatorfunktionen.
    Det är ju inte tal om att öka trycket utan att få tillbaks korrekt tryck, om du läser så ser du att trycket är felaktigt på högre varv vilket borde indikera att soppapumpen inte orkar med.

  8. #8
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309
    Det är ju inte tal om att öka trycket utan att få tillbaks korrekt tryck, om du läser så ser du att trycket är felaktigt på högre varv vilket borde indikera att soppapumpen inte orkar med.
    Jag tror arr du är på rätt väg här, har du mätt spänning på pumpen och flödet 140cl/min vid 3 Bar tror jag att en standard pump skall ge
    berätta sen vad du kommer fram till

    //Ubbe
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    det jag menade var ju bara det att om nu spridarna ligger på gränsen vad de klarar så blir det ju inte särskilt bra att bara öka trycket för att få dem att leverera mer. Tryckökningen är ju linjär i hela registret om man borster från regulatorfunktionen.
    Det är ju inte tal om att öka trycket utan att få tillbaks korrekt tryck, om du läser så ser du att trycket är felaktigt på högre varv vilket borde indikera att soppapumpen inte orkar med.
    korrekt tryck? 4.5 bar är väl mer än standard oavsett? Det du söker är ju mer bensin ur spridarna och eftersom de redan går på 100% DC så vet jag inte hur du ska få mer ur dem om du inte ökar trycket och då du redan har aningen högre tryck än standard så är nog pumpen på gränsen vad den kan ge men lösningen är nog inte primärt att öka trycket ännu mer. Så länge spridarna är anpassade till vald effekt så kan man ju få ut 600 hästar på bara 3 bars bränsletryck.
    Att skriva en mapp och få mer hästar med vidöppna spridare och bara laborera med trycket tycker jag låter mycket bakvänt..........

  10. #10
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    StefanM du har nog fått det där lite om bakfoten.

    Det är tronic som försöker justera det förlorade trycket där av att spridarna går 100% så det är ju inte att dave vill ha mer sopa utan han vill ha rätt soppa tryck, som sagt soppa trycket ska ju hela tiden vara linjärt dvs har du vid 6000varv 2bars laddtryck med org BTR3bar så ska soppa trycket ligga på 5bar ett ex.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  11. #11
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    StefanM du har nog fått det där lite om bakfoten.

    Det är tronic som försöker justera det förlorade trycket där av att spridarna går 100% så det är ju inte att dave vill ha mer sopa utan han vill ha rätt soppa tryck, som sagt soppa trycket ska ju hela tiden vara linjärt dvs har du vid 6000varv 2bars laddtryck med org BTR3bar så ska soppa trycket ligga på 5bar ett ex.

    Mvh
    helt rätt
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    korrekt tryck? 4.5 bar är väl mer än standard oavsett? Det du söker är ju mer bensin ur spridarna och eftersom de redan går på 100% DC så vet jag inte hur du ska få mer ur dem om du inte ökar trycket och då du redan har aningen högre tryck än standard så är nog pumpen på gränsen vad den kan ge men lösningen är nog inte primärt att öka trycket ännu mer. Så länge spridarna är anpassade till vald effekt så kan man ju få ut 600 hästar på bara 3 bars bränsletryck.
    Att skriva en mapp och få mer hästar med vidöppna spridare och bara laborera med trycket tycker jag låter mycket bakvänt..........
    Dags för vissa att läsa på hur en BTR fungerar tror jag.

    Redan nämnt men jag tar det igen.

    Grundtrycket på BTR är 3.0 bar, detta gäller alltså vid ett laddtryck på 0 bar.
    När bilen står på tomgång så har man ju ett "laddtryck" på kanske -0.6 bar, då har man således ett bränsletryck på 2.4 bar.

    Skitlätt att räkna, dvs 3.0 - 0.6 = 2.4 bar

    Om jag då har ett laddtryck vid 5500 rpm på 1.3 bar vilket bränsletryck bör jag då ha?

    Jo vanlig matte igen...

    3.0 + 1.3 = 4.3 bar

    Så jag skall ha 4.3 bar men jag har bara 4.0 bar dvs jag saknar 0.3 bar.

    Förstått?

  13. #13
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    korrekt tryck? 4.5 bar är väl mer än standard oavsett? Det du söker är ju mer bensin ur spridarna och eftersom de redan går på 100% DC så vet jag inte hur du ska få mer ur dem om du inte ökar trycket och då du redan har aningen högre tryck än standard så är nog pumpen på gränsen vad den kan ge men lösningen är nog inte primärt att öka trycket ännu mer. Så länge spridarna är anpassade till vald effekt så kan man ju få ut 600 hästar på bara 3 bars bränsletryck.
    Att skriva en mapp och få mer hästar med vidöppna spridare och bara laborera med trycket tycker jag låter mycket bakvänt..........
    Dags för vissa att läsa på hur en BTR fungerar tror jag.

    Redan nämnt men jag tar det igen.

    Grundtrycket på BTR är 3.0 bar, detta gäller alltså vid ett laddtryck på 0 bar.
    När bilen står på tomgång så har man ju ett "laddtryck" på kanske -0.6 bar, då har man således ett bränsletryck på 2.4 bar.

    Skitlätt att räkna, dvs 3.0 - 0.6 = 2.4 bar

    Om jag då har ett laddtryck vid 5500 rpm på 1.3 bar vilket bränsletryck bör jag då ha?

    Jo vanlig matte igen...

    3.0 + 1.3 = 4.3 bar

    Så jag skall ha 4.3 bar men jag har bara 4.0 bar dvs jag saknar 0.3 bar.

    Förstått?
    Vitsen med detta är att trycket över spridaren hela tiden ska vara konstant.
    Vid laddtryck på 1 bar blir det ju ett "mottryck" på 1bar för bränslet som ska ur spridaren och för att då övervinna mottrycket från laddtrycket måste bränsletrycket höjas lika mycket som laddtrycket.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    ja okej, tänkte inte på att det var trionic utan utgick bara från att 270hästars chippet var skrivet så att spridarna bottnade och att de tog ut det sista med höjt bränsletryck..............det var bara det jag reagerade över.
    Dock kvarstår ju fakta att om nu pumpen inte orkar det sista så är den ju underdimensionerad. Det är ju knappast så att den är sliten och isåfall är det ju konstigt att det inte är ett krav med pumpbyte i samband med trimmningen. Att han har fått motorskador tidigare förvånar då inte mig eftersom den förmodligen gått väldigt magert vid laddtryck.

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Dock kvarstår ju fakta att om nu pumpen inte orkar det sista så är den ju underdimensionerad. Det är ju knappast så att den är sliten och isåfall är det ju konstigt att det inte är ett krav med pumpbyte i samband med trimmningen. Att han har fått motorskador tidigare förvånar då inte mig eftersom den förmodligen gått väldigt magert vid laddtryck.
    Då jag tidigare har spöat 9-5 Aero manuell med lätthet och nu kör jämnt med en 9-5 Aero automat så har ju något hänt. Och vad är det som säger att en pump som har gått snart 19 000 mil inte skulle vara sliten?

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Hej!

    Kan du inte koppla loss pumpen från fuelrailen och se hur mycket den flödar? Precis som Apex skrev.

    Spännande tråd med intressanta iakttagelser annars...

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Kan du inte lägga ut lite tider så man kan räkna och jämföra effekt på det viset med? 100-150, 80-120 osv.. ?
    Mätt med moraklockan...

    Kod:
    km/h     vxl     tid
    80-120    3      4,5
    80-140    4     10,3
    100-150   4      7,7
    Original gjorde min 9-5 aero -01 (230 hk) följade tider:

    80-120 på 5,6 sekunder (trean)
    80-140 på 8,4 sekunder (trean)
    100-150 på 9 sekunder. (Trean med växlling till fyran)

    Så helt dåligt går den väl ändå inte?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Kan du inte lägga ut lite tider så man kan räkna och jämföra effekt på det viset med? 100-150, 80-120 osv.. ?
    Mätt med moraklockan...

    Kod:
    km/h     vxl     tid
    80-120    3      4,5
    80-140    4     10,3
    100-150   4      7,7
    Original gjorde min 9-5 aero -01 (230 hk) följade tider:

    80-120 på 5,6 sekunder (trean)
    80-140 på 8,4 sekunder (trean)
    100-150 på 9 sekunder. (Trean med växlling till fyran)

    Så helt dåligt går den väl ändå inte?
    Skillnad på RL tid och stopp ur.
    Växlingar mm är med på en RL repa oftast.

    Här är en Aero kombi org:
    Saab 9-5 AERO Kombi


    100-150km/h
    3:an 6,0s
    4:an 7,0s
    5:an 10,7s

    80-120km/h
    3:an 4,1s
    4:an 5,7s
    5:an 7,7s
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Den var väldigt snabb såg jag. Här är en mer normal:

    Acctest Saab 9-5 AERO Kombi



    100-150km/h
    3:an 6,2s
    4:an 8,9s
    5:an 11,7s

    80-120km/h
    3:an 4,9s
    4:an 6,2s
    5:an 9,9s
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Dålig gång på låg last och dålig tomgång OG9-3
    Av Magnus84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-16, 22:09
  2. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 13:42
  3. Bensinpump går ej, 900 2,3 -94
    Av 66swede i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-06, 10:41
  4. Bensinpump på 900 s -91
    Av Petro i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-09, 22:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •