Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: Hur många har fått balansaxelkedja ras?

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    829

    Re: Hur många har fått balansaxelkedja ras?

    Tjena George!

    Låter som du redan bestämt dig men jag kommer med ett inflikande jag med!

    Min 9000 94 2.3T (kortmotorn) har jag kört utan b-axelkedja de senaste 2500milen. Enda skillnaden jag märkt är att motorn blev lite rappare.
    Jag ingen som helst skillnad på varken motorljud eller komfort. Inte ens på tomgång tycker jag att det är några utmärkande vibrationer.

    Så jag har inte ångrat en sekund att jag inte satte dit en ny.

    På en T7 motor är det vad jag förstått annorlunda, där vill man inte köra utan.

    Så hade jag varit du så hade jag kastat den där kedjan i soptunnan utan att sätta dit någon ny

    mvh
    Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Hur många har fått balansaxelkedja ras?

    Fortfarande är det ju försvinnande få som i tråden besvarat frågan i trådrubriken.

    Förväntar inte att någon skall kunna ange en exakt siffra över hur många som drabbats men man borde åtminstone kunna ange OM man själv har drabbats av ras av balansaxeldrivningen, inte bara att man valt att plocka bort densamma.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #23
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Re: Hur många har fått balansaxelkedja ras?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Jag kan inte förstå alls hur man INTE kan känna eller märka någon skillnad.
    På en helt orginalbil är skillnaden enligt mig markant och om någon har kört en 9000 B202 så vet ni åt vilket håll det bär. Mest märks det alltså i motorvägsfarter med motorvarvtal 2000var och uppåt.
    Motorgången blir "råare" ca 1800varv och uppåt och jag tror inte att Saab hade hängt dit något så kostnadsökande bara för skoj skull.

    Men jag förstår om man vill ta bort den på en vässad bil som man kanske inte har till vardags. Motorn förvandlas till en ej premiummotor kan man säga.
    Fast redan med grövre avgas suddas nyttan med axlarna ut.

    M.V.H.

    Min kommer gå till vardags, men du kan ju tänka dig vad dom stackars axlarna kommer få snurra vid 7400-7500rpm. Lika bra o ta bort ifall det går sönder.
    Men iofs så har jag ett Saab 900 block, dvs utan balansaxlar och 10kg lättare än ett vanligt 9000 block med axlar.

    Jag återkommer med ett utlåtande om hur ja tycker bilen beter sig utan balansaxlar och när den är korrekt mappad, när ja hämta den ifrån micke första gången omappad så trodde jag den skulle skaka sönder på vissa varval
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    21

    Re: Hur många har fått balansaxelkedja ras?

    Citat Ursprungligen postat av Mr MEP
    Om renoveringen gäller en kortmotor B2X4 (- 94 till -9 så säljer Saab en komplett sats till den senare motorn B2X5 som nästan passar rakt av. Drev kedjor, spännare, skenor till både balansaxel- och kamaxeltransmission. Priset är ganska okej, ca 1600kr (jämför med Speedparts som tar ca 1700kr enbart för delarna till kamaxeltransmissionen).

    Det som inte passar, är två balansaxeldrev som måste inhandlas separat. Pris på Saab ca 850kr för båda.

    Så om merkostnaden blir ca 750kr för att även byta balansaxelkretsen, så hade åtminstone inte jag tvekat att göra det. Då får allt plånboken vara j-vligt tunn om man skall låta bli. Visst kan man ju ta bort balanskedjan, men jag hade inte gjort det till en så ringa pengavinst.

    //Mr MEP
    Min bil 9000 CSE 2.3t -97 har gått 17.700 mil. Har nu ett litet läckage i topplockspackningen och kommer att renovera toppen medan man har de lös.
    Likaså har jag tänkt byta kamaxel och balansaxel kedjor och drev. Har tänkt mig använda detta kit.

    http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2671

    och inhandla de nämda balansaxeldreven separat. Problemet är att Saab säljer två versioner av dreven. Äldre rmodellen för motor före W002470 och den senare W002471 frammåt. Försäljaren kund inte vara till nån hjälp utan motornummer.

    Hur skall ja gå tillväga när jag inte lyckats få fram motornummret (antagilgen rostat bort)?

    Är detta till nån hjälp? Tolkar att bilen har varit ihopskruvad 7.5.1997
    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... ficate.jpg
    9-5 2,3 Aero -07

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268

    Re: Hur många har fått balansaxelkedja ras?

    Här kommer ett svar då: De motorer jag har rivit för byte på eller i andra syften har alla varit mera slitna på balansaxelsidan än på kammtransmissionen. Utan tvekan!
    Men några ras har jag aldrig sett förutom en motorn där alla kuggar på avgassidans balansaxel var utraderade strax innan 20000mil.

    Men själv njuter jag av den silkeslena mjuka gången på min 2,3i motor MED balansaxlarna inkopplade .

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    199

    Re: Hur många har fått balansaxelkedja ras?

    Citat Ursprungligen postat av JMW
    Citat Ursprungligen postat av Mr MEP
    Om renoveringen gäller en kortmotor B2X4 (- 94 till -9 så säljer Saab en komplett sats till den senare motorn B2X5 som nästan passar rakt av. Drev kedjor, spännare, skenor till både balansaxel- och kamaxeltransmission. Priset är ganska okej, ca 1600kr (jämför med Speedparts som tar ca 1700kr enbart för delarna till kamaxeltransmissionen).

    Det som inte passar, är två balansaxeldrev som måste inhandlas separat. Pris på Saab ca 850kr för båda.

    Så om merkostnaden blir ca 750kr för att även byta balansaxelkretsen, så hade åtminstone inte jag tvekat att göra det. Då får allt plånboken vara j-vligt tunn om man skall låta bli. Visst kan man ju ta bort balanskedjan, men jag hade inte gjort det till en så ringa pengavinst.

    //Mr MEP
    Min bil 9000 CSE 2.3t -97 har gått 17.700 mil. Har nu ett litet läckage i topplockspackningen och kommer att renovera toppen medan man har de lös.
    Likaså har jag tänkt byta kamaxel och balansaxel kedjor och drev. Har tänkt mig använda detta kit.

    http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2671

    och inhandla de nämda balansaxeldreven separat. Problemet är att Saab säljer två versioner av dreven. Äldre rmodellen för motor före W002470 och den senare W002471 frammåt. Försäljaren kund inte vara till nån hjälp utan motornummer.

    Hur skall ja gå tillväga när jag inte lyckats få fram motornummret (antagilgen rostat bort)?

    Är detta till nån hjälp? Tolkar att bilen har varit ihopskruvad 7.5.1997
    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... ficate.jpg
    Du kan nog lugnt räkna med att du har de gamla 9000-dreven på din motor. Antar att det bara var de allra sist byggda kortmotorerna under -98 som fick samma balansaxlar och drev som de kommande B2X5-motorerna.

    Köp dreven och lämna tillbaka om du ser att dreven i 9-5-satsen passar (vilket jag inte tror att de gör).

    Jag har bytt hela satsen både på en 9000 och en 9-5. Helt klart känns balanskretsen som den svagaste länken. Spännaren till balanskedjan på bägge motorerna var ute max. 9-5:an hade gått ca 20 000. 9000-motorn ca 25 000. Spännare till kamkedjan var ute 14,5 resp 16,0 mm. Ingen av motorerna lät illa. Både var förhållandevis rena och fina invändigt med fungerande vevhusvent (jo, den kan balla ur även på en 9000....).

    På 9000-motorn var ett av dreven till balansaxlarna helt runt, fanns inga kugg kvar.

    Mitt tips: Byt senast vid 20 000 mil, oavsett om motorn låter eller inte eller vad spännare säger! Om kamkedjesträckaren är ute 15 mm så är det också hög tid. Den rekommendation från Saab känns inte tilltagen med marginal, så den bör man nog respektera. Går en kedja av så kan det gå hyfsat bra, men det kan lika gärna bli totalras.

    Sen kan man ju nöja sig med att ta bort balanskedjan och dra runt en ny kamkedja. Men det är ändå hyfsat med jobb, så varför inte gneta lite till och få det riktigt gjort?

    Du är helt rätt ute som tänkt byta!

    //Mr MEP

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Hur många har fått balansaxelkedja ras?

    min nuvarande bil fick balanskedjeras vid 13400mil, inga kuggar kvar på ena drevet.
    Sen var även smörjningen icke existerande på ena vevlagret så ett lager hade kletat ut.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  8. #28
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Re: Hur många har fått balansaxelkedja ras?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Här kommer ett svar då: De motorer jag har rivit för byte på eller i andra syften har alla varit mera slitna på balansaxelsidan än på kammtransmissionen. Utan tvekan!
    Men några ras har jag aldrig sett förutom en motorn där alla kuggar på avgassidans balansaxel var utraderade strax innan 20000mil.

    Men själv njuter jag av den silkeslena mjuka gången på min 2,3i motor MED balansaxlarna inkopplade .

    M.V.H.
    Jo men nu handlar det ju om en trimmad turbo bil och inte en trött sugmotor.
    Som nån ovanstående säger så spelar nog motorkuddar osv stordel i det hela, många är helt orginal sen bilen var ny.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    21

    Re: Hur många har fått balansaxelkedja ras?

    Citat Ursprungligen postat av JMW
    Citat Ursprungligen postat av Mr MEP
    Om renoveringen gäller en kortmotor B2X4 (- 94 till -9 så säljer Saab en komplett sats till den senare motorn B2X5 som nästan passar rakt av. Drev kedjor, spännare, skenor till både balansaxel- och kamaxeltransmission. Priset är ganska okej, ca 1600kr (jämför med Speedparts som tar ca 1700kr enbart för delarna till kamaxeltransmissionen).

    Det som inte passar, är två balansaxeldrev som måste inhandlas separat. Pris på Saab ca 850kr för båda.

    Så om merkostnaden blir ca 750kr för att även byta balansaxelkretsen, så hade åtminstone inte jag tvekat att göra det. Då får allt plånboken vara j-vligt tunn om man skall låta bli. Visst kan man ju ta bort balanskedjan, men jag hade inte gjort det till en så ringa pengavinst.

    //Mr MEP
    Min bil 9000 CSE 2.3t -97 har gått 17.700 mil. Har nu ett litet läckage i topplockspackningen och kommer att renovera toppen medan man har de lös.
    Likaså har jag tänkt byta kamaxel och balansaxel kedjor och drev. Har tänkt mig använda detta kit.

    http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2671

    och inhandla de nämda balansaxeldreven separat. Problemet är att Saab säljer två versioner av dreven. Äldre rmodellen för motor före W002470 och den senare W002471 frammåt. Försäljaren kund inte vara till nån hjälp utan motornummer.

    Som väntat så visade det sig att min motor hade de äldre dreven. Drevet till avgas sidans balansaxel är omöijligt att få tag i nu. Den har varit restad i mint 4 veckor och ingen vet när den finns att få igen.

    Jo, jag ska ha balansaxlarna kavar och vill ha orginal Saab del.

    Mina gamla drev ser rätt så bra ut efter 18.000 mil (Steg 1), så jag får väl montera dem tillbaks. Jag undrar om det skulle vara bra att byta kedjan iaf?? Det borde väl inte vara något problem med det eftersom kuggarna ser bara ut?

    Vad säger ni med erfarenhet?

    Nya kedjan överst


    Styrdrevet har samma delnummer. Nån sa att styrdrevet skiljer sig också. Kunde inte med en hastig blick se nån skillnad. Enda att drevet var monterat med texten innåt vilket det inte var på dom andra.

    Vevaxeldrev


    Balansaxeldrev

    Är det nån som har bearbetningsanvisningar för Saab flänstätning?
    Ska man lägga på bägge ytorna? Ska man väntta innan man lägger ihop? Ja har oljetråget loss också och vill inte att det ska läcka senare.


    m.v.h

    JMW
    9-5 2,3 Aero -07

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    21

    Re: Hur många har fått balansaxelkedja ras?

    Citat Ursprungligen postat av JMW


    Är det nån som har bearbetningsanvisningar för Saab flänstätning?
    Ska man lägga på bägge ytorna? Ska man väntta innan man lägger ihop? Ja har oljetråget loss också och vill inte att det ska läcka senare.


    m.v.h

    JMW
    Är det ingen som känner igen flänstätningen?

    m.v.h

    JMW
    9-5 2,3 Aero -07

  11. #31
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Hur många har fått balansaxelkedja ras?

    jodå.. känner igen den o använde den.
    Lade en sträng på ena ytan och lade ihop detaljerna och skruvade till.. stod inget om att applicera på två ytor eller låta torka.. har inte haft några läckor.

    Btw.. kör utan b-axlar på min 9-5... vibbar lite på tomgång annars inget.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    21

    Re: Hur många har fått balansaxelkedja ras?

    okej, får väl göra så om det ingen har beskrivningen. Blir nog säkert bra.
    På hojen anväde jag Wurth DP 300 (vill jag minnas att det hette). Det skulle man applicera på båda ytorna och vänta 15 min innan man lägger ihop.

    m.v.h
    JMW
    9-5 2,3 Aero -07

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698

    Re: Hur många har fått balansaxelkedja ras?

    Är det vettigt att klippa av balanskedjan tills man åker på att byta även kamkedja? Min motor låter jävligt tajt och fin när den är kall, men så fort den kommer upp i temp så rasslar den och lever om. Så jag antar att det endast är balanskedjan som är sliten?

    Har inte budgeterat med ett kamkedjebyte än, men det vore otrevligt om balansaxelkedjan fick hela motorn att rasa.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  14. #34
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Hur många har fått balansaxelkedja ras?

    klart det går, bättre än att det rasar men om du köper kittet på saab för 1600kr och tar liite mer merjobb än att bara ta ner tråget så får du ju allt nytt.. tyckte själv att tråget var det som jävlades mest.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

Liknande ämnen

  1. DI-bränd, fått ny eller fått köpa ?
    Av sundevil i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-11-21, 19:52
  2. Hur många har fått problem med lykttorkarna under vinter?
    Av Saab 9-3 aero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-03-07, 19:22
  3. balansaxelkedja
    Av sahl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-04, 20:25
  4. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2004-06-04, 23:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •