Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Hur många har fått balansaxelkedja ras?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458

    Hur många har fått balansaxelkedja ras?

    Har köpt hela satsen för kamkedjan byte, men inte för balans delen, har funderingar!?

    Nu är de dags för mig att bestämma mig. Har läst mängder av inlägg utan att vara/bli klokare.
    För att vända på saken söker jag omvänd resonemang.
    Nu är de frågan om ”kostnad vs resonans” ...säkerhet ?? de är det som jag vill ha svar på.

    Räcker inte att byta endast balansaxelkedja och glidskenor.
    Balans del har inte samma tuffa påfrestning som kam delen , inga hårda ventilfjädrar som kan ställa till, så tänker jag.

    Andra PS! är inte sniken men har inte heller djup planbok och allt för
    modeller -93 är bra dyrare än senare.
    Gäller Saab 9000-91 2,3liter trimmat.


    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Hej!

    När jag öppnade transmissionskåpan på min 9000 2.3i -91 (långmotor) så var balansaxelkedjan med tillhörande drev betydligt mer slitet än kamkedjan.

    När/om den motorn ska ihop igen så blir det utan balansaxelkedja.

    I ditt fall hade jag gjort samma sak, dvs köra utan.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Hej!

    När jag öppnade transmissionskåpan på min 9000 2.3i -91 (långmotor) så var balansaxelkedjan med tillhörande drev betydligt mer slitet än kamkedjan.

    När/om den motorn ska ihop igen så blir det utan balansaxelkedja.

    I ditt fall hade jag gjort samma sak, dvs köra utan.

    Mvh
    Hej,
    Tack för tipset och de blir som du säger. Bort med kedjan.

    PS! har läst många dina inlägg och har respekt vad du skriver.

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 897
    Räkna in mig i gänget som fått en rasad balansaxelkedja! Slåg sönder transmissionskåpan i övrigt inga problem.

    Vet inte hur 9000 beter sig utan b-kedja och vad du ska använda bilen till. Vardagskörning skulle jag använda mig av en och för hårdare körning ta bort den.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Räkna in mig i gänget som fått en rasad balansaxelkedja! Slåg sönder transmissionskåpan i övrigt inga problem.

    Vet inte hur 9000 beter sig utan b-kedja och vad du ska använda bilen till. Vardagskörning skulle jag använda mig av en och för hårdare körning ta bort den.
    Hej,
    Jo, bilen ska plågas , brukar vi säga här i trakten, den är trimmad.
    De blir att kedjan åker ut.

    Tack för din bidrag de blir som ni säger.

    MVH
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Tjena!

    Tog bort min balansaxelkedja när jag renoverade motorn i bruksbilen, mest pga att det är en sak mindre som kan gå sönder.

    Och jag märker ingen skillnad, motorljudet är nog likadant, vibrationer finns inte (och det ska ju inte bli mer heller).

    Tycker dock motorn är lite piggare, men det är säkert inbillning..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Tjena!

    Tog bort min balansaxelkedja när jag renoverade motorn i bruksbilen, mest pga att det är en sak mindre som kan gå sönder.

    Och jag märker ingen skillnad, motorljudet är nog likadant, vibrationer finns inte (och det ska ju inte bli mer heller).

    Tycker dock motorn är lite piggare, men det är säkert inbillning..
    Tjena,
    Bra att de finns positiva svar som jag innerst hade önskat mig.! Biliggare och säkrare .

    PS! Resonans i bilen har jag haft innan , men byte alla busningar samt GE-motors sänksats och då försvann all
    buller lika snabbt som avlöning.!! Nu renoverar jag motor och en utgift mindre känns vällkommen.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Balansaxeldreven slits hårdare (dubbelt?) än kamdreven pga dom är mindre. Balansaxlarna snurrar väl med dubbla hastigheten jämfört med kammarna.
    Brukar vara balansaxeldreven som går först.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 547
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Balansaxeldreven slits hårdare (dubbelt?) än kamdreven pga dom är mindre. Balansaxlarna snurrar väl med dubbla hastigheten jämfört med kammarna.
    Brukar vara balansaxeldreven som går först.
    låter inget roligt vad kan man räkna med för livslängd på balansaxeldreven ?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    434
    Har tagit bort denna kedja efter att ett av dreven gett upp, kände ingen skillnad alls efteråt förutom att det blev tyst (skrek som bara den innan) detta på en 9000 med 2,0t t5 motor..

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Balansaxeldreven slits hårdare (dubbelt?) än kamdreven pga dom är mindre. Balansaxlarna snurrar väl med dubbla hastigheten jämfört med kammarna.
    Brukar vara balansaxeldreven som går först.
    Jo,
    Du har rätt , den snurrar snabbare och är klenare än kamkedjan därefter större slitage, precis som Hyvens skrev också .

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    97
    Har haft ras på min 2.3 t5 -96. Dreven var helt runda utan några kuggar kvar. Tittar man på hur stor anläggning kedjan har på främre drevet så kan man ju förstå att kedjan kan rappa kuggar lätt.
    I min motor blev det ganska mycket delar att byta då det gått runt metallspån från balansdreven...

    Sliten oljepump. Lägre oljetryck -> turboras... Även repor på cylinderväggar.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 547
    Citat Ursprungligen postat av Andreas75
    Har haft ras på min 2.3 t5 -96. Dreven var helt runda utan några kuggar kvar. Tittar man på hur stor anläggning kedjan har på främre drevet så kan man ju förstå att kedjan kan rappa kuggar lätt.
    I min motor blev det ganska mycket delar att byta då det gått runt metallspån från balansdreven...

    Sliten oljepump. Lägre oljetryck -> turboras... Även repor på cylinderväggar.
    Hur många mil hade den motorn presterat vid raset?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    97
    runt 16 500

    Dock så sitter det fortfarande balansaxelkedja i den motorn. Gjorde en totalrenovering.

    / Andreas

  15. #15

    Re: Hur många har fått balansaxelkedja ras?

    Renovera min 95 nyss utan balans kedjan. litte mer vibra blev de, inget jag tycker är ireterande,

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    199

    Re: Hur många har fått balansaxelkedja ras?

    Om renoveringen gäller en kortmotor B2X4 (- 94 till -9 så säljer Saab en komplett sats till den senare motorn B2X5 som nästan passar rakt av. Drev kedjor, spännare, skenor till både balansaxel- och kamaxeltransmission. Priset är ganska okej, ca 1600kr (jämför med Speedparts som tar ca 1700kr enbart för delarna till kamaxeltransmissionen).

    Det som inte passar, är två balansaxeldrev som måste inhandlas separat. Pris på Saab ca 850kr för båda.

    Så om merkostnaden blir ca 750kr för att även byta balansaxelkretsen, så hade åtminstone inte jag tvekat att göra det. Då får allt plånboken vara j-vligt tunn om man skall låta bli. Visst kan man ju ta bort balanskedjan, men jag hade inte gjort det till en så ringa pengavinst.

    //Mr MEP

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 315

    Re: Hur många har fått balansaxelkedja ras?

    Snor ju bara effekt, bort med skiten!
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285

    Re: Hur många har fått balansaxelkedja ras?

    Jag kan inte förstå alls hur man INTE kan känna eller märka någon skillnad.
    På en helt orginalbil är skillnaden enligt mig markant och om någon har kört en 9000 B202 så vet ni åt vilket håll det bär. Mest märks det alltså i motorvägsfarter med motorvarvtal 2000var och uppåt.
    Motorgången blir "råare" ca 1800varv och uppåt och jag tror inte att Saab hade hängt dit något så kostnadsökande bara för skoj skull.

    Men jag förstår om man vill ta bort den på en vässad bil som man kanske inte har till vardags. Motorn förvandlas till en ej premiummotor kan man säga.
    Fast redan med grövre avgas suddas nyttan med axlarna ut.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307

    Re: Hur många har fått balansaxelkedja ras?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Jag kan inte förstå alls hur man INTE kan känna eller märka någon skillnad.
    På en helt orginalbil är skillnaden enligt mig markant och om någon har kört en 9000 B202 så vet ni åt vilket håll det bär. Mest märks det alltså i motorvägsfarter med motorvarvtal 2000var och uppåt.
    Motorgången blir "råare" ca 1800varv och uppåt och jag tror inte att Saab hade hängt dit något så kostnadsökande bara för skoj skull.
    Hur många här har friska motorkuddar så att man kan dämpa ut motorn under 2000 RPM? Kan vara en förklaring till att så många inte säger sig märka någon skillnad.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    737

    Re: Hur många har fått balansaxelkedja ras?

    Har visserligen fått ras på en 900ng men det är ju samma princip. Motorn hade gått ca. 17000 mil vid tillfället.
    Vet inte i vilken ordning allt hände men ena balansaxeldrevet var totalt rensat från kuggar och en glidskena till balansaxelkedjan var av på mitten. Sen vart ju vevlagren skrot pga alla metallpartiklar från drevet och allt annat som slitits när den gick sönder.

    Jag tog BORT den kedjan som satt på den nya motorn jag stoppade i. Var absolut ingen kostnadsfråga utan tog bort den för att minimera risken för ytterligare ett motorras. Tycker att det "durrar" lite när man står stilla och lägger varvet strax under 2000rpm. Men å andra sidan hur ofta gör man det? Jag har inte märkt någon skillnad när jag kör däremot.
    "Nä det är inte jag som är Djävulen...
    Jag är hans onda tvillingbror."
    900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!

Liknande ämnen

  1. DI-bränd, fått ny eller fått köpa ?
    Av sundevil i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-11-21, 19:52
  2. Hur många har fått problem med lykttorkarna under vinter?
    Av Saab 9-3 aero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-03-07, 19:22
  3. balansaxelkedja
    Av sahl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-04, 20:25
  4. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2004-06-04, 23:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •