Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Oljeläckage 9-3 SS

Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003

Oljeläckage 9-3 SS

Hej,

I lördags åkte jag och tjejen ner till Stockholm för att kika på och eventuellt köpa en bil. Det eventuella slutade med ett köp då vi gillade bilen skarpt, en 9-3 SS Vector 2.0t aut -03 med all utrustning förutom taklucka och navi.

Tyvärr har det nu visat sig att det är ett lättare oljeläckage någonstans från motorn, frågan är bara varifrån det kommer?
    Jag har en halvrisig mobilbild på varifrån det ser ut att komma, men jag är inte säker. Någon som vet vad som finns "där uppe" som kan läcka?
    Är det någonting specifikt på motorerna i NG 9-3 som brukar kunna börja läcka?

Även denna slang var ordentligt oljig:

Bilen ska in på felsökning om en vecka, men det vore intressant att höra lite gissningar härifrån först.

Tacksam för svar!

Mvh
    Martin

Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Jag har svårt att orientera mig var dina bilder är tagna då jag inte har min bil framför mig nu, så jag kan vara helt fel ute med denna gissning.
    Ett vanligt problem på 9-3SS har annars varit att en packbox mellan servostyrningspumpen och motorn läcker. Detta får till föjd att oljenivån i servobehållaren STIGER (motorolja kommer in i servobehållaren) så att det börjar rinna över. (Servopumpen drivs av ena kamaxeln, och sitter alltså monterad på topplocket).

Som sagt, en vild gissning, men relativt enkelt att kolla. för om det är det felet så lär du ha överfullt med olja i servobehållaren.
    Ronnie S, 2012 9-3 SC Griffin (220 hk Biopower)

Tidigare Saabar: 2006 9-3 Vector SC 2,0T (210 hk), 2003 9-3 Vector SS 2,0t (175 hk), 1995 9000 CSE 2,3 Turbo (200 hk), 1985 900 T16 (175 hk), 1980 900 Turbo (145 hk)

Citat Ursprungligen postat av Ronnie S
    Jag har svårt att orientera mig var dina bilder är tagna då jag inte har min bil framför mig nu, så jag kan vara helt fel ute med denna gissning.
    Ett vanligt problem på 9-3SS har annars varit att en packbox mellan servostyrningspumpen och motorn läcker. Detta får till föjd att oljenivån i servobehållaren STIGER (motorolja kommer in i servobehållaren) så att det börjar rinna över. (Servopumpen drivs av ena kamaxeln, och sitter alltså monterad på topplocket).

Som sagt, en vild gissning, men relativt enkelt att kolla. för om det är det felet så lär du ha överfullt med olja i servobehållaren.
    Är det inte elektrisk servopump på ss/sc?
    9-3 SC 2.0T -06 (Steg 1)

Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Citat Ursprungligen postat av Tommy 2453

Är det inte elektrisk servopump på ss/sc?
    Möjligen på 1,8i (jag är osäker), men 1,8t/2,0t/2,0T har kamaxeldriven pump.
    Ronnie S, 2012 9-3 SC Griffin (220 hk Biopower)

Tidigare Saabar: 2006 9-3 Vector SC 2,0T (210 hk), 2003 9-3 Vector SS 2,0t (175 hk), 1995 9000 CSE 2,3 Turbo (200 hk), 1985 900 T16 (175 hk), 1980 900 Turbo (145 hk)

Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Citat Ursprungligen postat av Ronnie S

Tack för svaret, tyvärr är nivån i servobehållaren riktig och den är inte oljekladdig på utsidan heller.

Bilden är tagen om man tittar i bilens färdriktning (under bilen), snett upp till vänster, alltså där motor och växellåda möts.

Jag har inbillat mig att det är mer läckage när bilen är avstängd än när den är igång också, märkligt?

troligen läcker packboxen bakom svängjhulet (vevaxeln)

har själv bytt min packbox där när bilen bara gått ca7000mil

//Kristoffer
    gå gjärna in å lägg en röst på min bil.

http://www.garaget.org/?car=56995

Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Citat Ursprungligen postat av Kristoffer T / 1653

//Kristoffer
    Ajdå, det innebär separation av motor och växellåda alltså? Vad kan det kalaset gå på? Antar att packboxen i sig inte kostar mer än ett par hundringar, men arbetet... hur många timmars jobb kan det vara på verkstad?

Är det farligt att köra med detta fel?

Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004

läkage

Jag tycker det borde komma olja ur öppningen där man ser det "stora Kugghjulet" om det var vevaxeltätningen som släpper igenom olja. Håller du bara koll på oljenivån och vet med dig att det finns en förhöjd risk för kopplingsras ifall oljan skulle leta sig upp på lamellerna så är det helt ofarligt.
    Innehav
    900 Aero 1989
    Volvo V40 2,0T Sport 2001

Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Medlem#
    6220
    Du köpte väl bilen hos en handlare? isåfall är det den firman som ska stå för kalaset du har MINST 6 mån garanti lr om det var 12 men minst 6 iaf.

Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003

Re: läkage

Citat Ursprungligen postat av Stoffes40
    Jag tycker det borde komma olja ur öppningen där man ser det "stora Kugghjulet" om det var vevaxeltätningen som släpper igenom olja. Håller du bara koll på oljenivån och vet med dig att det finns en förhöjd risk för kopplingsras ifall oljan skulle leta sig upp på lamellerna så är det helt ofarligt.
    Okej, då är det ingen akut panik då, men det är en automat, så olja på lamellerna borde inte vara nåt problem. Fast kan oljan på något sätt leta sig in till lådan?

Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Du köpte väl bilen hos en handlare? isåfall är det den firman som ska stå för kalaset du har MINST 6 mån garanti lr om det var 12 men minst 6 iaf.

Mvh
    Nix, privatköp, dock med Blockets begagnatförsäkring. Denna gäller dock inte om felet kan påvisas ha uppstått innan köp. Det är därför den ska in på felsökning till veckan.
    Så om det avgörs att felet har uppstått efter köp är det inga problem, då täcker försäkringen det.

Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Citat Ursprungligen postat av Kristoffer T / 1653

//Kristoffer
    Du hade rätt! Idag var bilen inne på felsökning och de kom fram till samma sak. Bilen ska in på reparation i oktober, 1½ dag kommer det att ta, tack och lov går det på försäkringen.

Mvh
    Martin

Grattis till nya bilen och att du även var klok som köpte en som det var garanti på.

Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Grattis till nya bilen och att du även var klok som köpte en som det var garanti på.
    Tack så mycket!

Begagnatförsäkringen var ett krav från min sida, så säljaren la till den helt enkelt. Visade sig vara ett väldigt smart beslut. Nu blir det bara 1000:- i självrisk istället för de beräknade 7000:- som försäkringsbolaget får stå för.

Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Hej!

Jag har samma fel på min 03 ss vector men jag har
    en garanti försäkring hos fragus och dom står ej
    för bytet av packbox . Har haft bilen sedan maj månad.
    Dom säger att dom bara står för fel som är mekaniska.
    Någon som haft har fragus och har fått avslag på ng rep?

Hasse

Liknande ämnen

1. Oljeläckage,9-5 V6 -99
    Av Brahatthamed i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-10-08, 13:16
  2. Oljeläckage på min 9-3
    Av Las Peras i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-27, 20:13
  3. Oljeläckage
    Av TeamKarlsson i forum Motor och motorstyrning