Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Ryckig 9-5:a 2,0t steg 4 efter renovering !!! NU FIXAT !!!!

  1. #1

    Ryckig 9-5:a 2,0t steg 4 efter renovering !!! NU FIXAT !!!!

    Hej!
    Jag har fått ett problem med min 9-5:a efter att jag har smältit ettans kolv, (9000) kolvar !
    Har bytt kolvringar + kolv och skruvat ihop den och vips så gick den som en klocka trodde jag, tills vi upptäckte att den började o gå oroligt o tjuvstannade ibland.
    Då kollade vi upp hur kamdreven stod och såg då att ena stod ett kugg fel så då åtgärdade vi det felet direkt och den går som en dröm i motorn... Men när man kommer upp på ca.0,7 bar så liksom rycker den stadigt som om soppan inte räcker till eller som om tändningen står fel !!!
    alltså riktiga (ryck) nästan kväver sig själv.
    Vi har kollat alla slangar o saker så dom sitter på rätt ställe!!
    Vad kan det vara för fel? kan det vara så att ena spridaren har packat ihop lite grann, andra ggn som ettans kolv ger sig nu, första ggn så var det orginal kolvar i och då lossnade det en bit av ena kolven!
    därför tänkte jag att bättre med 9000 kolvar som ska hålla bättre men nåt fel måste det ju vara, eftersom den har smältit nu!
    Kan säga att jag har chipcenter trim i steg 4 + röda 431:or med aero aggregat + större coba i som den var mappad efter. Har hört en del dåliga saker ang. CC trim men det lustiga är ju det att innan renoveringen nu så gick den utan att rycka.
    Hoppas jag har förklarat så nån kan förstå vad det kan vara för fel.
    Tacksam för ideèr
    Mvh Per
    SaaB Rulez!!

  2. #2
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Ryckig 9-5:a 2,0t steg 4 efter renovering !!!

    Citat Ursprungligen postat av perra9314
    Hej!
    Jag har fått ett problem med min 9-5:a efter att jag har smältit ettans kolv, (9000) kolvar !
    Har bytt kolvringar + kolv och skruvat ihop den och vips så gick den som en klocka trodde jag, tills vi upptäckte att den började o gå oroligt o tjuvstannade ibland.
    Då kollade vi upp hur kamdreven stod och såg då att ena stod ett kugg fel så då åtgärdade vi det felet direkt och den går som en dröm i motorn... Men när man kommer upp på ca.0,7 bar så liksom rycker den stadigt som om soppan inte räcker till eller som om tändningen står fel !!!
    alltså riktiga (ryck) nästan kväver sig själv.
    Vi har kollat alla slangar o saker så dom sitter på rätt ställe!!
    Vad kan det vara för fel? kan det vara så att ena spridaren har packat ihop lite grann, andra ggn som ettans kolv ger sig nu, första ggn så var det orginal kolvar i och då lossnade det en bit av ena kolven!
    därför tänkte jag att bättre med 9000 kolvar som ska hålla bättre men nåt fel måste det ju vara, eftersom den har smältit nu!
    Kan säga att jag har chipcenter trim i steg 4 + röda 431:or med aero aggregat + större coba i som den var mappad efter. Har hört en del dåliga saker ang. CC trim men det lustiga är ju det att innan renoveringen nu så gick den utan att rycka.
    r
    Dålig bränslepump eller LMM kan ställa till med mycket tråkiga saker
    ///Mackanized
    Tillbaka

  3. #3
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220
    Hur mår tändstiften? är det rätt sorts stift?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #4
    hej!
    Japp det är rätt stift BCPR7ES-11 flong nya!
    Och nej vi har inte kollat lmm men ska kolla det nån dag från en polares bil. bränslepumpen borde ju inte bara lägga av så där väl? eftersom den funkade innan renoveringen bra...
    Mvh Per
    SaaB Rulez!!

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Kan mycket väl vara en spridare, jag skulle skickat iväg och fått dom verifierade eller köpt nya.

    MEN jag skulle även bytt leverantör av progget och funderat starkt på E85.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Btw glömde att nämna att tempmätaren har sjunkit ca 1 cm på fältet mot förut när bilen är varm innan renoveringen , kan det vara till nån hjälp tro?
    SaaB Rulez!!

  7. #7
    Nu har jag testat och dragit bort wastegateslangen o testkört men den laddar bara 0,9bar o liksom kväver sig !!
    Den laddade ju 1,4 förut... + att jag har testat o bytt lmm + dump + tryckgivaren på inloppsröret utan resultat.!
    Och det ska tillägas att bilen tjuter (turboljud) som att den läcker ungefär i nån vaccumslang eller liknande men vi har kollat alla slangar men ingen läcker.
    Nån idé ?
    //Per
    SaaB Rulez!!

  8. #8
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220
    Du har inte skutit gavlen på IC'n? har hänt förr lär hända igen.

    Även om en slang ser bra ut så betyder det inte att den är hel det kan vara sprickor som man knappt ser. Byt alla vaccumslangar så vet du att alla är hela och sitter där de ska.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  9. #9
    ok, tack för svar!
    Ska byta alla slangar med.. men ska inte turbon iaf ladda fulla spjäll när man rycker wg slangen? vilket den inte gjorde samma laddtryck som innan 0,9bar ..
    //Per
    SaaB Rulez!!

  10. #10
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220
    Ja den ska ladda på för fulla muggar om man rycker slangen till klockan.. verkar som att du har läckage någonstans, lr så är det wg armen som fastnat i ett läge.

    Ta av klock armen från wg armen och känn ifall wg armen rör sig lätt.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484
    Rycker bilen och du har tidigare lyckats smälta en kolv så tyder väl detta ganska tydligt på att den spikar nåt så grönjävligt?

    Kollat upp bränsletrycket? Läst felkoder/spikloggar med tech2?

    Får den för lite soppa så borde mjukvaran kompensera laddet för att förhindra spikningar, förmodligen är det därför du har så lågt ladd så länge du inte har nån läcka.

    Eller är mina teorier fel?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  12. #12
    Haha nu är felet fixat!
    Vi skruvade bort insugningsröret till turbon idag, lyste in i hålet med en spegel o kollade, och vips till min förvåning så fanns där ett gäng vingar som var helt sönderskavda + att det fattades lite av 2st.Nånting har förmodlingen ramlat ner efter renoveringen !!!! Så då är det bara o slänga skiten o sätta dit ett g17 agg igen!
    Jag trodde ju aldrig att mitt nya t15 agg hade pajat redan efter ca.500 mil så då förklarade det ju en del varför den inte orkade ladda mer osv.

    //Per
    SaaB Rulez!!

Liknande ämnen

  1. Ojämn efter renovering, vaccuumslangar?
    Av grobs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-07-16, 14:57
  2. efter renovering
    Av saablover_1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-25, 16:12
  3. [LÖST] Ryckig orkeslös 9000
    Av Henke1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-25, 00:29
  4. val av olja efter renovering
    Av race_maniac i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-27, 00:02
  5. Start efter renovering
    Av sundberg84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 15:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •